AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
7.228

Vibrationer vid inbromsning

Sida 1 av 2
Hej!
Har en 320 touring -01 som har börjat pulsera i ratten ganska kraftigt vid inbromsning. Är det så enkelt som att bara byta bromsskivorna fram eller kan det vara ngt annat fel i framvagnen? Ngn som vet vad som är vanligt förekommande fel på dessa bilar? Bilen har gått 5000 mil.

835
Pär:an
BMW 530e iPerformance M-Sport -18
Spindellederna brukar juh få för sig att bli dåliga om det inte är bromsskivorna.
Defekta spindelleder ger inte vibrationer vid inbromsning.
Med tanke på årgången av din E46:a lär den ha de nya perforerade länkarmarna från fabrik och således är det inte de som ger dig vibrationer.
(Kika under framvagnen och konstatera om du har den äldre varianten som är solida eller om det är den senare varianten med perforeringar.

Min gissning får bli främre skivorna om du har de nyare länkarmarna.

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
835
Pär:an
BMW 530e iPerformance M-Sport -18
Det gjorde spindellederna på min F.D E36 iaf... men dom var duktigt tvärslut...
va
82
vagabond
320d -02
Her exakt samma problem med min bil (320 '02). Skakar ganska häftigt vid inbromsning, speciellt i högre hastigheter. Varken skivorna eller beläggen ser fräscha ut (förmodligen aldrig bytta under de här 3 åren) så jag "hoppas" att det är bara de.
Har precis köpt bilen, är det nån konst att byta sånt på en bmw jämfört med andra bilar?
Visa användare
42
manges
323 sedan-99
vänligen berätta hur er bil blev efter byte av skivor, min fortsätter att vibrera vid inbromsning från högre hastigheter trots byte av skivor. tror att felet är på bussningarna vid bakre infästningen på länkarmarna... finns föresten två olika bussningar, måtten 60mm och 66mm

The perfect Drive!
An
56
Anders Jonsson
325i -01
325i -85
3,0S -75
3,0Si -74
3,0Si -74
3,3LA -74
2800 -70
2500 -69
Om det vibrerar i ratten mem inte i pedalen så kan vi utgå från att det är antingen:

1: defekt spindelled /-er

eller

2: defekt länkarmslager

Byt och bli nöjd

MVH

Anders
Jag skriver ett inlägg så snart jag fått bort felet. Har inte tagit mig tid att undersöka saken ännu. Tack för alla tips! :-)

Hej igen!
Jag har nu krupit under och brutit lite på länkarmsbussningar och spindellederna och de yttre spindellederna glappar rätt mycket i vertikal led. Är det någon som vet om BMW har någon garanti för detta fel? Måste jag byta hela länkarmarna eller finns det att någonstans man kan köpa bara spindelleder och byta bara dom? (Det är de perforerade länkarmarna på bilen.)

Cr
1.381
Cruser
325i -92
328i-97 touring
Om skivan är skev eller om bromsoken trycker mer på en sida än den andra så vibrerar det i ratten rätt friskt
wmb50
Byt skivor detta är ett vanligt (hur de nu kan få vara det!) fel på BMW har själv bytt skivor varje år och slipper nu vibrationer, skräp egentligen för en så dyr bil
ok. Men det pulserar ingenting i bromspedalen men det kan alltså vara skivorna som är felet ändå?

wmb50
Så har det varit för mig skakningar i ratten när du bromsar - nya skivor så går det ca 8 - 12 månader sedan är det dags igen beroende på hur du kör
GI
2.196
GINO
På jakt efter en ny pärla.
Kasss kvalite helt enkelt med andra ord på bmw's reservdelar alltså

bromsskivor som skevar, central lås som inte funkar, länkarmar som pajjar, rost som härjar mm

bmw har tappat stilen enligt min mening

BMW M-POWER
Kanske ska handla på mekonomen istället då. Nån som vet om det är bättre kvalitet på deras skivor?

Cr
1.381
Cruser
325i -92
328i-97 touring
funderar på att köpa koppling på mekonomen, men är lite tveksam till deras kvalitet, kostar 1000kr mindre på mekonomen än på BMW, det finns ventilerade bromskkivor på micro för 600 kr/2 fram....men vet inte hur deras kvlitet är
wmb50
Det tycker jag att du mycket väl kan göra då det allra mesta du betalar extra för på BMW är just namnet BMW ingen bättre kvalitet. Kan bara nämna ett exempel, har en Range Rover också som jag skulle sätta drag på för någon månad sedan. Ringde Kneippens verkstad i Norrköping som servar och säljer Range Rover och BMW. Frågade vad det skulle kosta att sätta på ett drag komplett.
Svaret jag fick var 12.000 kronor......När jag sade att detta var väl dyrt sade mannen ifråga att det var väl billigt BMW kostar ännu mera.... Beställde mitt drag från Brink ( en av de större tillverkarna av dragkrokar) till en kostnad av 2.700 kronor och fick min lokala bilverkstad att sätta på det till en kostnad av 550 kronor (så i stället för att betala 12.000 kronor betala jag 3.250 kronor för samma sak dvs jag sparade drygt 8000 kronor med som jag ser det lika kvalitet. Kan tålas att tänka på
ma
16
makkan_
e30, 325i Touring -89
är det någon som bilprovningen märker.. eller hur funkar det?
wmb50
med all säkert nej. det finns inga regler för att man måste använda "orginaldelar"vid reperationer eller liknande.
Har nu äntligen fått tummen ur och testade att byta bromsskivor fram (Brembo, Mekonomen) och nu finns inte tillstymmelse till vibrato längre :-)

Ci
531
CiM
325ciM-04
dempa: kolla bromsokarna, om de inte glider fritt, kan de ge upphov till skeva skivor. fixar du inte okarna, får du snart byta ut skivor igen.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.