|
|
|
|---|---|
|
Man är kanske lite nojjig men jag upplever det som ett relativt nytt fenomen att växlarna inte glider i som de brukar... Ungefär hälften av gångerna finns där ett visst motstånd dock inget skrap eller skorrande. Kopplingen verkar det inte va nåt problem med. Spakens växellägen är inte heller förändrade på något sätt. Nu är frågan vad kan det bero på: slitna/torra bussningar på staget mellan växelspak och låda eller något annat? Eller är det kanske normalt? Som sagt tycker att detta är något som blivit "värre" på sistone så det är inte utan att man undrar... men man kanske bara är nojjig...? /Christian | |
|
Det finns faktiskt ett fel i vissa M lådor som är registrerade i TIS där femmans växel kan vara svår om inte omöjlig att få i/ur. Om felet uppträder är det bara och riva lådan och byta delar. Men om du menar alla växlar så kan jag bara hålla med dig. Växelspaken glider ju inte i i resp växel utan kärvar lite grann i varje växel. Det är inte direkt som farsans SEAT ibiza 1.4 där man kan växla med lillfingret.... Det är ju lite hack på vägen så att säga. Men det har man ju varit van vid på alla BMW som jag provat i alla fall. Mvh PG |
|
| C | |
| I båda de Z:or jag har haft har jag upplevt att ettans växel är svårare att få in än de övriga. Detta är ju ganska irriterande då man stannat vid rödljus exempelvis, då man oftast har spaken i friläge och vill lägga i ettan. | |
|
Kanske inte är något att oroa sig över då... Ska dock på nästa inspektion be att vägen mellan spak och låda inspekteras och smörjs upp. Kan ju inte skada! /Christian |
|
|
Instämmer faktsikt lite! Den är lite svår växlad! hade en M3 förut den var mer lättväxlad än denna! För mig händer det ibland att när man ligger på 2 an å pressar på lite och ska växla fort till 3an händer det ibland att 5an hoppar i! det är inte alls skoj! speciellt inte om man har nån bil breve sig =(((((( M.E |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.