AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.200

Vill vara med när de meckar med min bil på bmw...

La
23
Lasse 330d
33od m2 touring -02
Känner mig grymt upprörd! Skall lämna in min bil på bmw umeå för omprogramering/ felsökning av navigatorn.
Fick en tid nästa vecka, sa att jag gärna kollade när dom skulle mecka.
Då jag jobbar med liknande saker på volvo och är allmänt intresserad vill man ju kanske se och lära sig något nytt...

Men svaret blev tvär NEJ!!!? Med motiveringen det tar bara längre tid om någon står o tjatar brevid....

På wölkes Gbg är det aldrig problem. Man betaler ju tydligen 1100kr/tim, ska man inte få spana lite för dom pengarna? Eller är det amatörer som dom inte vill visa upp som meckar?

Kan ju förstå att dom inte kan ha halv sverige springandes runt i verkstaden: Men om man verkligen vill se kan man väl göra lite undantag?

Är det fler som stött på liknande diskrimenerings problem på bmw?

Ha dé lasse

Visa användare
294
Tiny
540iAT -98
Benny som jobbar där, är en av sveriges bästa BMW mek.

Det är ju pga att dom inte vill ha folk springandes där, dom inte släpper in en enda
La
23
Lasse 330d
33od m2 touring -02
Benny han skulle ju mecka min bil! Vilken tur nu känner jag mig lite lugnare..;)

Man måste ju kunna göra enstaka undantag, tro kappast att alla bmw ägare skulle vilja springa runt i en verkstad när man kan ta en kaffe!

Mvh lasse

Hur är det den roliga prislistan brukar vara?

300:- per timme.
500:- per timme, med kvitto.
1000:- per timme, med kvitto och "övervakning".

Något sånt är det, iaf! =)

(fast i märkesverkstadsfall får du räkna med att de där 300:- är de 1100:- du nämnde...)

- Men jag kan ju ha fel!

E12/E28-problem/lösningar finns här Länk
kilroy
Självklart vill man inte ha kunderna springandes inne på verkstan. Det har ingenting med diskriminering att göra.

På försäkringskassan vill dom inte heller ha folk springandes som vill "lära sig nåt", det gäller de flesta arbetsplatser.

Det har dessutom med arbetsmiljöregler att göra. Dessutom har det med kundernas förväntningar att göra...lämnar jag in en bil för 400.000 hos BMW så vill jag knappast ha folk springandes på verkstan som inte har där att göra...

Mvh kilroy
Ri
461
Rille330
330i Touring -02
Jag har aldrig haft något problem med att få följa med in på verkstaden?
Det hela beror nog på hur man frågar / beter sig från första början?

camata's inofficiella prislista stämmer definitivt inte.
E3
1.828
E36
USA bilar
Ett tungt vägande skäl att neka kunder tillträde till verkstaden är olycksrisken och försäkringar!

Tiny: Hur har denne Benny bedömts som en av sveriges bästa?
Du betalar för o få bilen servad/lagad, inte för att gå en gör-det själv-kurs i hur man servar/lagar en Bmw!

- UTAN FRI FART STANNAR SVERIGE -
Klart att de inte låter dig vara med.
Jag skulle aldrig låta någon gäst vara inne i köket på restaurangen t.ex. Nån arbetsro måste man få ha.

Låta en kund vara bakom kulisserna, så måste väl alla få vara det?

Dessutom hur kan de veta att du inte skulle lägga dyrbara verktyg i fickan? Menar inte att du skulle göra det.

Som jag ser det, måste man lita på sin verkstad eller så gör man det själv.

Länk

Jag har jobbat på bilverkstad en gång i tiden och jag ser det som en självklarhet med kunder i verkstan.
Ok att man kan bli irriterad på en del kunder men oftast är dom bra och jag personligen tyckte det var kul om man hade en kund som var intresserad av sin bil,mer än att bara köra med den.
Bilmek är och har alltid varit ett serviceyrke och där ingår även kundkontakt.
Är man så ovillig att prata med kunden och visa vad man håller på med för sina 1000-1500 i timmen plus moms då kan man ställa sig på ett löpande band med en mp3-spelare i örat och bara jobba på.
Obs detta är min åsikt efter 8 år på golvet i en verkstad.
Numera skruvar jag bara med bilar på fritiden.
MB:

Skulle vara fint kanske om det vore så, men jag skulle nog bli lynchad om jag föreslog att jag vill vara med på verkstadsgolvet när de fixar på bilen. Och skulle nog aldrig ens tänka på att fråga om det går. Är lite annorlunda om man går till den lokala verkstaden på ett mellanbyte av olja och filter och man dessutom är lite halvbekant med killen som jobbar där.

Och trevligt att just du har denna uppfattning om kunder, men du hör nog tyvärr till en väldigt liten minoritet. Samtidigt förstår jag väl att mekanikerna inte vill ha kunder i verkstaden, för det är bara ett ökat ansvar. Dumma och klåpiga kunder finns också. Inte för så längesen hade vi fallet när någon var och satt sig i och provstartade en sprillans ny M5 på nån återförsäljare i Sverige. Själv är jag nöjd och accepterar att så är fallet att BMW inte låter obehöriga vara inne i verkstadshallen. Vad för gott kunde möjligen en kund tillföra arbetet?

Länk

La
23
Lasse 330d
33od m2 touring -02
Kan ju klart köpa argument om olyksrisk och försäkringar. Men om man är helt på det klara med dessa risker och går med på egen risk...

Jag är helt inne på MB´s linje rak igenom. Anledningen i detta aktuella fall är ju ett rent intresse av att se hur dom kommer lösa mitt problem med tanke på att jag hört så många teorier om vad det kan vara från olika håll... Samt att själv har jobbat med samma grejer på volvo.

Har tidigare mycket bra erfarenheter från porsche verkstäder, dom grabbarna har ju lite yrkesstolthet som dom gärna visar upp! Skulle någon klart lägga sig i arbetet på ett negativt störande sätt skall dom självklart förvisas.... Skulle någon tuta igång en annans kundbil är ju det egenmäktigtförfarande (olagligt)! Kan ju inte vara så vanligt...

Att någon skulle sno verktyg på bmw är nog rätt liten... Har man inte råd att köpa ev verktyg så har du absolut inte råd att lämna in bilen på en mäkes verkstad som bmw.

Sen skall man vara så blind och tro att alla verkstäder behandlar bilen som den vore gjord av glas. Är inte heller någon hemlighet att det finns mindre seriösa verkstäder (både märkes & vanliga) är experter på att vända alla möjliga problem som upp kommer i samband med ett ingrepp till kundes nackdel även om dom själva är vållande..... Finns massa länkar som bevisar detta här!

Har även en vän vars bror (14år) praktiserar på en märkes verkstad (som vi inte ska nämna vid namn) han övningskör med kundbilar av det dyrare slaget varje dag. Tveksamt att försäkringar skulle täcka sådan skada trots inhägnat område...

Men visst måste man ju lita på sin verkstad. Annars skulle man ju få magsår!

Ha dé gött Lasse

La
23
Lasse 330d
33od m2 touring -02
Blev en liten mis... Skulle stå: Att man INTE skulle vara så blind osv.

Så kan dé gå!!

Visa användare
294
Tiny
540iAT -98
E36: Han var med i BMWs egna mekanikertävling, nu kommer jag inte ihåg placering men tydligen väldigt högt upp.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.