AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
666

Skall jag slå till på min första BMW, 320-02?

Hej,

Behöver lite råd då jag aldrig haft en BMW och nu hastigt och lustigt blivit erbjuden att köpa en till rätt bra pris tror jag...?

På jobbet har vi utlottning av tjänstebilar. Det är väldigt svårt att "vinna" men när en BMW 320 dök upp så slängde jag in en intresse-anmälan på vinst och förlust.

Det föll sig så att i torsdags ringde man och sa att jag blivit dragen som nummer 1 och har alltså första tjing att köpa loss bilen. Har fått låna den över helgen och har nu kört rätt många mil och det känns helt ok.

Detta kom lite hastigt och lustigt och jag måste lämna besked på måndag morgon om jag skall ha den eller ej.

Det är en 320 -02 med 7300 mil på mätaren. Sv-såld, Multiratt, Sportstolar. Jag snackade med han som leasat den på jobbet (en man närmare 50), han säger sig ha kört lugnt. Tjänstebil så den är fullservad på BMW, 1850mil till nästa service, besiktad till 2006-09. Det är dock rätt tråkiga standardfälgar, fast helt nya däck i våras, Vinterdäck som gått 1 vinter. Bromsbelägg behöver bytas vad jag förstått (2mm fram och 3mm bak, låter det rimligt, vad kostar det?). Och sen är det en ful repa ca 10cm efter en nyckel på höger framdörr, dock endast en ytlig lackskada som jag hoppas man kan få fixad utan att lacka om hela dörren. Sidoblinkers är lite missfärgade, har kommit in fukt i dem. Lite rost under huven men efter att ha läst på forum här så verkar det inte helt ovanligt. På testprookollet står även att detta går på garantin. Utöver detta ser den kanonfin ut.

153.000 är begärt för bilen.

Låter det som en bra deal? Hoppas hinna få några svar inatt eller i morgon söndag då jag som sagt måste lämna besked på måndag.

Mvh
E-man
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Tycker det låter lite väl dyrt för att vara en bra affär.

/// Gunnar E.
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Håller med gunnare...priset är nog ganska normalt för en motsvarande bil. Gjorde en ytterst snabb sökning och hittade direkt t ex denna på BMW i Göteborg för 165.000kr och då finns det ju ändå möjlighet att pruta lite...

BMW 320
Mätarställning: 5600mil
Färg: Blåmet
Karosseri: Sedan
Bränsle: Bensin
Växellåda: Manuell
Info: ABS bromsar, ACC/Klimatanläggning, Airbag förare & passagerare, Antisladdsystem, CD-stereo, Elhissar fram och bak, Elspeglar, Farthållare, Fjärrstyrt c-lås, Färddator, Komplett ifylld servicebok, Larm, LM-fälgar, Multifunktionsratt, Regnsensor, Servostyrning, Sidoairbag, Sportstolar, Stereo, Stolvärme fram, Svensksåld, Vinterhjul - friktion, Yttertemperaturmätare
Registreringsnummer: SYN980
Registrerad: 200202

Och det finns en hel del till i prisintervallet 150-165'.

___
//Ulf
Hej,

Tack för snabbt svar.

Det känns med andra ord som att det inte finns någon anledning att rusa in i denna affär, inte direkt "once in a life time deal"... vilket känns bra. Jag känner att det blir lite väl stressigt att bestämma sig tills på måndag. Har ju även en bil nu som jag helst hade velat bli av med först.

Kan dock säga att dagen med en 320 var väldigt kul och det lär bli ett antal mil i morgon också. Om inte annat blir det ett lysande tillfälle att provköra just 320. Har helt klart blivit fast för BMW, vilken bil, blir till att prova lite 325/330 också innan man bestämmer sig (jo jag har läst varningar på att prova 330)

När jag lämnar den på måndag har den gått 100 mil till...kanske man kan pruta då.. haha !

Tack än en gång, gissa om jag har varit i beslutstankar...

Mvh
E-man
MD
1.925
MD
BMW Sports Tourer
Du kan nog slå ut dem där "once in a lifetime" tankarna. Priset är väl rätt normalt, eller rätt så nära. Prova gärna fler modeller, 325/330 så kommer du nog ha ännu roligare bakom ratten. En fin 330 kostar inte alls så mycket idag som den gjorde för nått år sen.

Nu har du ju i alla fall bildad dig en bra uppfattning om e46 och 320:in. Samt har din bilsmak förbättrats! :D

Ta dig tiden att sälja bilen du har nu och köp "ny" BMW i lugn och ro, beg marknaden är rätt så sval så här års. Men glöm inte att verkligen kolla upp ditt framtida objekt, om du nu inte har fastnat helt och hållet för 320:in, som faktiskt är en väldigt bra bil, 2,2L sexa, och rätt så humana ägande kostander kan jag tänka mig. Fördel för dess historik som verkar vara sjysst.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.