AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.803

Antispin fel, hjälp!

Sida 1 av 2
ne
171
neno83
328i -98
Min E36 328 har nyligen börjat strula lite med antispin systemet, tidigare har det funkar fint men tills nån dag sedan så starta jag bilen så lyser lampan till asp systemet hela tiden, den skall juh vanligtvis stängas av efter att man startat bilen, nu går det inte heller änns att trycka på knappen för att stänga av/sätta på asp, nån som vet vart man kan börja leta fel??
Visa användare
293
Hermander
325Ci Cab-01
Om även abs lampan lyser kan man misstänka att en abs givare gått sönder.
enklast är att be någon med en BMW dator göra en check i DIS.

/Fredrik
ne
171
neno83
328i -98
Ok, men alltså antispinsystemet funkar inte alls nu, de e inte bara lampan som lyser.
Visa användare
293
Hermander
325Ci Cab-01
Lyser lampan för att systemet är ur kopplat antingen via kanppen eller för att det är något fel i systemet och då stängs det av tills felet är åtgärdat.
Vanligast är att någon givare gått sönder eftersom det är ABS givarna som känner av hur hjulen snurrar (spinner) och drar då ner på gasen och fördelar där efter kraften med hjälp av abs systemet till rätt hjul.

Om bara lampan för ASC lyser och du har ASC+T systemet så kan det även vara fel på wiern som drar ner på gasen den sk: "BOWDEN kabeln" se Länk då brukar bilen gå som en påse nötter.

/Fredrik
ne
171
neno83
328i -98
Wiern är de inget fel på har jag kollat iaf, och bilen går bra, inget konstigt med den så sett.

Så du menar om en ABS givar har gått så kan det bli så att asc systemet slutar fungera??
Visa användare
293
Hermander
325Ci Cab-01
Med all säkerhet Ja!
Men då skall också ABS lampan lysa.

/Fredrik
ne
171
neno83
328i -98
jaha ok, för den lyser inte, endast ASC lampan som lyser, får la be nån med BMW datorn att kolla och göra en felsökning.
mi
35
mickejohansson1
328ic -98 E-36
Tjenare.

Hade samma fel på min 328 förut. Det visade sig att batteriet började ge upp. Efter inköp av nytt batteri så fungerade det som det skulle igen.....
Kanske inte är samma på din men är ju ett lätt och billigt sätt att kolla det först. Kolla så att det är tillräkligt med vatten i batteri cellerna.
ne
171
neno83
328i -98
Kan ligga nått i det du säger där, mitt batteri har börjat bli lite lätt kasst :D, hoppas på att detta är felet då eftersom det är billigast att åtgärda, förresten, har du nån aning om det räcker med att koppla in en batteriladdare för att bara se om det är det som är felet, borde la funka.
parolof
om generatorn laddar som den ska så är det inte batteriet, bilen startar ju? Destillerat vatten skyddar bara plattorna från att oxideras, ger inte effekt. Och som sagt tidigare är det säkert en givare som strular
mi
35
mickejohansson1
328ic -98 E-36
Det är det som är det skumma.....Min bil startade också. Kort därefter så var batteriet helt dött. Tog bara några dagar från det att ASC började spöka tills det att batteriet var dött. Det är ju en del saker som drar ström på en coupé, tex fönstren..... Det är i alla fall värt att kolla.
mi
35
mickejohansson1
328ic -98 E-36
Och hur förklarar du att min bil inte startade när generatorn var hel?
ne
171
neno83
328i -98
Jo ska kolla de nu i helgen, hoppas på det, isåfall billigt fel....
18
Lööv
530i Touring M-sport -06
Intressant tråd, jag har fått exakt samma fel på min (525i -01). Provade med att kolla batterispänning och att ladda samt att plocka av minuspolen och låta den stå strömlös några timmar, men det hjälpte inte. Motorn började att gå dåligt samtidigt som lampan tände sig, den går inte rent på tomgång och man behöver lite mer varv för att komma igång. Man märker också ryckningar under körning och att det inte är samma drag längre. Skall bli intressant att veta vad det var för fel, har fått verkstadstid 20/10. Men att någon givare vid endera framhjulet är inblandad är nog rätt klart. Kanske någon motorgivare dessutom?

Visa användare
293
Hermander
325Ci Cab-01
Lööv!

Jag är ganska övertygad om att det är BOWDEN kabeln som fransat sig.
Kostar c:a 80:- på Bmw och tar bara 5 min att byta.
Det märkliga är att jag inte kan hitta den i Bmws reservdelskatalog.
Det sitter en liten motor i framkant på vänster hjulhus med en wire upp till gassplället.
Kanske det är anorlunda på bilarna efter faceliften -01

på min mammas 528-97 hade den fransat sig lite och kärvade rejält och då gick bilen konstigt och lampan tändes precis som du beskrev.

/Fredrik
mi
35
mickejohansson1
328ic -98 E-36
Hermander!

Då borde den kabeln även finnas på våra 328:or?
Ska kolla det.... mycket intressant tips!
Tack för det......
Visa användare
293
Hermander
325Ci Cab-01
mickejohansson1!

Kolla här, det är till din bil

Länk

/Fredrik
18
Lööv
530i Touring M-sport -06
Hermander!
Tackar för tipset! Jag gjorde en djupdykning under huven igår men kunde inte hitta någon wire/kabel som stämmer in på beskrivningen. Kanske är det något man ändrade i samband med faceliften? Som det verkar just nu så får jag ge mig till tåls tills jag kommer in på verkstaden.

18
Lööv
530i Touring M-sport -06
Hej gott folk! Nu har jag varit och hämtat bilen från verkstaden och den spinner som en katt. Felet var att vevaxelgivaren hade lämnat in. Det var anledningen till att både ASC/ABS och motorgång lämnade in samtidigt. Ganska logiskt, men jag visste inte ens om att vevaxeln hade en egen givare.

We
210
Weismüller
Audi A6 Avant -08
Tar upp en gammal tråd. fick idag samma problem som neno83. Asc lampan lyser konstant och antispinnen funar ej. Dessutom startar inte bilen lika "klockrent" som tidigare.

Neno83- Hur gick det? fick du nån klarhet i felet?

ne
171
neno83
328i -98
Weismüller: Vet faktiskt inte vad felet är men en mekaniker resetade hela systemet med diagnostikverktyget till BMW och sen så började antispin helt plötsligt fungera :S, så de va ingen givare eller liknande som var slut.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.