AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.257

besiktigade idag (: Vilken spindelled?

Ra
117
Rauski
520i -91
Hej alla !
Besiktigade bilen idag o fick nedslag på "spindelled båda sidor glapp.
Har bytt spindelled en gång förut, men han nämde styrled, så nu undrar jag om det är den "lilla" leden jag skall byta ,
Heter den oxå spindelled?
Jag har fått för mig att det är den som sitter i länkarmen som heter spindellled.
Hjälp mig att reda ut begreppen, så blir jag tacksam.
MVH: rauski

Äntligen BMW :)
Det är den som sitter på länkarmen.
Ra
117
Rauski
520i -91
Tack för svar!
kan det inte vara så att besiktnings-killen felaktigt kallade styrleden för spindelled ?
Tyckte han sa nå`t om att byta hela styrleden...????
Jag tror jag ringer o pratar med dem...eller kan jag själv se var det är glappp genom att rucka på hjulet?

Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Rauski: Det är naturligtvis inte omöjligt att du fått fel anmärkning, men det är ovanligt. Står det spindelleder så är det sannolikt spindellederna som är dåliga.
Det enklaste att kontrollera själv är styrlederna, och kan du utesluta dom så måste det vara spindellederna.
Lyft upp framvagnen så hjulen går fritt. Ta tag i hjulet med greppet "kvart i tre" och ansätt kraft fram och tillbaka. Känns det nu ett glapp är det sannolikt styrleden. För att vara säker kan man även titta på styrleden och se om den rör sig.
Är du tveksam kan du även kontrollera spindellederna, då gör du likadant, fast med greppet "tio i fyra" på vänster hjul och "tjugo i två" på höger hjul...

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

Ra
117
Rauski
520i -91
tack för svar jesperado !
Jag åkte till bp men den snubben jobbade inte idag..de som jobbade trodde att det var spindelleden i länkarmen.
Det kan ju varit en "felsägning" , att han menade länkarmen.
Det står "spindelled fram" i protokollet.
Det var ju dumt att jag inte frågade på en gång när jag besiktigade...
Har ruckat på hjulet ungefär så som du beskriver och jag såg att spindelleden rörde sig , styrleden gjorde inte det vad jag kunde se..
Jag byter spindellederna och visar det sig att det inte va dem så gör det inte så mycket , det är ju inte så dyra grejer och då har jag ju fräcsha spindelleder
även om jag måste byta styrlederna oxå.
mvh: rauski

svintoleffe
Vi har råkat ut för samma sak, Då hade dom skrivit fel, så från och med nu, då säger jag åt bes man, att är det något, så visa mig, så jag vet.

Då slipper man såna här problem.

Länk Bimmern
MVH Leffe
Kostar typ 60kr på biltema. Bytte min igår o besiktigade den efter (318 88), gick bra.
Ärligt talat skiter jag om det bara håller ett år. JAg tycker det är mycket prisvärt
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.