AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
1.486

Byta diskanter Z3

Da
11
Daffan
BMW 530iA -04
BMW Z3 1,8 -97
HEJ!

Skall riva ner dörrsidor och uppgradera ljudet lite nu efter sommaren, kollade lite på det i våras, men bestämde mig för att vänta...blev rekommenderad McAudio Maximus 2.13 av backes ljudbygg, nån som har erfarenhet av detta? Ligger det nått delningsfilter emellan till original diskanten i dörren, eller går det att använda befintlig kabel? Såg väldigt trångt ut i genomföringen till dörren... Sitter en Clarion stereo idag, skall oxå bytas!

MVH Stefan
Hej Daffan.

Sladdgenomföringen till dörren är skum.

I min bil är det en färg på sladden som går från kupen till dörrgenomföringen och en annan färg på sladden som går från genomföringen till diskanten. Detta, plus det allmänna utseendet på dörrgenomföringen, har lett mig till att tro att det sitter någon form av kontakt i dörrgenomföringen. Alltså tror jag tyvärr att ett byte blir mycket besvärligt :(

För att få loss diskanterna måste du ta loss hela dörrsidan :( Det finns en beskrivning av hur man gör det någonstans här på forumet.
Strax innan diskanten i dörren sitter det sedan en bit krympslang över sladden. Under krympslangen sitter det sedan något som ser ut som en kondensator, som agerar delningsfilter. När du väl har fått av dörrsidan kommer du dock att se att det är enkalt att plocka bort delningsfiltret.

När jag rev ur originalhögtalarna ur bilen hittade jag ett delningsfilter bakom vänster "bas" i kickpanelen. Jag vet inte säkert vilka högtalare det är kopplat till, så jag kopplade helt enkelt bort det och drog nya högtalarkablar till kickpanelerna.

Lycka till med bygget.

/ Fredrik
Da
11
Daffan
BMW 530iA -04
BMW Z3 1,8 -97
Okej, det var som jag misstänkte då!
Hade bara högersidan bortkopplad, så det
va därför jag inte hittade nått kanske..
Såg kondingen på diskanten, men vart satte
du det nya delningsfiltret?

Tack!

//Stefan
Hallå igen Daffan.

Här var länken till beskrivningen hur man rycker loss dörrsidorna:
Länk

En kondensator i serie med diskanten räcker som ett (enkelt) delningsfilter.
Jag delar aktivt, dvs före delningsfiltret, så jag slet bara bort de gamla delningsfiltren.
Vill du dela aktivt måste du antingen ha en huvudenhet som fixar det, eller ett slutsteg som fixar det, eller en extra "låda" med aktivt delningsfilter och oftast även annat godis i.

/ Fredrik
Visa användare
933
Z3 Magnus
Tesla model S -17
Hej Daffan!
Jag har dragit nya kablar till dörrarna... det är lite meck men det går absolut att genomföra.
Man får skruva loss det kontaktstycke som sitter fast i bilen i framkant av dörröppningen och dra igenom en ny kabel där ut till dörren.
Det kontaktstycket består av en väldig massa hål som det, i en del, sitter kontaktstycken som kablarna går till.

Men det går fint att använda ett par av de oanvända hålen och dra ny kabel till diskanten.
Det som behövs för detta ingrepp är en ringnyckel eller väldigt liten spärrnyckel i storlek 6-8mm eller nåt sånt samt lite diskmedel för att få kabeln att glida igenom gummidamasken som sitter på dörren lättare.

Skruva ner dörrsidan och kontaktstycket så ser du hur du gör..

Det är för övrigt min sida som instruktionen på dörrsidan ligger... på den sidan kan du hitta en hel del annat småplock om Z3'an som kan vara bra att veta!

Lycka till!!

/Magnus
www.snajdarn.se
Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
Det går att få ut klart bättre kablage genom orginalhålen som är över enligt Magnus beskrivning. Jag drog igenom 2st 2x0,75mm2 och det hade nog gått att få igenom 2x2,5mm2 också...
Da
11
Daffan
BMW 530iA -04
BMW Z3 1,8 -97
Okej, låter ju bra det...snart dags o börja riva! =)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.