|
|
|
|---|---|
|
Ja jag vet att det har skrivits en hel del om oljor jag har sökt osv,,, Men iallafall jag var till en motorslipfirma och hörde eftewr om kolvar/ringar till kärran. Han funderade över om jag skulle gå igenom toppen också, vilket jag tyckte var helt onödigt eftersom den är tiptop. Hur som haver nämde han att motorer med släpvippor hade problem med kamaxelslitaget med en helsyntetolja eftersom den enligt han rann av efter varje körning, bl.a att mb hade dessa problem på sina gamla fyror och sexor även BMW:s fyror och sexor (M10, M40, M20) om man körde med helsyntet. Vad säger du om detta påstående Johan B? ___ Mvh Patrik N. | |
Paap Reeder |
... Du! .... Håller helt med dig. Man skall ha den olja i som motorn är konstruerad för. Häller man i en uteliggare kosken istf det vanliga rötjutet ... avlider han. MVH /// Paap R |
|
Kan bara säga att det är skrönor när man hävdar att syntetoljan rinner av kamaxlarna...då skulle varenda modern bil ha nergånga kamaxlar efter några tusen mil! :o)) Däremot har en del av skörnorna en viss korrekt verklighetsförankring mot hur de första syntetoljorna betedde sig när de kom ut på marknaden och inte minst när de slogs i motorer som var duktigt igenkoksade pga dåtidens dåliga mineraloljor... Jag har förklarat skrönornas ursprung i flera andra trådar och orkar faktiskt inte ta det en gång till...men med lite letande hittar du dem! :o) Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
I princip alla tyska biltillverkare hade kamaxelfel med nedslitna nockar på 80-talet, men det berodde på härdningsfel hos tillverkaren i första hand och oavsett vilken olja du använde, Men den första generationens helsyntetolja får också tillskrivas en del sådana haverier, men egentligen bilägarna som hällde i syntet i en bil som rullat många mil med mineral och fick då en för hastig rening som satte igen de trånga smörjrör o kanaler till kamaxlarna. samt att vidhäftningen var dålig. De som oftast inte alls hade problem med helsynteten var Taxibilar och bilar som rullade förjämnan. ///MVH Hasso Länk |
|
På princip alla motorer släpar kamnocken över något, vare sig det är vippor eller tryckare. Problemet är som tidigare påtalat härdfel och dåligt utformade topplock. Kamaxeln bör ligga i olja även när motorn inte går och helst smörjas genom kanaler i kamen. Att hänga kamen högt upp och ge den smörjning genom besprutning från ett litet rör är som att be om problem, och erfarenheten visar att det är så ( BMW M40, Ford Pinto mfl) Mitsubishi har nålagrade rullvippor sen mitten av 80 talet. En bra konstrution håller oavsett vilken sots olja man kör på. |
|
|
Det tråkiga i denna kråksång är att det ännu en gång kan konstateras att inte ens en motorenoverare vet vad han snackar om alla gånger utan bräker ur sig skrönor på ett pinsamt sätt. Det känns inte för mycket begärt att en fackman på motorer bör kunna det mest grundläggande om motorer och smörjoljor, men tyvärr är det inte ovanligt att det serveras grodor ur munarna på sådana personer. Dr Tinnitus |
|
|
hehe grejen är det att jag visste inte var jag skulle vända mig då han gjorde det uttalandet ty jag höll på att skratta ihjäl mig men lyckades klämma ur mig ett mmmjoooh, motorrenoverarn det var en "gubbsnöjv" på ca 50 bast. sen att hans "piratkolvar"var dyrare än original gjorde inte saken bättre, nä då blir det original-kolvar om kolvringsspåren är uppnötta på kolvarna.... saken är det att motor och topp på kärran har gått 36000 mil, kam osv SOM NYTT men ringarna och ventiltätningarna släpper igenom sig olja således den förbränns och förångas ut i atmosfären ;) kan kassa ventiltätningar ge upphov till övertryck i vevhuset? ___ Mvh Patrik N. |
|
| Personligen så anser jag att man skall lita på motorkonstruktörerna som ursprungligen vägde av toleranserna för motortypen. Och detta gjordes inte på en kafferast. Mycket dyrbar tid och utrustning användes. Något som man själv inte kan med en klackspark förkasta då man ideologiskt anser att man minsann vet bättre vad som är bäst för motorn. Må så vara att moderna oljor är "bättre" i vissa avseenden, men dom är inte optimerade för motortypen i fråga. Personligen så kör jag alltid på det som rekommenderades när motortypen var ny. Det är min idiologiska stånpunkt i denna oljeidiologidebatt. ;) | |
|
Du har nog faktiskt missat en rad om detta! =) Jag tror mig bestämt komma ihåg att gamla hederliga M30-motorer avråds från att köras på syntetsaker, av just den anledningen du nämner. (som jag har läst här någonstans) Men tvetydigheten i mitt huvud kommer nu; då man i trimningsbranschen rekommenderas mineral för inkörning och sedan den dyrfinaste synteten man hittar (kommer dock inte ihåg om det var hel eller del det var tal om...) - Men jag kan ju ha fel! E12/E28-problem/lösningar finns här Länk |
|
|
GAH! jag = knäpphuvve Öppnade det här fönstret igår... Hehe. - Men jag kan ju ha fel! E12/E28-problem/lösningar finns här Länk |
|
|
PowerMac, ditt resonemang haltar tyvärr! ALLA moderna oljor är betydligt bättre än oljorna var på sextiotalet när en del motorers grund lades - således skulle mängder av motorer rasa pga för bra olja... Modern olja är bättre i alla avseende än gamla typer av olja som fanns på sextio- och sjuttiotalet! Det finns inga egenskaper som har blivit sämre oavsett vad man ser på. Den enda reella risken är att allt fler moderna oljor har lägre viskositet och om man använder en för tunn olja i en gammal och/eller sliten olja, kan man få otrevliga effekter eftersom oljefilmen då kan vara för tunn för dessa motorer. Men det problemet är lätt att lösa = använd en lite tjockare olja än de allra tunnaste (tjock = högre varmviskositetsvärde). Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Camata: Jag hoppas att du kör på en bra helsyntetolja i din M30. Kammen på den motorn slits ner fort nog utan att man använder en gammal mineralolja. ///Jesper -=Svenska E28/E12 Registret=- Besök gärna: Länk om du har en E28/E12 |
|
| Det är väl inte så där jättelängesen oljebolagen adderade mer "klister" just pga avrinning vid längre stillestånd? När SG blev SH har jag för mig...typ för 10 år sedan ungefär? Någon som verkligen bergsäkert vet när detta gjordes?? | |
|
Jesper Min M30 körs ingenting, och när det väl är dags så är jag säker på vad jag ska ha! =) - Men jag kan ju ha fel! E12/E28-problem/lösningar finns här Länk |
|
Paap Reeder |
... måste officiellt ändra mig i detta spörsmål. Har gjort "försök" - dock tveksamt om Johan skulle godkänna dom men de talar dock ej på något sätt emot gängse teorier och erfsarenheter. Klipper in ett inlägg från hösten 2003: """"Jag kunde iaf se en klar skillnad mellan oljorna .......helt enkelt genom att med pekfingret känna på nocken. Std oljenocken kommer att börja ytrosta om två veckor. sanna min ord! Jag är helt övertygad om att det här snacket om att SLX skulle rinna av nockarna och slita ner kammen fortare "saknar helt grund". Nu kanske jag måste avbryta mitt försök i förtid ty jag har fått för mig att digi-fota cylindrarna innifrån via tändstiftshålen - Spara det på en CD - så jag skall kanske om två veckor elda igång den för en liten tur. Hur många har en servicejournal med digishoots på cylindern innifrån? MVH /// Paap R IP: ...[.169.26] """ ... mitt test gick ut på att jag tvättade tre nockar på V12-kammen med aceton varefter jag hällde på tre olika oljor -OK- std + Castrol GTX3 + SLX. Sedan lät jag allt helt enkelt stå under lösa ventilkåpor. Ovan redogör jag för mitt test. OK - börjar ytrosta GTX3 - finns 25% kvar av fettig yta SLX - 75% kvar fettig yta Zummazumarum: Helsyntet sliter inte på släpnockar. ... man skall alltid kunna ändra sig i en diskussion om man blir överbevisad - och dessutom av sig själv!!?? MVH /// Paap R |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.