AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.427

Skjuten insugspackning!Svårt att byta?

BM
45
BMW_525i
BMW 525i-89
Som rubriken säger så är min insugspackning skjuten.Räcker det med att lossa hela insuget & bara sätta dit den nya packningen eller måste man ta loss massa annat?

fa
438
fami
525,01 IM
ja ........det ska räcka om jag nu kommer ihåg .

MVH-V8
BM
45
BMW_525i
BMW 525i-89
Okej så då lossar jag bara insugets 6 muttrar el vad det är & drar ut det ca 5cm & sätter på nya packningen.That´s it?Låter ju enkelt för engångs skull hehe.

fa
438
fami
525,01 IM
jag har gjort det på en 525 90a och det är samma motor som din ,det tog ca en timme ,det är vad jag kommer ihåg.
ganska enkelt.

MVH-V8
BM
45
BMW_525i
BMW 525i-89
Okej det låter ju bra,e det nån som vet hur mkt man ska dra åt insuget?Tänkte om nån har en mek bok där det står eller ska man dra åt för hand & på känn?
Synd bara att man inte kan köpa packningen på en söndag...
Men det e ju bara att åka på måndag till Bmw för mekonomen har väl inga insugspackningar väl,inte enligt deras hemsida.
Tack för din hjälp fami.

fa
438
fami
525,01 IM
dra åt för hand & på känn men inte för hårt för det lätt att förstöra gängorna,,,,aluminium.

MVH-V8
BM
45
BMW_525i
BMW 525i-89
Okej.
När det läcker från insuget så måste väl det ändå vara det som luktat avgaser in i bilen,allt annat ser schysst ut i bilen.

fa
438
fami
525,01 IM
vet inte om det ger någon lukt men den kan ge kraftig luftljud/luftläkage.

MVH-V8
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Luktar det avgaser lär det knappast komma från insuget! Där finns ju inga avgaser, bara luft och bensin....
Symptom på trasig insugspackning är annars ryckig/dålig gång, och om läckan är stor, effektbortfall och hög bränsleförbrukning. Möjligen kan det låta lite också, men oftast inte så det hörs inne i bilen.
Nä, du får nog leta felkällan på annat håll. Någonstans i avgassystemet lär ju läckan finnas, och då bör det höras var det läcker! Börja kolla vid grenrören på höger sida (i färdriktningen) av motorn, gå sen vidare via byxrör, katalysator och bakre ljuddämpare. Kolla extra noga i alla skarvar så det är tätt.

/// Gunnar E.
BM
45
BMW_525i
BMW 525i-89
Ja det kanske e dumt att skriva att det luktar avgaser nu ,det gjorde det förut men då var vevhus slangen brusten,köpte ny hos bmw & satte dit den men samma dag så sköts insugspackningen.Det luktar soppa nu!
Ska kolla avgassystemet nogrant men e nästan säker på att det tätt!
Vad är byxrör?

BM
45
BMW_525i
BMW 525i-89
Nu har jag varit på Bmw & köpt insprutnings packningarna.Köpte även ventilkåpspackningen.Ska montera i eftermiddag,några slut tips innan mek?
BM
45
BMW_525i
BMW 525i-89
Självklart ska nått strula!Allt gick bra till det där röret som går från motor till under sida insug hoppade av & gummitätningarna gick isönder båda två!!!
Skickar en bild alldeles strax.
Jaja det e ju bara att åka till Bmw igen.Kan ju inte kosta många kronor ,det e ju bara hoppas att det finns i lager.
Fattar inte riktig hur jag ska få på insuget på toppen med röret på,det var ju så allt gick fel!
BM
45
BMW_525i
BMW 525i-89
Här e lite bilder:
Är det nån som vet bra tricks att få ditt röret & insug utan att paja nått?
[IMG]Länk
[IMG]Länk
[IMG]Länk
BM
45
BMW_525i
BMW 525i-89
Fungerand länkar,sorry!
Länk
Länk
Länk
E2
1.649
E21-racing
750ia -88
335iT -89
325iT -92
520i -91
316i Compact -94
Banbil-E21 2.5i -79
sätt röret på plats med oringen i blocket, brickan o fjädern på röret, pressa ner röret helt i blocket och håll det sen kvar där helt nedtryckt, glöm inte o-ringen på rörets ovansida
Nu trycker du insuget på plats på toppen och därefter släpper upp röret mot hålet i insuget o ser till att det går upp o oringen tätar som den ska!

Sen skruvar du fast insuget!
Lite trångt o bökit ar det men det går!

///Magnus
BM
45
BMW_525i
BMW 525i-89
Tack Magnus,ska göra exakt som du skrev.Kan bara bli problem med att hålla nere ventröret samtidigt som att få dit insuget med en hand på varje,hehe men det ska väl gå.

[IMG]Länk
BM
45
BMW_525i
BMW 525i-89
Nu har jag bytt insugspackningarna,nya O-ringar till ventröret samt nya brickor & muttrar till insuget,självklart köpte jag allt hos bmw,kostade inte många kronor heller.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.