AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
1.835

Höja bensinskatten yttligare?

Sida 2 av 2
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
M3:
Tycker inte de är riktigt rätt sak att jämföra med..många har tex kanske inte råd att bo närmare stan pga högre huspriser mm,sen skulle inte alla få plats inne i städerna,kolla bara hur stockholm är.
Sen skulle stora delar av sverige förfalla om alla skulle bo inne i städerna...

Sen skulle säkert dom flesta kunna tänka sig att åka kommunalt om den möjligheten fanns,men de gör den ju inte på väldigt många ställen,tex här för mig...

Säger bara,sänk bensinskatten eller utöka kollektivtrafiken!! Pengarna måste ju finnas där i alla fall :)
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
För att kommentera forskaren:

Jag tror att det ligger mycket i det han vill säga!
Marknadskrafterna kommer att tvinga biltillverkarna att ta fram alternativ om kunderna kräver det - titta bara på det extrema suget efter "miljöbilar" som blivit efter de höga bensinpriserna. Även den starka utveckling som dieselmotorerna har haft de senaste fem- tio åren är ett resultat av att man "måste" få fram mer energieffektiva och utsläppssnåla alternativ.

Det finns många uppfinningar som inte används bara för att industrin vill "kräma ut" det sista ur gamla uppfinningar först...bilindustrin är inget undantag från detta!

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
M3: bra skrivet jag tycker ofta vi i obygden gnäller så fort något blir dyrare för oss sen att våra hus kostar en tredjedel av storstädernas är det tyst om.

Att vi sen har -20 och kallare 4 mån om året och förbrukar enorma mängder el är trots allt självvalt. Det går inte att både skita och hålla igen.
BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
Problemet är ju hur skatterna hanteras.

Visst kan man skatta bensinen hårt. Men att bara dra upp skatten och hoppas att allt blir bra av det tror jag är alldeles för enkelt.

Det måste ju finnas en balans så att man inte skattar ihjäl allt. Idag går ju bara 0.3 % av energiskatterna till forskning för att få fram alternativ.

Det känns ju helsjukt, åtminstoen 10% borde ju vara en skamgräns att satsa.
BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
Problemet är ju hur skatterna hanteras.

Visst kan man skatta bensinen hårt. Men att bara dra upp skatten och hoppas att allt blir bra av det tror jag är alldeles för enkelt.

Det måste ju finnas en balans så att man inte skattar ihjäl allt. Idag går ju bara 0.3 % av energiskatterna till forskning för att få fram alternativ.

Det känns ju helsjukt, åtminstoen 10% borde ju vara en skamgräns att satsa.
Höjs bensinpriset imorgon som vanligt den 1:a januari?

Keep Your Distance!
BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
Japp....
Hur mycket höjs det med?
Har inte märkt av nån höjning än iaf.

Keep Your Distance!
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Borde ju märkas av imorrn tycker man,den 2:a.
Men de är väl bara runt 3öre nånstans de skulle höjas med? är ju ingenting...
MD
1.925
MD
BMW Sports Tourer
Många bäckar små...
nxv
Jag har kört bil i snart 3 år. När jag började köra så kostade bensinen strax under 9kr/litern. Det känns inte så hoppfullt att växa upp och leva i detta landet då jag är tvungen att ta bilen vart jag än ska pga avstånden.
Den buss som går där jag bor går 2ggr/ dag (skolbuss) och inte alls när skolan inte pågår. Och hur roligt är det att kliva på en buss full med skolbarn? (nu kanske jag är lite petig, men det är inget jag skulle se fram emot att göra varje dag)

Bilen på G:
Länk
//Ted Andersson
Höjningen blev väl mer än 3 öre? Tror att bara skatten skulle höjas med 1 öre/liter

Ha en fin..
T
Jag läste i tidningen nyss att statoil höjer med 25 öre!!!!!
Fan inte klokt. Tur man bor i Sölvesborg dock, här är det för det mesta bensinkrig mellan hydro/Shell och Jet.
An
291
Antiloop
E38 728iA
Vid årsskiftet höjdes bensinpriset med 4 öre pga skattehöjning, den 2:a jan. höjdes priset 21 öre pga "ökade världsmarknadspriser". Trots allt var soppan mer än 1 krona dyrare i sep/okt..... så se det som billigt!
Fl
406
Flisan
BMW M3 Coupe -93B
Som någon skrev tidigare, starta storskalig produktion av Etanol i Sverige. Detta skulle skapa många nya jobb och många bönder kan ta sin mark ur träda. Skog har vi ju dessutom gott om.

Att köra med Etanol är ju trots allt betydligt miljövänligare än bensin på många olika sätt. Att vi sen också får många andra positiva effekter av en sådan industri är ju en bonus.

Det vore väl dessutom ganska skönt att slippa vara beroende av Mellanöstern/USA och andra oljeproducerande länder.

Någon som har några kommentarer kring detta, jag är intresserad att höra dom i sådana fall.

mvh/Flisan

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.