AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
783

navigationen visar fel...

La
23
Lasse 330d
33od m2 touring -02
Har en mk4 från -04 troligen med orginal mjukvara.... Nu är det så att den visar fel 0-200meter nästan hela tiden, den söker sig också till närliggande vägar, vilket innebär att den blir typ oanvändbar.... Är detta bara en bugg som man kan få bort med ny mjukvara eller är det hårdvaran det kan vara fel på? Har v26 liggande klar för att köra in men vågar jag göra detta om det är andra buggar i burken?

Mvh Lasse

La
23
Lasse 330d
33od m2 touring -02
Har förstått att detta inte är jätte vanligt.... Men Inge på wölkes Gbg hjälpte mig genom inställningarna, och jag har kontakt med 8 satteliter osv... allt borde funka!

Men så hade han en teori om att det hade med ursprunget att göra "m3 -04", eftersom den har annan hjuldiameter m,m kortsagt andra parametrar inlaggda i orginal programeringen. Och att dessa partametrar "kanske" inte går att ändra...

Han förklarade också att det finns två olika programeringar till navigationsenheten. En med grunder "som man måste ha bmw dator till" och en med olika versoner "v25,v26 osv" som man kan ev ladda ner...

Så nu är frågan om någon annan har några erfarenheter av "grundprogrameringen" . Kan det spela någon roll vilken bil enheten sitter?!

Mwh lasse

Oftast så måste navigations datorn kodas om (grund programmering) via DISplus/GT1 för den bilmodell som den installeras i. Det kan bero på att hastighetssignalen är olika i olika bil modeller men det låter mer som om något kontaktfel eller problem med GPS mottagaren. Om du inte kör bilen vissar navigatorn rätt position när bilen stått stilla ett tag?

/RS2
La
23
Lasse 330d
33od m2 touring -02
Anade att rs2 skulle ha lite koll på läget! När bilen stått stilla ett tag vill jag nog minnas att den visar rätt... Är detta bra eller dåligt? DISplus/GT1 brukar det gå smidigt att programera om dessa?

Mvh lasse

Om bilen visar rätt läge när den stått stilla ett tag och allt ser OK ut i service menyn (antal synliga satelliter, etc) så fungerar ju GPS motagaren och de grundläggande funktionerna i navigatorn så det är en bra början. Jag skulle testa med att få navigatorn kodad för bilen så att man kan bortse från att det är något problem med hastighets signalen. För en erfaren mekaniker som har koll på hur DISplus/GT1 utrustningen fungerar så är det inga problem att koda om bilen. Det kan vara lite problematiskt eftersom denna årsmodell inte har haft MK4 som standard. Beroende på tillverkningsmånad så kan verkstaden bli tvingad att be BMW i Tyskland att skapa en ny ZCS kod. Nyare bilar är oftast enklare eftersom man där använder vanliga option koder. Ta verkligen reda på om verkstaden har kodat om en navigator tidigare och förstår vad det är som ska göras.

/RS2
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.