|
|
|
|---|---|
Paap Reeder |
Har sökt men inte riktigt hittat svar på följande frågeställning ("kanske finns för mycket skrevet om dette"). Håller på att i "profylaktiskt" syfte kika litet på min nivåreglering ... bl a att motionera alla anslutningar. Enligt Murpheys lag så kan givetvis alla anslutningar utom en! lossas. Det är den främre av de två under vä baksits - anslutningen till de långa rören framåt. A) är det enkel- eller dubbelkona (s.k "bromsrörskona") på rörnipplarna??? Verkar vara vanligt bromsrörsstuk på systemet så det kanske är dubbelkona? B) Visst måste det vara så att om bomben är "tom" (genom 20 pump) så är systemet trycklöst? (Skall också byta Dexronet mot den riktiga Pentosinvarianten som står på locket). MVH /// Paap R |
|
A/ Bromsrörskona, renoverade mina med Biltemas billigaste verktyg, funkade riktigt bra när man fick in snitsen B/ Låter rimligt ;) |
|
|
Paap; När du ändå håller på med nivåregleringsfunderingar. Hur lämge kan din bil stå utan att du startar den innan(och om) nivån bak börjar segna ner? Och kan man anta att regleringen är OK om den höjs när den startas? Saken är den att jag undrar om min är OK då den är rätt hård när man kör. Den höjs fint när den startas, och ska enligt säljaren kunna justera höjd om man vill under. Hård, ja, det ska vara M-chassi på den, och jag har fått kvitto på dämparbyte med från BMW på det. Men jag är lite osäker så jag frågar. Inget har för övrigt hännt vad gäller tinget, står still då de tydligen har många ärenden. Mvh RonnyL. |
|
Paap Reeder |
.. ännu har jag inga synbara fel. Min höjer sig inget vid start och när jag körde hem en kubik ved var nivån helt OK så jag antar att de fungerar.... men jag vill vara litet på förhand efter allt man läst. Skall i morgon "känna på" den trilskande kopplingen efter att rostlösningsolja nu verkat några dagar. Få se .... MVH /// Paap R |
Paap Reeder |
Jabbadabbadoo.... jag fick loss nippeln. Oskadd samt med oskadat rör. Putsade upp två motstående ytor på nippel"muttern". Startade upp två bautalödkolvar. Flödade på tenn samt värmde upp nippeln under några minuter.... och vips! .. den lossade direkt. Har nu funderat ut att även om man pumpar ur bromsbomben så kommer det att finnas tryck kvar i de båda nivåregleringsbomberna - en vid resp bakhjul. Finns inte tryck i dessa kommer bakvagnen att sjunka när man stängt av motorn. Jag får lossa en av anslutningarna till ena stötdämparen och låta "sprutet komma". Genom förbindelseledningen mellan bomberna som förenas i "T:et" så kommer båda bomberna att tömmas. Lossa även den andra dämparanslutningen. På med hjulen. Sänk ner! ... varvid dämparna kommer att tömma sig. Bomberna är redan tomma. Tömm servobehållaren på vä framskärm. Lossa anslutningen vid servopumpen samt ena slangen till snäckan och blås rent med tryckluft o s v. När allt är tömt ... fyll på rätt vätska! Så är min plan. MVH /// Paap R |
Paap Reeder |
Kämpar på med min LAD. Alla nipplar är lossade och infettade och de tre slangarna (exl slangarna till stötdämparn) har jag bytt för säkerhets skull. Vad är det då att gnälla om?? Jo i samband med mitt lilla projekt skulle jag också tömma ur Dexronet som ngt ljushuvud fyllt servooljebehållaren med. Lossade som sagt alla anslutningar bak och blåste rören med tryckluft. Gjorde likaså fram. Tror att servopumpen + bomben + snäckan blev tömda ... men bromsservot gick inte att blåsa rent. Tömde så i 3 lit 7.1 ... men vätskan är nu lätt rosafärgad som en följd av kanske 10% inblandning av Dexron. Ngn annan på forumet har bytt sin smörja. Hur fanken gjorde du? Fick du helt rent från den tidiagare vätskan? Mitt nästa steg. Köpa ytterligare 2 liter ... är snart uppe i en tusing för denna 7.1 ... och byta innehållet i servobehållaren 2 ggr till. Synpunkter?? Hittade också en annan nivåpryl under hö bakaxelbalk som var ansluten med en liten arm till balken ... o s v. Verkade styra nått elektrikt. Ngn som vet vad detta är?? MVH /// Paap R |
|
har du xenon ljus ,så hörLänk givaren till de. Länk |
|
|
Paap, kan kanske vara den brytare som varnar för mindre hjulcamber än minus 3,5 grader för att hindra överlast på däcken. Kan uppstå genom fel på nivåregleringen/överlast. På tyska heter den "Radsturzwarnschalter" och finns i en beskrivning jag har av nivåregleringen. Lars |
|
Paap Reeder |
... jo jag läste på idag i Bentleys och det är som du säger. Det är också en ganska intressant erfarenhet att ligga under E32:an och med V12:an brummandes på tomgång ... "pilla på" den lilla justeringsflärpen på nivåventilen och uppleva hur bilen reser och sänker sig ... som att ligga under magen på en dinosaurie. Nu är i alla fall nivån rätt inställd. MVH /// Paap R |
Paap Reeder |
... har nu kört ca 20 mil efter nivåreno. Allt och alla anslutningar såg torra och fina ut. Allt är "tectylat" i 2 lager ... så nu kan snön och saltslasket komma. Kvar är ett pentosinbyte till innan jag blivit av med all "djä*** Dexron ur systemet. Har nu köpt pentosin 7.1 för dryga 700:-. Märks ngn skilland?? Svar ja! Styrningen känns annorlunda. Tycker att den s.k servotroniceffekten märks mycket mera nu. Den känns stadigare i handen i motrovägsfart. Tror att viskositeten på pentosin jmf med dexron är mycket lägre vilket gör att systemet blir "mera alert" på någe vis. Klart värt de 700:-. Nästa moment blir att tömma kylsystemet och pytsa i rätt BMW fosfatfri glykol till rätt fryspunkt .... och det måste göras oavsett om jag nu ev måste pulsa i snön med V12:an eller ej. MVH /// Paap R |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.