AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
940

Värde 328iA - lågmilare

Mi
2.004
Mixtus
E60 530i 2004
BMW 328iA -98

5300 mil. Ingen omlack, bilen är i ett utsökt (ny!)skick såväl invändigt som utvändigt. Garagebil, servicebok, nybes, nyskatt. Exempel på utrustning:
- Steptronic
- Multisportratt
- Beige skinn
- Navi (lilla m pilar)
- Glaslucka
- PDC
- Något slags "klangpaket" (kod 676)
- 18" M3-fälgar (kopior) med bra sommardäck
- 16" nya v-däck på original lättmetallfälg

På minusfronten (för många köpare): bilen är metallicgrön.

Vad skulle ni betala?
Hawar
Ca: 130 000:- vid en privatförsäljning skulle jag tro, 10 - 15 till kanske i bilhallen.

// Hawar
Hej,

Mycket svårvärderad bil, milen gör den till högvilt hos de med milskräck. Å andra sidan tror jag att automaten kan göra bilen svårsåld, även om den egentligen passar 2.8-liters sexan mycket bra. Antar att bilen är mörkgrön, var ju mycket populärt i mitten av 90-talet och är ju inte så poppis längre men snyggt i kombination med beige skinn.

Utrustningsmässigt är det bara sportstolar som fattas som jag ser det (E46 utan detta tillbehör=hyllvärmare), fast jag tror skinnet, glasluckan, navin mm kompenserar detta.

Jag hade försökt få ned den en bit under hundringen, mest med tanke på att bilen ändå är 7 år gammal= ingen rostskyddsgaranti. Kan man få den för 90kkr tycker jag det hade kännts som en bra affär.

Vad tror ni andra i panelen?
Jag vet några medelålders herrar som den passat utmärkt till färg och specifikationsmässigt, så visst går den att sälja!

MVH,
E38B12
Vorsprung Durch Überlegenheit
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
CD saknas. Jag antar att det är en import. Finns komfortpaket? 105-110k känns rimligt nedåt 100k så gör man nog en bra affär.
Svår bil....
Mi
2.004
Mixtus
E60 530i 2004
Det var varierande svar! 90 000 till 130 000 kronor. Håller med om att det är en svår bil. Lite tillägg:
- Mörkgrönt, stämmer bra.
- Jag har inte hittat någon rost på bilen, så det går att lägga i lite kladd nu (för den som är petig).
- Ja, det är en import.
- Jepp, CD saknas.
- Komfortpaket - vad ingick i det 1998? Kan tilläggas att bilen har även dator, klimat och 4 x elhissar.

För övrigt så har jag spårat fram att följande har gjorts i Tyskland inom ramen för den 24 månaders garanti som ingick vid köp i Tyskland :
- hela framvagnen är bytt;
- alla elhissar är bytta ;
- att något är gjort med bromsarna (oklart vad)
Är inte begreppet komfortpaketet något som endast är specifikt för den svenska marknaden? Vad jag vet har komfortpaketet till svensksålda E46 alltid innehållit samma saker under årens lopp dvs:
Larm
Farthållare
Klimatautomatik
Multiratt
Färddator
Regnsensor
BMW Business CD-radio
Dimljus fram
Inställningsbara strålkastare
Rails på Touringen

Står fast vid prisintervallet 90-100kkr, då gör man en mycket bra affär.

Nackdelen med att köpa äldre lågmilare som denna är att merkostnaden för detta ofta resulterar i en mycket otrevlig värdeminskning om man tänkt använda bilen regelbundet i normala körcykler det första året.
Mixtus: Kom på ett par saker...att elhissar och bromsar är bytta kan vara ett tecken på att bilen körts/använts för lite. Jag skulle även kolla ACn mycket nogrant så den kyler som den skall och att inte expansionsventilen tjuter/brölar när AC är aktiverad (mycket dyrt!).
Mixtus:
Har denna 328 gått i Borås?? Om den funnits/finns i Borås så kan jag säga att denna bil har varit till salu i ca 1 år, senast för drygt 110-120.000kr om jag minns rätt. Har sett den live och kan intyga att den är en av de tråkigaste 328:or Borås skådat.

- UTAN FRI FART STANNAR SVERIGE -
Mixtus:
Hittade två gamla annonser på bilen på forumet 402m.com. Forumet är tyvärr stängt för nya medlemmar så jag kan därför ej länka annonserna till dig. I första annonsen var bilen prissat till 159.000kr och i den andra till 135.000kr. Inte säkert att det är samma bil men sannolikheten är väl ganska stor iaf?? Utan 18" M3 i dessa annonser dock....

* Mörkgrön.
* Larm och fjärr c-lås.
* 6 x vita blinkers.
* Färddator.
* Navigator.
* Beige helskinn.
* Antispinn (ASC).
* Sätesvärme fram.
* Halvautomat (Steptronic)
* ACC / Klimatanläggning.
* Delbart fällbart baksäte.
* Skidsäck.
* Servicebok
* Armstöd fram

Jag skulle tippa ett slutpris runt 100.000kr för denna bil trots låga mil. Eftersom jag sett annonsen på runt 110-120.000kr för ett bra tag sedan + att bilen dessutom har sjunkit sedan dess. Mitt slutpris kan låta lågt men bilen är ju inte lättsåld med steptronic + grönmet. Att bilen har rullat extremt lite blir genast suspekt när den är importerad tyvärr. Möjligen kan milen stämma men vid första anblick låter det sådär....

Mi
2.004
Mixtus
E60 530i 2004
Visst är det så att bilen har körts lite. Det var ett av skälen till att jag var oerhört noggrann då jag kontrollerade skick och historik. Låga mil är ju inte alltid en fördel. Men klimatanläggningen fungerar utan problem och bilen har utrustning motsvarande komfortpaketet (förutom regnsensor och CD). Bilen har bl.a. kontrollerats på verkstad och inga konstigheter har upptäckts.

För den intresserade så har bilen fungerat som någon form av visningsexemplar i Tyskland under två år (ej provkörningsbil). Såldes därefter med 24 månaders garanti till en köpare i Sverige. Inom garantiperioden kördes bilen ner till Tyskland där vissa saker åtgärdades, t.ex. det (ö)kända problemet med framvagnen. Jag har givetvis varit i kontakt med verkstaden (i Tyskland) för att få fram information.

Förste ägaren köpte bilen till sin fru och användes sparsamt. 3200 mil på tre år. Andra ägaren har kört 1000 mil per år. Servad regelbundet på märkesverkstad. Bilen har alltid stått i garage.

Bilen kommer inte från Borås. Håller med om att grön inte är en höjdarfärg. Däremot så är beige skinn på (standard)stolar samt steptronic höjdare för mig. Automatlådan går bättre än någon annan (BMW)automat jag har haft. "Mercedesnivå" på den. En riktig gubbil!

Intressant att läsa spekulationer om att det är suspekt med milen (eftersom det är en importbil) och att milen "möjligen kan stämma". Det är så oerhört tröttsamt att höra denna inställning, även om det naturligtvis finns flera exempel på bluffmakare. Däremot så förstår jag inte hänvisningen till en mycket otrevlig värdeminskning? Prisfallet har ju redan varit.

Summa summarum så vill jag tacka för alla inlägg! Det var kul att se vad bilen kunde vara värd enligt panelen. Jag har hur som helst köpt bilen! Vad jag betalade? 110 000 kronor. För mycket kan tyckas men skicket sticker verkligen ut. Och det känns som att vi tänker behålla bilen ett tag. Nybilskänsla som sagt.

Rostskyddsbehandling och lackskydd står på schemat (DITEC eventuellt). 18" fälgarna skall bort snarast möjligt (och skall ersättas med 16" eller 17" original). Funderar på att ersätta radionavin med 16:9 navi men blir inte klok på om det går utan att dra om kablaget.

Skönt att åka BMW igen!
Ch
75
Chiles
X5 4,4 -04
996 Gt3
Grattis! Det enda som räknas är att du är nöjd. Rätt bil är viktigare än billigaste bilen.
Grattis! Huvudsaken är att du är nöjd. Jag tror absolut inte att du gjorde en dålig affär. Då känns det som att panelen inte var helt far-off :-)
Mixtus:
Eftersom du bara skrev att bilen var "import" så framgick inte om bilen var nyimporterad eller hade varit i Sverige ett bra tag. Därför skrev jag att man borde vara vaksam angående mätarställningen. Detta är något du blir tvungen o stå ut med om du äger en importerad bil med extremt låg mätarställning.... Kritiserade inte din bil på något sätt, jag är bara sååå trött på alla som skriver i forumet att de blivit tokblåsta. I samtliga fall där någon blivit blåst så har de ju inte heller kollat upp bilen INNAN köpet.
Jag tycker att du ska vara tacksam istället när folk försöker hjälpa dig med saker innan du investerar 110.000kr i något som kan gå åt h-e med lite oflyt....

Mi
2.004
Mixtus
E60 530i 2004
Tack! Samtidigt så är det bra att kunna tala om vad priset blev eftersom vi många gånger spekulerar friskt. Många vill gärna berätta om sina "fynd" snarare än "normalköpet". För egen del tycker jag nog inte att det är ett "överpris" men inte heller ett fyndpris. Det känns bra helt enkelt.
Mi
2.004
Mixtus
E60 530i 2004
Rolex: Jag är tacksam! Det var mer tänkt som en allmän reflektion, men du har givetvis rätt.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.