|
|
|
|---|---|
CuteStoffe |
Gjorde ett avgastest igår och de visa att mitt lamdavärde va för högt, kollade så det inte va några hål i avgasröret men de va de inte. Hc samt Co va va bra så de tyder väl på att katten och lamdan är hel om jag har förstått de rätt.. snälla hjälp! |
| Varmkör den ordentligt och testa igen om du inte gjorde det innan så klart!!? | |
CuteStoffe |
Körde ca 3 mil rätt så hårt.. men värkar inte ha hjälpt.. :( rätt så typiskt att alltid vara någe fel när man minst önskar de! |
|
CuteStoffe Om du har ett för högt lamdavärde får din motor för mycket luft i förhållande till bränslemängden och tvärtom så går motorn fett vid ett lågt lamdavärde. Lamdavärdet ska ligga mellan 0,99 -1.01 på en ny bil, ska vara så. Så antagligen så har du något problem med luftmassemäten eller något liknande. |
|
CuteStoffe |
Hur kan man åtgärda de? har provat att rengöra den me sprit ett antal gånger för jag har trott att de är den från början men har ej märkt någon skillnad.. |
|
Lambda värdet när man mäter i avgasrörets mynning är ett BERÄKNAT lambda värde...Har du hål/läckage i avgassystemet efter lambdasonden kan det faktiska lambda-värdet skilja sig från det "beräknade". Börja med att kolla efter läckage... Lycka tilll |
|
CuteStoffe |
inge lackage alls va precis och kolla igen.. hjälper de med k-sprit? eller är de bara mot co och hc? |
CuteStoffe |
Blankt papper blev det på besiktningen:) tok körde bilen riktigt varm sen 1 flaska k-sprit så blev lamda värdet på 1.0:) |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.