|
|
|
|---|---|
| När jag trampar ur så upplever jag det som om kopplingspedalen vibrerar/skakar på vägen ner vid högre hastigheter än 50-60. Detta händer inte om växelspaken är i "friläge" och jag trampar ur vid samma hastighet. Vad är mitt problem? | |
|
Är det kopplat till ett visst varvtal? Se den här tråden: Länk /M Min bil: Länk |
|
|
Hej o tack Tegel! Hur gick det med din bil? Det är jäv...t irriterande med vibrationerna och tanken har slagit mig att växellådan ligger emot kaross eller något så vibrationerna uppstår. Kan det tom vara så att kardanaxeln vibrerar mycket lätt och att detta sedan fortplantas och förstärks ut i kopplingen? Ytterligare en tanke är att det är något fel på kopplingshydrauliken men vad vet jag, jag är ekonom inte bilmek. |
|
|
Det gick så här: 1. Bilen lämnades till BMW i Mölndal som sålt bilen. De hittade inget fel och ansåg att vibrationen var normal, de körde tre andra 5-serie och en e46 för att jämföra och ansåg sig finna mer eller mindre vibration i alla. Dock bytte man koppling eftersom man upptäckt läckage i en packbox. Påföljden blev att bilen gick att krypköra utan ryck (packboxen spillde vätska på kopplingen som gjorde den ryckig). 2. Bilen kördes av verkmästaren på Wölkes. Han ansåg att kopplingen var helt OK och att vibrationen inte i sig var ett fel. Möjligen kunde den bero på att något annat vibrerade och att pedalen "smittades" av denna vibration. Han misstänkte drivlinan, kanske någon bussning etc men sade att "strunta i det, det är OK". Så jag har lärt mig leva med det. Ingen annan märker något förutom jag. Grejen är att när bilen är kall finns ingen vibration, den uppkommer först när bilen är varm. Och över 4000 varv. Det är en mycket "fin" vibration, inget skak, påminner mest om ett lätt "skrap". Dessutom har det blivit bättre med tiden...den kanske försvinner helt om ett år ;-) /M Min bil: Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.