|
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag håller på som bäst att identifiera vilka plastdetaljer det är som knakar i min bil när man åker över gupp m.m. Det är någonting bakom hastighetsmätaren / instrumenthuset.. Men, nu till min fråga: Jag gissar att det är plast mot plast som orsakar knaket och gnisslet.. Vad kan jag göra åt detta? Jag hade tänkt att försöka smörja plasthöljena men med vadå? Duger det med vilket smörjmedel som helst (5-56, WD-40 m.m)? Självklart försöker jag stoppa in dämpande material mellan plast där det är möjligt, däremot är det många plasthöljen på själva instrumenthuset som sitter ihop och gärna knakar när man trycker lite... /Marcus | |
fjamsetramsa |
siliconspray... |
|
Tjenare Darklight Spännande att så småningom läsa om vad du har kommit fram till med ditt detektivarbete och om hur du har åtgärdat problemet. Det är många E39-ägare som plågas av dessa knäppande ljud, inklusive mig själv. Själv tror jag att de ljud som alstras när temperaturen faller under c:a 10 grader och låter som när pickupen går över repor på vinylskivor, kommer från anliggningsytan mellan instrumentpanelen och vindrutan och då särskilt nära A-stolparna. Dessa missljud går att provocera fram genom att försiktigt trycka ned instrumentpanelen, ganska långt in mot vindrutan, medan bilen fortfarande är kall. Ett förslag som innebär att man rullar ihop c:a 5-10 cm långa ”korvar” av cykelslang som man sedan pressar ned i gapet mellan vindrutan och instrumentpanelen, kan kanske vara något att prova. Själv har jag dock inte lyckats med att uppnå någon märkbar förbättring på det sättet, men å andra sidan har jag använt ett annat material istället som jag misstänker har tappat sin smidighet med tiden. Jag tycker att Teflon har bättre smörjande egenskaper än Silicon. Jag har exempelvis använt Teflonspray på dörrlisterna på sistone (istället för den populära vaselinmetoden) med gott resultat. Givetvis skulle du kunna spraya ned i gapet mellan vindrutan och instrumentpanelen men då får du fixa en c:a 50 cm lång rör/slang istället för den korta som följer med sprayburken. Lycka till Ellinas |
|
| Fler som hatar det ljudet.Sillicon brukar jag använda,för det påverkar inte plasten. | |
Helga |
Ett bra knep mot allehanda gnissel är att byta sina 245X40X18 mot hederligare svenssondäck typ 205x60x16. Bara besparing. Inte minst 1 dl/mil mindre soppa och minst 10 km högre toppfart! //Helga |
| Helga man kan dricka vatten och äta knäckebröd till middag det är en ännu bättre besparing!!! | |
|
Helga: När bilen kör på vinterdäcken (som är i de dimensionerna du beskriver) knakar bilen ännu mer (tro det eller ej) Det verkar som om jag har hittat mitt problem i alla fall! Från rattstången går det en lös läder(-imitation)bit upp mot konsolen för instrumenthuset, detta för att fylla ut tomrummet när man ställer ratten i olika lägen... Läderbiten är fäst mha en plastbit i konsolen, 2 fästpunkter. Det är den som knakar för mig! Jag har just nu lagt in lite fyllning (läs gummilist) mellan fästpunkterna (det går att bända ned plastbiten) och knakandet har minskat avsevärt! Har ännu inte testkört bilen ty den saknar instrumenthus ;) (ligger i källaren och torkar efter silicon-sprayningen) Det blir nog till helgen som jag skall ut och provköra, med höga förväntningar! :-) /M |
|
| Nu är bilen testkörd och inga knak! Trevligt, trevligt! :) | |
| Gummifabriken National (bara namnet!) tillhandahåller en antignisseltejp, en smal svart historia (kanske 8 mm bred) med skonsamt klister på ena sidan och nåt som ser ut som plysch på andra sidan. Används tydligen mycket i bilindustrin. Jag mailade vid något tillfälle dit och frågade om jag kunde få ett varuprov, och hem i brevlådan kom sådär fem-sex meter ihoprullat i ett kuvert. Utomordentlig produkt, som kan användas i många kritiska situationer. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.