|
Sida 4 av 4
|
|
|---|---|
|
Min 530 som är en 01:a (08/2001) har dom läst av mätarställning i nyckeln på så helt korrekt verkar inte infon på BMW's hemsida vara. Däremot så vet jag inte om övrig info om service, etc var tillgänglig. Ska fråga nästa gång jag är inne med bilen. Har även för mig att det gick att läsa av på min fd 540iAT -00 (11/1999) men det låter jag vara osagt. ___ //Ulf |
|
|
Folke, konstigt.... enligt ETK är det den rombformade nyckeln med laddningsbart batteri som gäller från och med just 09/99 (årsmodell -00). Samma nyckel ända till slutet av E39:ans produktion. Kan förstås hända att nyckeln har möjlighet att lagra data, men att bilen inte skickar något så nyckelminnet är tomt. Annars är min gissning att det var ungefär då det infördes - jag vet i alla fall säkert att min gamla 325i E46, tillverkad 08/01, hade information lagrat i nyckeln eftersom vi lekte med att läsa av den hos BMW. |
|
|
Men är det inte som så att nyckelminnet bara lagrar den mätarställning som bilen hade när nyckeln togs ut sista gången? Dvs om bilen manipuleras så anpassas nyckelns mätarställning efter bilen? **BMW-ägare i 29 år och fortfarande lika entusiastisk som 1980** |
|
|
Det finns en del info att hitta om man googlar på "odometer correction bmw" eller liknande. Satt en kväll och sökte fakta och lite mörkrädd blir man allt... :( _______ |
|
|
Jo, nyckelminnet lagrar nog den sista kända mätarställningen. Grejen är kanske, att om man 'glömmer' att använda någon av nycklarna efter att ha manipulerat mätarställningen (t ex 'nödnyckeln') kan ju en högre mätarställning finnas kvar och skvallra - kan alltså vara idé ett kolla lagrad mätarställning i alla nycklar... Gissningsvis är det ljusmodulen (LKM) som 'matar' nyckeln med mätarställning. Där finns en brytpunkt 09/00, alltså årsmodell -01. Kan vara så att det är från och med årsmodell -01 mätarställningen finns i nyckeln på E39 (samt E38, X5 och Z8 som har samma modul). Hur det är på E46 har jag inte forskat i. |
|
|
Jag tolkar det som att 3 moduler lagrat KM i min 523:a Länk Mvh: Zoltan |
|
|
Det framgår inte riktigt om ett chip rent fysiskt lagrar mätarställningen i varje modul, en modul kan ju enkelt hämta mätarställningen från en annan via databussen osv. Egentligen spelar det mindre roll från hur många moduler man kan läsa ut mätarställningen, en del av diskussionen rör sig ju om det går att manipulera osv. Intressant dock att din ljusmodul inte anger riktigt samma mätarställning som instrumentet.. FP |
|
|
525:an visar heller inte riktigt samma, men jag tror att det är någon form av "nogrannhetsavrundning". Länk Att det skiljer 40 - 100 km på ca. 150000 km har nog att göra med att det finns avvikelser i givarsignal? De kanske hämtar från olika ABS givare, fram o bak, olika däckdim mm. Mvh: Zoltan |
|
|
Njae, allt hämtas från vänster ABS-givare bak och i ett digitalt system finns inget egentligt utrymme eller anledning för differens eller avrundning. Inte för att avvikelsen spelar praktisk roll, bara en fundering på varför. FP |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Det är "standard" med några kilometers avvikelse mellan LCM o Instrumentet. På min 528 skilde det ca 2,9 km. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Avvikelsen finns troligen där från att bilen är ny. I centralinstrumentet sätter man vid tillverkningen en mätarställning som är ett par-tre kilometer 'bakåt' från noll, alltså nånting i stil med 999.997 km. Detta för att mätarställningen ska hamna på noll när bilen når kunden - alla bilar körs lite när de lämnat bandet, först till leveranslager, sen till och från samt på och av diverse transporter. Kan tänka mig att LKM däremot börjar från noll. Sen har jag noterat att det brukar vara väldigt 'jämna siffror' både i LKM och i 'nyckelminnet' - skulle gissa att uppdateringen av dessa inte sker kontinuerligt, utan med jämna intervall och i nyckelns fall kanske bara varje gång bilen startas. |
|
|
vad för prog och interface ska man ha för att läsa KM i dom olika modulerna? har ett carsoft men där har jag då inte hittat nått dyligt! vore nice å kolla min 528 som jag misstänker har gått "en hel" del mer än va mätarn visar hahah och vad mer roligt kan man göra med detta interfacet? |
|
| Är på gång och ska köpa mig en E61 facelift så vad ska man använda för att kolla alla dessa ställen som KM sparas i på en e61? MVH | |
|
BmwScanner är ett ypperligt verktyg att kontrollera sådant i, där ser man direkt om någon varit och pillat på mätarställningen. Lättast är att bara skruva odometern då det kan göras via obd2 med väldigt billiga verktyg. Ska man göra det riktigt seriöst så bör man meka bort ews och programmera denna också p.s det går även att programera nycklarna själv med korrekta siffror. |
|
|
är det någon special bmw scanner man ska ha? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.