|
Sida 3 av 4
|
|
|---|---|
| Hmm, stödjer inte sådana handlingar, men har flera bekanta som skruvar mätare. Skaffa en bättre bekantskapskrets tycker jag ;) | |
|
BMW-Magnus: Den typ av skruvning du beskriver förekommer säkert men det är nog ett försvinnande förfarande eftersom det på moderna bilar inte går utan att sätta viktiga system i ur funktion. När det gäller E60 så är det inte den typen av skruvning du bör vara uppmärksam på utan snarare den typ som E39 drabbats av. Dvs de skruvas när de importeras till Sverige, falska serviceböcker trycks upp, motorhuven lackas om osv. Sedan dyker de upp hos en säljare på blocket som heter BMW alternativt på någon mindre handlare i Örebroområdet. Det finns hur många exempel på detta som helst. Extremt vanliga exempel på detta är 530d och 330d eftersom dessa är populära som tjänstebilar och ofta går många mil på kort tid. //Lövet |
|
|
Mugge: Avläsnning av nyckeln sker även på E39 så det har funnits ett tag. ___ //Ulf |
|
|
Anders-72: Det handlar inte om personer jag u m g å s med, men som jag är bekant med. ///Magnus |
|
|
För att hitta sådana problem som det nu har blivit med mätarpill(sker till 99% av svenskar) får man köpa sig liknande tillbehör för att hitta just ett sådant fel. Jag köpte "BMW scanner 1.3.5 och 1.3.6 för att kolla när jag köper E39. Finns lagrat på många ställen har jag sett. På deras (ryska) hemsida har jag för mig att det visar även E60. Kommer inte ihåg hemsidan (återkommer om jag hittar den igen). Hittade inte en mätarpillad bil i tyskland av de jag testade,men väl en på firma i sverige. de blev skitförbannade när jag sa som det var. Jag ville bara ha fram sanningen.Blev ingen affär där kan jag ju säga.(inga namn). Jag tar gärna milen,dömmer bilen efter vad det är istället. It´s not speed that kills... It´s the sudden stop at the end.... |
|
|
Fråga: Vad händer om mätarfifflaren har köpt en ny nyckel till bilen? Står det då 0 mil i avläsningsapparaturen? eller uppdateras mätarställning när den kodas mot bilen? |
|
| Eftersom du har ofta har fler än en nycklar som används, så förutsätter jag att det är senaste mätarställningen som lagras i nyckeln, annars skulle det vara meningslöst att läsa av nyckeln i servicemodulen om bara nyckelns driftstid finns registrerad. | |
|
Bra , annars hade det varit lite väl enkelt för fifflarna. Bäst att dra öronen åt sig om man är spekulant på e n bil med 3 nya nycklar |
|
|
Om jag inte minns fel så var det något fall där den ena nyckeln inte hade används efter bilen blivit skruvad och då höll den "gamla" mätarställningen... ___ //Ulf |
|
|
En idé är att om nyckeln gått längre än bilen så börjar det pipa och står MÄTARFIFFEL eller liknande på displayen. :) Men det bästa sättet att försvåra fiffel är att ha en central databas med information om alla bilar där bl.a. mätarställningen lagras, alltså inte i bilen. All kommunikation mellan bilen och databasen är krypterad. Databasen kan även innehålla information om service, reparationer, utlösta airbags m.m. Med ett sådant system hade det varit betydligt lättare att köpa bil. mvh Tomas |
|
|
Det verkar gå att manipulera det mesta, tyvärr. Länk Glädjande nog är priset högt för instumenten men en firma tjänar nog snabbt in och gör vinster. |
|
|
Tragiskt att tro att mätarfiffel pågår endast på importbilar, se bara förra inlägg. Fattar inte det eviga tjat om "svårare att föjla historik på importbilar". JA, de som saknar historik, men det finns lika många SV-Sålda vrak utan historik. En kopia på Briefet, så har du alla ägarna, hur svårt är det? Jämför då med SE där du bara ser 3 sista ägarna, resten vet du inget om... Är bilen lagad för krock, tja, det kan du lätt kolla i DE via servicestämplar med tel nummer, men icke i Sverige, här får du bara reda på det via kontakter, inside job. Nä, jag håller inte med om historiken, ärlig tyskimport har lika mycket historik som SE såld. Mvh: Zoltan |
|
|
Är helt säker på att bilarna snurras mest i Svedsko ,känner många som sysslat med import och alla har rullat mätare i sverige efter hemkomst,d handlar inte om bil till sig själv utan till andra och många bilar dessutom,själv köpte jag min 02 i tyskland 05 då den rullat 17500 |
|
|
"En kopia på Briefet, så har du alla ägarna, hur svårt är det? Jämför då med SE där du bara ser 3 sista ägarna, resten vet du inget om..." Be en bmw handlare om ägarehistorik så får du veta ALLA ägare till bilen. Men som sagt det är ingen garanti att köpa en sv-såld bil än en de-såld! Oftast så har tyska bilen fått bättre omsorg än här hemma! Så vågar man själv att ge sig ut på det tyska marknaden så kan man göra bättre köp än här hemma! MvH Bmw 4-ever Saknar v8 ljudet |
|
|
Då ska man kunna tyska och känna nån tysk. Själv har jag importerat 2 Mercedes, en var bra, en var lurendrejeri med mätarskruveri, motorlack och ny växelspaksknopp. Nää, jag förstår varför svensksåld är viktigt... |
|
|
peter78w: Nja, nu syftade jag på privathandel med äldre bilar med fler är tre ägare. Hasso nämner i början av tråden att e39 bara lagrar KM på ETT ställe, jag tvivlar inte på Hassos kunskaper, men jag kan läsa ur minst 4 ställen på mina (Motor, ABS, Ljusmodul, Instrument, och nåt till tror jag, ska kolla det imorgon). Dock ej med Carsoft, men PA-Soft BMW Scan. Mvh: Zoltan |
|
|
Intressant med olika teorier om var mätarställningen lagras. Rent fysiskt, i en minneskrets och/eller processor med inbyggd minnesarea så bör det vara på ett par ställen i E39: I instrumentclustrets processor eller den s.k. programpluggen beroende på high eller low cluster samt i ljusmodulens processor. Huruvida mätarställningen även finns i nyckelns chip är högst osäkert och beror isf på årsmodell/nyckeltyp. Man förväxlar ibland "nyckelminne" med funktioner för inställning av stolar, speglar, ställbar ratt osv. Det är inte inne i nyckeln som dessa inställningar lagras utan i bilens komfortmodul, själva nyckeln har bara ett ID, t.ex A och B osv, sen kommer bilen att ställa in stol/speglar/ratt beroende på om A eller B öppnar bilen osv. Utöver detta har nyckeln en transponder som pratar sig samman med bilen för att häva startspärren osv. Kommunikationslänken mellan bil och nyckel är induktiv, samma överföring används efter start i andra riktningen för att ladda batteriet inne i nyckeln. Avläsning av km-ställningen kan säkert göras på flera sätt, via flera gränssnitt/moduler osv, dessa kommunicerar ju med varandra via gemensam buss osv. Men det innebär ju inte nödvändigtvis att alla modulerna har km-data fysiskt lagrad i en krets osv, eller hur? FP |
|
|
Folke, mätarställningen lagras i nyckeln! Jag vet inte exakt när det infördes, men alla BMW-verkstäder har en 'Key Reader' som kan läsa av bl a bilens identitet, service-status och mätarställning ur nyckeln. Jag är inte säker, men jag tror det finns i alla nycklar med transponder, alltså från 95-96 nån gång. Det finns definitivt både E39 och E46 med sådant nyckelminne - gissningsvis på samtliga årsmodeller. |
|
| Enligt BMW:s svenska hemsida är det bilar fr o m 2002 års modell som lagrar info i nyckeln: Länk | |
|
Det senare stämmer säkert. Men i tidigare nycklar finns helt enkelt ingen elektronik som har denna funktionalitet. Min bil är tillverkad 09/99 och har den rombformade 3-knappsnyckeln med BMW-loggan på mittknappen. Nyfiken som man är så försökte jag givetvis få nyckeln avläst i stället på disken som finns hos BMW-försäljaren. No way...( FP |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.