AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
2.261

Fladdrande backspegel E38 -97

Min högra backspegel fladdar en del vid färd och ibland är det irriterande. Det verkar som hela den delen som glaset sitter i är lös, har inte kikat närmare på det men tänkte höra om någon vet hur man spänner spegeln innan jag ger mig på det med min mittmonterade tumme...

Sen så undar jag varför mitt vänstra backspegelglas är gult medan det andra är som vanligt så att säga. Gissar på att det har med den automatiska avbländningen att göra men någon annan kanske vet bättre?

Johan S #4079 & #4079A
www.bimmer.se Länk
Jo
1.561
Johan_S
520d xdrive touring -15
Har du el-infällbara speglar?

Jag har autoavbländande speglar och därför är glasen mörkare än normalt, men för mig är både vä och hö samma färg.
Pe
763
Persson
540IAm Touring -99
Om du har el-infällbara speglar så testa att tryck in och ut dom. Råkade gå emot min spegel när jag tvättade bilen en gång och efter det så började den fladdra, tryckte då in och ut spegeln så satt den still igen.

Kan hända att någon tidigare ägare varit tvungen att byta ena glaset och inte velat betala för vad ett spegelglas till avbländbara speglar kostar utan satt dit ett vanligt.
M.
164
M.J.
E65 - Alpina B7
F01 - 750i xDrive
Jag håller med Persson - om Du har el-infällbara spegalr så brukar det ordna sig om man fäller in och ut dem.

När det gäller att spegelglaset blir gulaktigt så är det, enligt uppgift som jag fått, något som uppstår när glaset blir gammalt. Det talar för att Ditt ena glas är utbytt, i värsta fall med ett "vanligt" glas.

M.J.
Ja, jag har el infällbaa speglar.
Ja jag har autoavbländande speglar.

Menar ni att jag man handkraft skall fälla in och ut spegeln?
Angående det gula glaset så är det tokgult och jag tror inte det är av åldersskäl, det känns som att det har varit så från början liksom, dessutom borde man väl ganska enkelt upptäcka om någon satt dit vanligt glas då det ger en rätt udda vy eller?

Johan S #4079 & #4079A
www.bimmer.se Länk
Pe
763
Persson
540IAm Touring -99
Jag menade att du ska trycka på knappen föratt fälla in dom och sedan igen föratt få dom att gå ut till rätt läge igen. Om det inte hjälper så har jag tyvärr inga mer ideer än att något är slitet.
Scheckheft
Hej
I motsats till vanliga sidospeglar till E38 modellen är de avbländbara speglarna inte fastsatta med enbart clips utan med ett plastreglage som du först måste skjuta åt sidan med hjälp av en skruvmejsel. Se länk:
Länk
(bild 1)
Efter demonteringen: prova så att allt sitter fast. Kollar också att inte messingröret ( ca 8mm med kablar) är trasigt.
Som Perssons skriver kan du försöka med att trycka spegeln antingen inåt eller utåt tills det uppkommer ett "tackljud". Sedan återställer du spegeln med hjälp av funktionsknappen i dörren.
Angående spegelns färg: båda ska vara gula, är de inte det är det fel glas. Bara att demontera och kolla upp detta.

Lycka till

Mvh
Scheckheft
E9:Länk
Letar M5E34
Visa användare
1.621
balmgren
BMW iX3 Premier Edition -22
Länk

Mvh Björn
Provade idag att rucka lite på speglarna och efter att jag manuellt fällt in dom och tryckt till lite extra för att sedan fälla ut dom kändes glappet MYCKET mindre. Klockrent i vanlig ordning med forumet ; )

Scheckheft: Hur var det nu, hade inte du en gammal E38 sida som var nere? vill åt infon isåfall.. Eller yrar jag till det nu?

Johan S #4079 & #4079A
www.bimmer.se Länk
Scheckheft
Hej Johan
Jo, det stämmer angående sidan. Materialet har jag kvar men jag kommer inte att publicera det. Skicka mig ett mail så kan vi diskutera vidare.

Mvh
Scheckheft
E9:Länk
Letar M5E34
ca
403
carlsson86
Bmw M3 e93 -08
Bmw 520d f11 -11
Det vänstra glaset är gult även på våran (-98) verkar som det ska vara så eftersom det är fler som har gult vänsterglas. Det verkar ju konstigt att bara högerglasen går sönder.
WA
2.343
WAN
BMW F01 760i-10 Individual Alpina 21,Dodge Viper 06
jag har inga gula glas de måste va fel på glaset.Länk

Länk
Scheckheft: det gjorde jag för ganska så länge sedan, kasnke får dra iväg ett igen..

Stämmer din epost i profilen?

WAN: det MÅSTE ju inte vara fel på våra glas, det kan ju skilja mellan årsmodeller eller så kanske vi har en mer avncerad variant så är det säkert, eller hur carlsson86 ; )

Johan S #4079 & #4079A
www.bimmer.se Länk
WA
2.343
WAN
BMW F01 760i-10 Individual Alpina 21,Dodge Viper 06
Länk

Länk
ca
403
carlsson86
Bmw M3 e93 -08
Bmw 520d f11 -11
Ja, jag tycker det är lite konstigt att det är fler som har gult vänsterglas.
Scheckheft: Du är klockren, skulle sälja bilen här om dagen och märkte till min förtvivlan att hö backspegel fladdrade som ett asplöv. Ruskigt irriterande fenomen som orsakade total kvalitetsänkningsintryck av precis hela bilen. Som tur är finns detta eminenta forum och tack vare det var det inga som helst problem att få backspegeluschlingen att sitta schwäbiskt hårt på plats (och bilen såld. Det där med att E38:or skulle vara svårsålda håller jag inte med om. Blev nästan budgivning och det tog mindre än 12 timmar från att annonsen postades på blocket tills den var såld). Nu lämnar jag E38 scenen för ett tag så: tack igen för all hjälp, intressant info/läsning du och alla andra har tillfört. Vi ses igen! MVH

Jack

----
Rasen nicht reisen
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.