|
|
|
|---|---|
Ragemannen |
Hejsan vänner, Har fått min bil omlackad sedan 3-4 veckor tillbaka och funderar på om jag skulle vaxa den nu innan vintern kommer (enbart för hand) är det någon som tycker att det är en dålig idé har hört lite folk som säger inget vax första året osv?! |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Kan man ge sig på en nylackad bil med polertrissa efter ett dygn så har jag svårt att tänka mig att ett skyddande waxlager inför vintern ska vara skadligt. Jag vet att det var vedertaget för 25-30 år sedan att inte waxa förrän efter ett år, men misstänker att det var när det lackerades med syntetlack. Numera lackbehandlas nya bilar/även nästan nylackerade med Ditec mm . ///MVH Hasso Länk |
Ragemannen |
kanoners då blir det till att vaxa lite till helgen. |
|
Hasso: Du menar fabriks nya bilar misstänker jag där lacken härdas i värmeugn? Vad jag vet så avrådes lackkonsvering de första 4-6 veckorna efter omlackering av karossdel pga lösningsmedel osv skall kunna avdunsta genom porerna i lacken istället för att försegla in dom. En vanlig vaxning skall dock inte vara något problem överhuvudtaget som jag förstått det. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
Ragemannen |
ok tack för tipset den har ju luktat rätt ordentligt ett par veckor nu men nu börjar det bli mycket bättre. |
|
Har fått samma info som Wendtan. ___ //Ulf |
|
|
Har haft min inne på omlack nyligen och både lackkillen och Diteckillen (Jörgen påSthlms Bilvård) säger att man ska vänta en månad ungefär innan man går på, med Ditec iofs. Dom borde ju veta tycker man. Hur det är med vanlig vax vet jag inte, men som nämns ovan, kan man polera en nylagdlacka dagen efter borde man kunna vaxa den med. Var bara lite extra försiktig, eller ännu hellre, vänta en vecka till för säkerhets skull. Niklas Fransosen |
|
|
Har precis lackat om min bil. Lackeraren (Wärmdö Bilskadecenter), som enligt egen utsago utfört något tusental lackjobb åt just BMW, sade att en lackkonservering direkt efter lack inte var farligt - och dessutom rekommenderades. Ditec-verkstaden (Autospa, Nacka) var av samma uppfattning. |
|
| Jag håller med wendtan Det e skillnad på fabrikslackade som har härdat i ugn. | |
|
Inga problem att gå på efter ett par dar. He ba å åk. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.