AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
878

"Motordurr" på M70 -89

Visa användare
56
toekh
520iA -00
645 Ci Convertible -04
Jag har inte haft den här 750:an så länge. Det är något problem med den som jag inte hunnit reda ut vad det är ännu. Först trode jag att det var stödlagret för jag hör ett dovt vibrationsljud när bilen kommit upp i 60-70 km/timma. Efterhand så förstod jag att det inte hade med transmisionen att göra eftersom vibrationen fanns även när man varvar upp lite utan växel i. Verkar vara någon cylinder den inte går på. Bilen drar 1,2 liter blandad om man kör så lugnt det går, vilket nog är en aning mer än vad min gamla gjorde. Den har bara gått 20.000 mil, är svensksåld och har 3 tidigare ägare, så den borde ju ha rätt mycket kvar att ge. När jag ringde till BMW så föreslo de att det kunde vara kattarna eller lambdasonderna som stängde av cylindrar. Tycker jag verkar konstigt om det bara handlar om en cylinder? Mer kan det knappast vara för det märks inte på hur bilen beter sig i övrigt. De sa också att jag förmodligen inte skulle få reda på vad det var för fel med hjälp av deras datorer eftersom bilen var så gammal?! Bara att det var någon cylinder som inte tände och det visste jag ju redan. Tänkte höra med er innan jag börjar riva i skiten. man har ju inte en massa överflödig tid liggande precis... Någon med liknande symtom?

Paap Reeder
.. jag skulle
- undersöka stiften
- ohmmäta tändkablarna och kontrollera motroniclocken

Sedan skulle jag boota om boxarna samt synka spjällen.

Är det durrandet fortfarande kvar ... ur med stiften igen och kör ett kompressionsprov.

Allra först skulle jag dock börja med ett DIS. Att man inte kan "se" nått på DIS kan inte stämma.
Man får upp alla väsentliga felkoder samt har verkstaden en modern utrustning kan man också bottna resp felkod ... typ fel på LLM o s v.

MVH /// Paap R
Visa användare
56
toekh
520iA -00
645 Ci Convertible -04
Hmm... Det är något som är lite konstigt... Den går så fruktansvärt jämt och fint på tomgång, stadigt 800 varv. I motorutrymmet låter ingenting konstigt vad jag kan höra. Man får en känsla av att vibrationen eller "durret" kommer från någonstans bakom förarstolen. PÅ tomgång känns ingenting men någonstans vid knappt 1500 varv så kommer det, oavsett om jag har växel i eller inte. Kan den verkligen fungera så här bra på 11 cylindrar?

Visa användare
56
toekh
520iA -00
645 Ci Convertible -04
Jaha. Då har jag haft bilen på verkstad och de kunde inte hitta något fel... Verkstadskillen sa att det skulle kunna vara insatsen i avgassystemet som har lossnat men han hade inte kunnat belägga det. Vibrationen är kvar och här verkar det ju inte heller finnas någon som har erfarenhet av något liknande... Det var inget fel på motorn enligt verkstaden i allafall.

Visa användare
56
toekh
520iA -00
645 Ci Convertible -04
Ja här står ni alla som frågetecken. Jag börjar i allafall komma till insikt om att det är något med avgassystemet. Bilen har en hemmagjord lösning för det bakre ljuddämparfästet som är längre än den som det skall vara. Dessutom fattas ett fäste mitt under bilen och 2 klammrar nära grenröret. När man känner på avgassystemet så känns det som helgjutet i allafall, men det blir en ganska lång sträcka rör utan något egentligt stöd. Det är ju en del avgaser som skall flåsas igenom också...

Di
828
Dic
850ia 1991
Alpina B6 3,5 kat
Hej!
Skulle nog pröva att på olika punkter spänna avgsystemet med typ spännband/remmar , sitter de två gummihållarna på plats vid kattarna?
Tänkte ett kort tag på hjullager men den vibrerar väl på stillastående oxå.
Mvh Dic.
Visa användare
56
toekh
520iA -00
645 Ci Convertible -04
Ja, vibrationen kommer vid knappt 1500 varv vare sig bilen står stilla eller inte. Jag är inte riktigt säker ang. om båda är kvar vid kattarna. Den ena fattas vid ljuddämparna.

Visa användare
ProPro-medlem
712
maverick_750rr
E38 750iL -00
individual
F02 760Li -15
individual
E36 323Ti -99
individual
Hej på er.

Jag tänkte skriva ett nytt inlägg ang mina vibrationer som jag upplever men såg att nån redan börjat på lite här.
Jag har vibrationer såväl vid tomgång som vid körning. Speciellt vid acceleration. Det är som den missar ibland.
Stiften är nya och avgassystemet är ganska nytt.

Jag blir tokig på det. Inte så allvarligt kanske, men en 7serie ska inte gå så.

Hjälp?
Visa användare
56
toekh
520iA -00
645 Ci Convertible -04
Mycket intressant... Jag har nu jobbat med avgassystemet i någon timma och blivit av med ungefär hälften av vibrationerna. Nu är jag säker på att det handlar om avgassystemet. Det blir som en resonanssvängning vid över 1500 varv. Mitt avgassystem har en hemmagjord upphängning som säkert går att fixera ytterligare. Det ska tydligen sitta fast utav h....e för att bilen ska vara så tyst som man normalt är bortskämd med. ;)

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.