|
|
|
|---|---|
| När behöver jag ändra bränsle systemet och tändningsystemet vid överladdning? Hade tänkt att ladda ca 1,1 - 1,3 med antingen en M30 eller en M50 motor. Vad finns det för tilläggs system? Vad behövas göras med resp motor? | |
fradric |
Läs senaste nummret av bilsport!! |
| Har gjort det, men den blaskan gav inte särskilt mycket om man ska ladda över 0,5 | |
|
Det blir lite mer komplicerat över 0,5 bar... Ska du ladda så mycket så är det nog nytt insprut o tändning som gäller. |
|
| Jonhny: Det är väl inte nödvändigt med nytt sprut och tändsystem. Borde väl räcka gott med att modefiera orginal sprut med en extra bränsledator och några spridare?? Lika dant med tändningen... | |
|
Beror ju på hur seriös man vill vara och vilken motor man använder osv. Kanske inte så skoj att skotta en motor från sent 90-tal som är värd några lappar bara för att man inte hade koll på lambda eller avgastemp. Frågan är hur mycket billigare det blir med en massa extra prylar, istället för att köra programmerbart från början. Jag tänker iof köra extrainsprut på min till sommaren. Blir nog 1kg i laddtryck om det går. Ska köras med map-sensor och programmeras via dator. Hitills sänker jag tändningen med liten svart låda. Inget vidare egentligen, men det passar min budget eftersom sprutet är riktigt billigt för mig... |
|
|
Tja Lundin. Jag ska turbomata polarens E28 M535:a, ska skriva lite hur jag tänkt att gå till väga. Ska köra med en HKS AICIII tilläggsprut för 6st extra spridare, man kan justera spridarna så att de öppnar vid det tryck och varvtal man vill. Ska börja med 0,5 bars tryck och sedan höja till 1 bar. Tändningen ska jag använda en Turbo Control system. Stiften ska jag byta till kallare sort. Så om du ska ladda 1,1 1,3 bar så bör du tänka på både tändningen och bränslet. Du får börja med låg laddtryck som jag och öka lite i taget så märker du var gränsen går för orginal tänd/bränslesystem. Öka trycket med 0,1 bar itaget så ligger du på den säkra sidan. Lycka till. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.