AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.302

import

funderar på att åka ner till tyskland i en kombinerad 50 års resa med lite tittande på en bil. Har starka funderingar på en 528 eller 540. Var åker man var handlar man. Jag har försökt sätta mig in i procedurernam bla genom bmwpowers guid.Resan kommer att gå till München, finns några schyssta handlare där?

Jirar
Jag tror att det är svårt att peka ut ett fåtal ställen som du skall hålla dig till då utbudet är gigantiskt.
I Sverige har vi sammanlagt ca 4 miljoner bilar, I Tyskland säljs det årligen 4 miljoner bilar.
Men jag tror att du ändå skall hålla dig till Aukt BMW firmor,inte småhandlarna.
Lycka till.

Munchen kanske inte är bästa stället för att hitta en "ärlig" bil men vem vet det finns ju även gulkorn bland sandkornen, Ett tips är att ta reda på alla fel och brister du kan på den bil du tänker köpa och när dessa brukar uppdagas, då har du ett hum hur det skall vara och sedan är det bara att inspektera utav bara fasen och ha lite tur, alla bilar kan ju gå sönder.

Lycka till / sunken
Jirar
Jag tycker att det där skitsnacket om ärlig och icke ärlig är ganska löjligt.
Med utbudet som finns i Tyskland så är det inte så svårt att hitta en schysst bil.
Bara man vet vad man ska ha.
Det är klart att om du köper en bil av en skum firma så får man väl vara beredd på överaskningar.
Som sagt håll dig till dom stora firmorna så minskar risken att bli blåst.(OBS du behöver inte bli det)
Sen undrar jag varför du pekar ut just Munchen som oärlig stad,menar du att Hamburg till exempel är ett bättre ställe att handla bil ifrån? knappast.
Census, lyssna inte på allt skitsnack,sen så kan jag tala om att det skruvas inte så lite här i Sverige heller som så många verkar tro,(SV-såld bil allt är lugnt,typiskt svenskt)
Kolla mer på skick än på mil.

Det där med att skruva mätare tror jag är typiskt svenskt.
Har mycket svårt att tro att en aukt BMW firma i Tyskland skulle göra sig besväret att fiffla när det omsätts så pass mycket bilar.
Jag har en känsla av att vissa firmor i Sverige som håller på med import har tillbakaskruvad mätare som standard på sina bilar.
Menar bara att om det finns typ 10-15 bilar av tex. E34 hos samma handlare och ALLA har gått mellen 12000-14000 mil så kan man undra.
Känns inte troligt att en fd "lyxbil" typ 540 skulle rulla 1000-1500 mil/år i Tyskland. Jag gissar på det dubbla. Visst, det finns undantag. Självklart finns det ärliga oxå.
Min åsikt.

/Nybliven BMW-ägare 01-11-17

Mvh.
Micke Olsson
MD
298
MDcruiser
545iA Touring -05
525iA Touring -02
Bestäm hemma hur din drömbil ser ut och vad som du tycker är extra viktigt. Ta sen en titt på www.bmw.de och gå in på Gebrauchte Automobilen, där finner du de auktoriserade handlarnas beg bilar. Du kan även finna adresserna till auktoriserade handlare i München på samma sajt.

Lycka till!

Marcus
Hejsan, på Jirars fråga om Hamburg är bättre så kan jag väl bara säga att jag svarade av egen erfarenhet att Munchen inte är bästa stället att hitta sin pärla i, och eftersom jag skrev det var väl pga att census skulle just dit och inte till Hamburg eller?

Om du tycker att "ärlig" bil är skitsnack så kanske du inte har hämtat hem så många bilar eller så har du kanske något bättre ord för det, jag föredrar ärlig eller schysst bil men det är ju jag.

Hur som helst så önskar jag census lycka till med sitt bilköp och hoppas att du får en bra bil, förlåt om jag smutskastade Munchen för dom som tycker det är ett bra ställe att handla bil.

MVH sunken
netsix
En aukturiserad BMW firma som skruvar mätare får näringsförbud omgående. Det kan vara tryggt att veta.

/netsix
Visa användare
604
NP
528iA -97
R1100RS -94
God morgon Census!
Det finns en enorm privat marknad också! Bilarna är billigare. Ägarna är villiga att sänka priset väldigt p g a att de inte längre får några vettiga inbytespriser från handlare. Detta p g a att firmorna (auktoriserade tror jag det gäller) idag måste lämna garanti (enl lag) på bilar de säljer. För att inte gå i förlust så sänker de inköpspriserna.

Jag köpte nyligen en bil i Düsseldorf och prutade en hel del. Jag hittade bilen på www/se.mobile.se och tog kontakt med ägare. Jag bad honom att skicka Fahrzeugbrief (ägarbevis där alla tidigare ägare står listade och bilens uppgifter) och kopia på serviceboken. Jag kollade på tyska "118118" på internet, hittade gamla ägaren och tog ett snack (det går oftast på engelska). Ställ alla frågor öppet till säljaren (om bilen har varit krockad och om det är några fel på den...) I regel svarar de.
Sedan kan man åka till en svensk BMW återförsäljare och be servicen kolla i deras datasystem om info om bilen (de behöver chassinummer). Det de får upp är att bilen är servad vid ett visst milantal och tidpunkt. Om dessa tider och mil överensstämmer med de du har fått dig tillskickat så kan du känna dig lugnare. Procentuellt finns det inte mer oärliga människor i Tyskland än i Sverige. :-)

Sedan flög jag ner till Düsslan och såg bilen. Jag tog en provtur och åkte till en auktoriserad BMW firma för att kolla bilen. De sade att det inte var några problem och att bilen såg fin ut. De tog en provtur men kopplade inte in sig på datorn. Det kan man också begära. Det jag gjorde blev gratis!

Säljaren hjälpte mig med exportregistrering!

Väl tillbaka till Sverige kollades bilen på Hackefors i Linköping i samband med omkodning av nycklar och allt stämde! :-) Ett lyckat köp med några sparade (om man kan säga det om ett bilköp) tusenlappar. :-)

DU MÅSTE VETA VAD DU VILL KÖPA! Det finns så många bilar...

Lycka till!

/NP
Ki
620
Kidde
BMW 520d x Drive M Sport -16
Om du köper en importbil av en svensk bilhandlare, så har de skyldighet att lämna 2 års garnati på mätarställningen. Näringsförbud direkt (om jag fattat det rätt). Det är även så att om en tysk handlare skruvar mätaren, så är det fängelsestraff på 2 år som gäller (om det kommer fram att det är han som gjort det). Största delen av skruvade mätare, står nog den som importerar bilen för. Innan den reg.besiktigas i Sverige så är det ju ganska lätt gjort... 25000 mil i Tyskland kan lätt bli 12000 mil innan den registreras i Sverige.
Det är nog mest såna bilar man ska se upp med. Har själv en importbil spm gått 19000 mil och jag tycker det verkar vara rimligt i förhållande till skicket på bilen. Får nog hålla med om att skicket är viktigare än miltalet till viss del.
Lycka till!!
/Kidde

Åtta burkar är fler än fyra.
netsix
Man är INTE skyldig som svensk bilhandlare att lämna 2 års garanti på mätarställning.

/netsix
ji
2
jirmir
325d Touring 2009
Åk inte till AMERS Cars i Dusseldorf. Skrev i annonsen och bekräftade på telefon att bilen gått 600 mil. När jag kom dit ner stod det 61.000km på mätare. Nära nackavvridning!!!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.