|
|
|
|---|---|
| är det oficiellt när z4 coupe kommer?..vilka motorer kommer den få ? | |
|
Z4M/Z4MC kommer att få en motor som heter N54 på ca 340 hk och som är en vidareutveckling av S54 motorn i E46 M3. Produktionen av Z4 Coupe och Z4 M Roadster beräknas börja i april 2006 och Z4 M Coupe senare i augusti eller september. Enligt uppgift så kommer Z4 3.0is redan i januari 2006 med ca 265 hk. Jag antar att detta är den nya 3.0 liters motorn som finns i de andra modellerna men det kanske bara är i USA som den får denna nya beteckning. /RS2 |
|
|
ska N54 hava svagare än S54 ? Har inte S54 343 bhp i sin senaste version? RS2 : vas står "s" i "is" för ? |
|
|
S54 motorn har 343 hk i E46 M3 men bara 325 hk i Z3M/Z3MC. Jag tror effekten i nya N54 har mycket med avgasreningen att göra. Men det finns även ett annat rykte som säger 360 hk så vi får väl se. Enligt uppgift så kommer mer info om N54 inom en väldigt snar framtid... :-) /RS2 |
|
|
RS2: Med tanke på motorbeteckningen blir det alltså en valvetronic maskin? Låter märkligt att effekten inte skulle öka med tanke på vad som hänt i övriga motorfamiljen. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
Sett ur ett Z Coupe och Roadster perspektiv så innebär det ju en ökning ifrån de tidigare 325 hk. En Valvetronic version av S54 går antagligen inte att varva så högt plus de nyare strängare kraven på avgasrening. Jag tror N54 bara kommer i en version för hela världen inklusive USA och deras höga avgaskrav i vissa delstater. S54 motorn är ju ganska extrem så tillvida att de plockat ut maximalt vad som är möjligt. Och det är ju pga de höga varvtalen i S54 de har shims för justering av ventilspelen. /RS2 |
|
| ska bli intressant att se alpinas, ac-schnitzers m.m versioner | |
|
Är det samma motor i Z3M och M3 E46? // Pantzare |
|
|
pantzare: För årsmodell 01-02 av Z3M är det samma motor, dock är den som sagt nertrimmad till 325 hk. /Masten Varför äta Omega-3 när man kan köra Zäta-3? |
|
| nån som vet priset på den coupen? även m coupen? är intresserad. | |
|
Som jag skrev tidigare så var Coupén billigare än roadstern när det gäller Z3 (och det är väl brukligt). Dock så kommer Cayman vara dyrare än Boxster så man vet aldrig. Någonstans mellan 400 och 450.000 känns väl rimligt. |
|
|
MAXEY, priset är inte offentliggjort än, men man får nog räkna med att den blir en slant dyrare än roadstern... 10-20 000:-? Mvh, Kalle |
|
| Nypriset på M- coupé var runt 510´har jag för mig, och roadsterns strax ovanför det. Borde inte nya M- modellerna komma att ligga över 450´? Tror nog snarare en bit över 500´.. | |
|
mbolo: Mina priser var för 3.0an, dvs antingen något över, eller strax under roadstern idag. M-coupén kommer garanterat ligga nära E46 M3 i pris. |
|
|
Yup, £45K enligt rykte :( Z4 3.0 Kelleners Länk |
|
|
acey: Oki-doki.. Låter rimligare.. En fundering: Så när Porsche & Mercedes svarar med värre monster efter Z4 m coupés succé om några år, vem på BMW ska man övertala för att klämma ner V10:an i M coupén? ;) M Coupe "it´s a lot like nothing else" |
|
| v10 från m5:an hade inte vart fel..z4 är ju lättare än m5:an så det borde gå undan | |
|
bmw_jerry: Visst skulle det vara kul men jag undrar jag hur hanterlig bilen skulle bli... |
|
|
Mitt inlägg ovan var rent spekulativt, men hittade däremot det här idag. Trovärdigheten kan man alltid disktuera, men helt plötsligt undrar man hur bra vi BMW förare kan ha det egentligen :) Länk M Coupe "it´s a lot like nothing else" |
|
| skulle nog själv valt en roadster istället för coupe | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.