|
|
|
|---|---|
|
Har haft bilen (328 Ci MJ00) inne hos BMW på Inspektion 2 och efter det går bilen ojämnt på tomgång under några minuter efter start. Den håller på att lägga av vid 500 v/min och varvar sedan upp till 1200 v/min för att sedan gå ner igen. Så håller den på under några minuter för att sedan gå bra när den kommit upp i temperatur. Lämnade sedan in bilen hos BMW igen, men dom hittar inget fel! Någon som haft samma problem med ryckig tomgång och har tips på vad det kan vara för fel? | |
|
Min bil betedde sig precis sådär när lambdasonden på den var slut, eller var på väg att säga upp sig. Ofta så brukar dålig lambdasond att ge orolig tomgång och hög förbrukning innan den säger upp sig helt. Men när man läser av felkoderna i styrboxen så brukar dålig lambasond nästan alltid skapat en felkod. Men det var inte så här innan du lämnade in bilen hos BMW? Antagligen så har dem fibblat med någonting, eller missat någonting någonstans? |
|
|
vad betyder MJ00 står likadant på m,ina papper Länk |
|
|
Tack för svaren! Nej, jag hade inga problem med tomgången innan jag lämnade in bilen på BMW för Inspektion 2. MJ00 står för Modell Jahr 2000. |
|
|
Finns några trådar om detta tydligen inte helt ovanliga problem. Jag hade samma bekymmer och det försvann efter en uppdatering av programvaran, det är ju det enklaste att prova och det är ganska troligt att det är felet. Min bil: Länk |
|
|
Lyfter lite på denna tråd, har samma problem som oljekyld. Fråga; Är det kaka på kaka att uppgradera mjukvaran i motorn om jag ändå ska chippa henne? /Thomas |
|
|
Sänker tråden menar du ..... det är ju inte direkt jämnare tomgång som chippning eftersträvar! Det är ett fåtal punkter av en vääääldans massa som de skruvar på! Vad som många chippare brukar nämna är en oroligare gång! Så blev det för mig också med chipp! Så mitt åkte ur efter 2 tankar - inget skit i min BMW! |
|
|
Lyfter tråden lite. Jag har samma problem med min 328 -00. När den är kall går den upp och ner på tomgången, men så fort den är varm så går den jämnt. Någon idé vad det kan vara? Den ger inga felkoder kan tilläggas. Mvh Henrik |
|
| Samma problem här. | |
|
Hade liknande problem på min Hos BMW gissade de på tjuvluft antingen vid agaspejället eller på en slang ovanför insuget under täckkåpan. Jag hade tjuvluft under kåpan och bytte slangem men fick problemen mycket senare. Bmw kollade men hittade inga felkoder. Då jag inte kunde lämna in bilen över natten så de kunde kolla samtidigt som symptomen framkommer så nollade de alla adaptionsvärden för att se om det hjälpte. Och nu efter ett par veckor så är jag fortfarande problemfri, dessutom upplever jag att det är bättre tryck i maskineriet |
|
|
Kan va kamaxelgivaren eller avgasgivaren, eller tillochmed båda. bilarna brukar bete sig så vid defekta givare, så antigen justeras dem eller byts ut. Byte skulle rekomenderas.. ps. en chippad bmw måste skötas mer intensivt för annars kan det uppstå komplikationer i motorstyrsys. det blir avvikelser inom de tunna toleranserna då.. /// Bimmarkomanen |
|
|
Ska kolla slangarna under helgen till att börja med. Annars får BMW kolla givarna. Mvh Henrik |
|
|
Lösningen på problemet var i mitt fall att byta hela VANOS:en (!), vilket tack och lov omfattades av maskinförsäkringen. Sedan dess går bilen mycket bra och den har bättre kraft på framförallt låga varvtal. |
|
|
Vanosen är bytt på min bil för några hundra mil sedan, så jag blir förvånad om det är den. Mvh Henrik |
|
|
Nu har jag hittat felet, det var en sprucken slang till tomgångsmotorn som orsakade allt. Mvh Henrik |
|
| Ska också ta och kolla slangarna. Men var sitter tomgångsmotorn? | |
|
Min e lika dan faktiskt. Hela sommaren har de funkar fint men nu när det e "kallt" ute så hoppar den lite när man startat. den dimper liksom ner i varv som om den ska dö. men efter några minuters körning så blir de bra igen. Är liksom bara så när det e kallt ute.. // M.v.h. Daniel |
|
|
Lyfter tråden... Har samma problem med ojämn tomgång när motorn är kall. Hur ser tomgångsmotorn ut? Är det nån lite typ cylinder som sitter i närheten av LMM?? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.