AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.795

Morrande ljud bakifrån E46

C@
102
C@||€
328iM -00
Köpte nyss en 328 E46 -00. Den har har gått 20500 mil.

Har något konstigt ljud som kommer bakifrån. Det liksom morrar, burrar, eller hur man nu ska förklara ljudet. Det hörs bara i låg fart och låter mer när man svänger. Låter mest när man svänger vänster. Först trodde jag kanske att det uppstod pågrund av bakdäcken som är ganska breda (245). Men då skiftade jag till vinterdäcken som är 205 och det var samma ljud. Låter inte mycket men det hörs ju och lite störande är det. Jag trodde också att det kunde vara ett hjullager och tror väl fortfarande kanske på det. Jag hissade upp bilen men kände inga glapp i bakhjulen.

Är det någon som haft något liknande eller vet vad det kan vara?
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
JAg skulle gissa att det är bakaxeln... Ett lite stort diff i toleranserna gör att det kan bli ett oljud. Prova att låta verksan byta olja i bakaxeln och se om det inte blir bättre. Fick ny bakaxel på gamla 330an efter 4 k mil pga detta..
Vet vissa andra som fått det.
Asken
fe
1.671
ferlin
Audi Q8 e-tron
Meckar i en 530xi E61 och en 320d -07 (EPA)
hjullager låter inte helt otroligt heller, hade ett liknande ljud i min bil..se: Länk
Mo
420
Mocke
330 CI M-PktII -02
japps, låter som hjul lager
Lyft upp bilen o snurra på hjulena, det ska inte uppkomma nått ljud alls.
Du
1.604
Dutta
Bmw 525iM-03
A6 avant quattro 2.7t 6vxl
Be någon kompis köra eller sätta sig i baksätet och lyssna under en provtur försök provecera fram missljudet och se vilken sida det kommer ifrån,låter som ett hjullager haveri enligt din berättelse.

mvh
Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
Om ljudet ökar ju fortare du kör då är det hjullagret som är slut! Får du gulaktig smörja på fälgarna efter att du tvättat bilen är också tecken på att det är hjullagret!

------
Länk
Länk
C@
102
C@||€
328iM -00
Oj, tack för fina svar.

Asken: Oljan i bakaxeln bör kollas upp det vet jag för det har vi snackat om... Men sen om det är bakaxeln som orsakar det vet jag inte... (hoppas inte det för det låter dyrare än ett hjullager)

Ferlin: Läste din historia, men mina ljud ökar ju när man svängar. Men det kan säkert vara ett hjullager.

Mocke: Jag lyfte upp bilen och snurrade bakhjulen och det hörs väl inget speciellt, kanske att bromsbackarna tog emot lite men annars inget. (Förövrigt tror jag bakskivorna snart behöver bytas samt klossar.)

Dutta: Farsan satt i baksätet och ljudet gick att provoceras fram vid slalomkörning i låg fart, lät mest i vänstersvängar. Men det var svårt att höra vilken sida det kom ifrån, får nog prova igen.

Grodan: Ljudet ökar inte i frekvens och det låter inte högre i högre hastighet men visst kan man höra ljudet även då. Någon gulaktig smörja har jag inte sett av ännu...

Ska iaf snacka med någon bilmek i närheten och som sista utväg får man väl dra på BMW och be dom titta över det.
Visa användare
42
manges
323 sedan-99
kan lika väl vara framhjulslagret, en som inte är van kan ha svårt att lokalisera varifrån ljudet kommer. Hjullager ljud ökar inte med farten, hjulager hörs oftast bara i farter kring 60-75 kmh och då man snurrar på hjulet upplyft då bilens vikt ej ligger på lagret!

The perfect Drive!
Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
Jag formulerade mig fel, det Kanske inte ökar men det hörs betydligt mer ju fortare du kör!

------
Länk
Länk
Mo
420
Mocke
330 CI M-PktII -02
Japps, det hörs tidligare ju fortare man kör och japps det hörs om man lyfter upp bilen o snurrar på problem hjulet.
Det gjorde på min bil i allafall innan jag bytte lager.
C@
102
C@||€
328iM -00
Var på BMW idag och lät dom provköra bilen, det första han gjorde var att spana in hjulen. Bakdäcken är väl hyffsat slitna. De är snart nere på slitagevarnarna. Han provkörde iaf och sa att han trodde att felet låg i däcken. Men det borde inte vara bakdäcken då eftersom jag provat att byta dom till vinterhjulen. Men han hävdade ändå att det borde vara däcken. Hans tips var att byta till fyra däck som man vet är tyst på en annan bil och kolla om ljudet fortfarande är kvar.

Manges: Okej, ja framhjulslager eller väl kanske inte heller otroligt. Men ljudet låter iaf som om det kommer bakifrån. Jag får väl prova att lyfta upp bilen och snurra alla däck.

Det är ju som sagt inget jätteproblem ännu. Lite störande bara. Får väl avakta och se om det blir värre. Byta hjullager utan att man säkert vet att det är felet är ju också lite dumt, skulle gå på 1600:- per sida bak och ännu dyrare fram.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.