AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
1.837

Höja bensinskatten yttligare?

Sida 1 av 2
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Kolla in detta,är ju inte sant alltså...
Länk
Haas:

din länk fungera inte?
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
hmm...konstigt.
Men pröva gå denna väg i stället då.
Länk
Bo
798
Bostedt
735iA -87
735il -91 (Manuell,diffbroms)
Chevrolet Blazer -99
Den funkar!
Man kan ju fråga sig hur vi blir av med alla idioter istället!!!
säkert en ärthjärna som har 10 meter till jobbet och aldrig varit utanför stadsgränsen...vem vet,han kanske inte ens har körkort?
å då syftar jag på nissen som skrivit på aftonbladet...

Mvh Andreas
Ro
93
Rob_Z3
Z3 Roadster 2.8 -00
Vad ska man säga *suckar djupt*

//Rob

Nemo saltat sobrius,
nisi forte insanit
co
968
commander_krill
520D touring xDrive -18
525D -11
X3 2,0D -13
530iM -02
Underskatta aldrig politikers förmåga att höja bensinskatter. Det drabbar ju ytterst sällan dom själva eftersom staten(vi) betalar deras taxiresor. Sedan mässar ju miljöpartisterna om sin kollektivtrafik. Visst, om det fanns någon värd namnet skulle jag gärna åka!

Freude am fahren
Det är lätt att säga att man kan höja bensinskatten till såna nivåer när man bor i storstan och har nära till allt och bra kollektivtrafik.Förmodlingen så kan den mannen inte ens stava till ordet landsbygd där priset redan nu är över smärtgränsen egentligen.Med dagens politik kommer landsbygden bara bli mer och mer mörk och avbefolkad.Tråkigt men sant
MD
1.925
MD
BMW Sports Tourer
Demokrati va? Hela folket (nästan) tycker bensinpriset är för högt och ändå händer det ingenting, jag trodde Sverige var ett demokratiskt land, då borde "ledarna" följa folkets vilja för landet tillhör väl folket och inte ett gäng inkompetenta människor som tyvärr har valt av oss.

Sen det här med reseavdragen, det ska dem ju höja men ägnar dem nån tanke åt dem som kanske studerar eller inte får milersättning av jobbet? JAg tycker det är hög tid för en stadskupp :D
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Då får väl jag delvis gå mot strömmen.
Om en bensinskattehöjning skulle genomföras – utan några andra förändringar av skatterna – är jag mot detta. Det beror på att stat, kommuner och landsting redan drar in alldeles för mycket av medborgarnas pengar.
Om förslaget däremot innebär att bensinskatten höjs med – exempelvis – 10 miljarder per år, samtidigt som inkomstskatten sänks med 10 miljarder skulle jag vara för det.
Skulle man föreslå att bensinskatten höjs med 10 miljarder per år och inkomstskaten sänks med 15 miljarder skulle jag applådera.

Min syn är att någon grad av skatteuttag behövs, omän att den grad är avgjort lägre än vad som är fallet idag, men det är då av vikt att skatterna inte är moraliskt anstötliga och att de inte har negativa samhällsekonomiska konsekvenser. Om de kan ha miljömässiga fördelar så är det en bonus. Således finns det många skatter jag skulle vilja se att de blev lägre i Sverige, men bensinskatten kommer inte högt på den listan. Jag tycker faktiskt att Christian Berggren har en poäng.
BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
Helt rätt Nockenwelle, Det som är intressant är det totala skattetrycket, vilket är för högt.

Jag tror inte bensinskatten är ett skit viktigt längre, bensinen tar ju snart slut i alla fall och då är det skit samma vad det är för skatt på den då den fanns en gång i tiden.

Det enda som är intressant är att vi satsar pengar på alternativ, ta lite av de 150.000.000.000 Skr vi tar in i energiskatter och utveckla tex etanolproktion i sverige.

Och sänk skatten från 300% på vanligt arbete i sverige så ska ni få se att fler jobb kommer fram.
För att klargöra det hela: Christian Berggren är proffessor vid Linköpings tekniska högskola. Han representerar således inte något politiskt parti. Huruvida han låter sina personliga politiska värderingar genomsyra forskningen låter jag vara osagt.

Jag har själv varit student för Berggren och det är en kontroversiell herre med intressanta synpunkter och idéer.

Vad det gäller sakfrågan kring bensinskatten är jag inte helt säker på vad jag själv tycker är bäst. Personligen tycker jag marknadskrafterna skall få sätta priset och inte staten via subventioener eller skatter. I bränslefrågan finns dock en miljöaspekt som är myckt viktig.

I dagens tidearv med skyhöga oljepriser och världsomfattande problem med miljön känns det inte rätt att vi åker omkring i tvåtonsklossar med 300 hästar och därtill höga bränsleförbrukning. krasst sett är det vansinne att slösa med ändliga resurser på sådant sätt. Hur kul och komfortabelt det än må vara.

Det är dags att finna nya lösningar och köpa bränslesnålare samt effektivare bilar.

Jag kan nog tänka mig att ställa mig positiv till ett förslag där inkomstskatterna sänktes motsvarande vad bränsleskatten skulle höjas. Däremot går det inte att plåga ihjäl invånarna med skatter. Skall en skatt läggas till skall en annan tas bort. Summan skall vara konstant.

Om hushållen får en kraftigt ökad disponibel inkomst är det upp till varje enskild familj om de vill använda en del av dessa pengar till bensin, som då kommer utgöra en relativt hög kostnad.

Det viktigaste är dock att det finns alternativ tillgängliga i form av bränslesnåla bilar innan skatterna på drivmedel höjs.
Visa användare
1.330
Heinz_Keller
VW Passat 2,0tdi Masters Premium -12
Revolution för fan!!!!!
bort med Persson och miljöpartiet!!

Bjoerck >> Åker inte du en tvåtonskloss med 360 hästar ;))
Heinz_Keller:

Med dagens olje pris så tror jag inte att partiets färg i regeringen skulle göra någon större skillnad om man slår ut priset under ett år.

Visa användare
1.330
Heinz_Keller
VW Passat 2,0tdi Masters Premium -12
Starre >>

Jag är medveten om att oljepriset aldrig någonsin varit så högt, vad jag syftade på var att jag tycker -som så många andra- att det är fruktansvärt fel att ta ut skatt på skatten!! För att kunna göra något åt det, då kan inte Persson (som inte ens är medveten om att svenska folket tycker att bensinen är åt helvete för dyr) sitta kvar. Miljöpartiet tycker att all fordonstrafik som inte drivs av vatten är dålig och skall straffbeskattas, således är det skatt på skatten och ingen tänker tanken att ändra på det.. .
Och så vitt jag vet så har de även försökt lägga skatt på pelletsvärme, då den är "nästan gratis" gentemot oljan... det går ju inte det heller...
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Vi får precis de politiker vi förtjänar.... ;o)

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Mja, jag har i alla fall inte fått de politiker jag förtjänar.
Heintz_Keller: Stämmer. Och eftersom jag anser det oförsvarbart så klagar jag aldrig över bränslenotan när jag kör den. Det skall inte vara gratis att skita ner miljön med en sådan bil.

Jaggan är en entusiastbil och används inte ofta. Min bruksbil är betydligt snålare.
Det som ingen förstår är att utan bilen dör landsbygden pga. avsaknaden av infrastruktur.

MVH,
E38B12
Vorsprung Durch Überlegenheit
E38B12: Men inte dör väl landsbygden om de som bor där väljer bort 740:n till förmån för en snålare bil?
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Visst,skulle dom sänka inkomstskatterna vore de ju hur bra som helst,men blir de fortsatt rött kan vi nog glömma varken eller...

Men tycker i alla fall att man hellre skulle kunna sänka bensinskatten,eftersom de är så pass många som är beroende av den...då skulle man även få ett par slantar över som man med all säkerhet köper något annat för,och där med får in mer momspengar.

Sen de här med att folk skulle köra en massa mer om priset gick ner tycker ja bara e löjligt,för så himla mycket billigare skulle inte soppan bli...visst,man kanske skulle ta bilen till helgshoppingen i stället för tåget eller nåt,men innan man skulle se den skillnaden på miljön har oljan vart slut för länge sen..

Hur är soppapriset i övriga norden? har inte riktigt koll på de...

Det är en himmla tjat om landsbygden och hur dyrt det har blivit att pendla till jobbet osv men vad jag vet så är det fortfarande friviligt att bo i stan och nära stan. Är det nu som så att man ändå väljer att bo ute i skogen så får man helt enkelt ta dom högre resekostnader med i kalkylen. Ty, mycket annat är ju så mycket billigare just på landsbygden. Tänk om alla storstadsborna hade klagat på bostadspriserna t.ex. som råder för tillfället?!
Och hur är det med försäkringar som kostar det mångdubbla i städer??
Väljer man att bo i skogen med all den frihet det innebär så får man helt enkelt ta vissa smällar och tvärtom.
Det var bara min synpunkt utan att trampa någon på tårna. Och nej, jag bor inte i någon storstad och är också bunden till bilen. Två bilar t.o.m.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.