|
|
|
|---|---|
|
Jag har en E34 från 1990 med tämligen tråkigt ljud. När jag köpte bilen satt en Pioneer baslåda (TS-WX205) . Slutsteg Pioneer GM-X404 som basen är kopplad till. Och en Pioneer DEH-p4100 cdspelare. Högtalarna är original och kanske skulle det göra mycket att bara byta dem? Det jag lider mest av är att jag tycker att det är alldeles för mkt bas i framsystemet. Ska jag ha nåt sorts filter så basen bara kommer från lådan? Gör det mkt att koppla högtalarna till ett slutsteg? Hur göra! Jag skulle helst vilja få liv i grejerna jag har, men nya framhögtalare kanske är ett måste - så tips på bra sådana och eventuellt slutsteg är tacksamt. Samt hur jag ska bli av med bas i framsystemet. :) Vad är det för mått på diskanterna samt högtalarna i kickpanelen? Bilen: Länk | |
|
Du kan aldrig få för mkt bas i framsystemet! Det du troligen har är för lite mellanreg+diskant i förhållande till basen eller slår basen igenom lätt?. I cd:n finns Eq + div ljudinställningar , har du provat att ljustera dessa? Att byta ut original högtalarna brukar oftast ge ett lyft. I kickpanelerna sitter 5.25" och i instrumentbrädan passar dom flesta diskanterna upp till 2.5" men det bästa är om du sätter diskanterna på A-stolparna ett par cm över högsta punkt på brädan och sen riktar dom mot varandra(om du inte har tidscomp dvs). |
|
|
hej. jag det dundrar på mer bas fram än från baslådan tycker jag. jag har några förinställda eq-inställningar som framhäver som heter t.ex "vocal" som framhäver diskanten, den funkar ju hyggligt att ha på, men då känns det inte som baslådan får leva ut sin rätt. ibland vill man ju ha schysst basdunk, och då finns en inställning som heter "extrabass" - men då överröstar basen alla andra register. får väl testa med nya högtalare. ska man ha två-vägs eller tre-vägs i kickpanelen.? Bilen: Länk |
|
|
förresten, vad är det för mått på originaldiskanterna? är det 2,5" eller menade du att det får plats max 2,5"? jag vil utnyttja originalhålet, inte kapa nånting. Bilen: Länk |
|
| Det får plats max 2.5" men original är mindre.Du måste väl inte använda dom för inställda kurvorna? dom brukar inte vara bra.Stäng av baslådan och justera inn ljudet till fram högtalarna till du tycker dom låter bra utan för mkt bas , sen kopplar du inn baslådan och justerar inn nivån på steget i lådan till du har lagom nivå av bas från den. Stäng av Eq:n och "extrabass" funktionen när du gör detta och ha även övriga ljudkontroller på noll.Sen om du vill ha mer bas eller diskant så kan du höja dessa tonkontroller.Det kan vara så att du behöver hänga på ett par filter som tar bort den djupaste basen ur framsystemet också. | |
|
tack för svaret. ska ut o testa det. :) någon som har erfarenhet av vad som lämpar sig bäst i framsystemet, 2 el 3vägs högtalare? Bilen: Länk |
|
| Bäst blir 2 eller 3-vägs kit system ej koaxialer.2-vägs kit enklare att mont än 3-vägs. | |
|
Finns bra koax högtalare också, så man kan inte rata dem direkt precis, dessutom så krävs ingen ev. tidskomp. Dock är utbudet större när det gäller kitsystem. Och pga. att du har en e34 så är nog ett kitsystem att föredra, vill du att allt ska se original ut, kör 2vägs, dessutom lättare att få till ljudet då. //Simon |
|
Ulke |
Koaxialer är ingen lysande idé då man monterar i kickarna, diskanterna är väldigt riktningskänsliga och monteras ej med fördel så lågt ned utan bör koma upp i höjd med i-brädan för en bra återgivning. Man bör sträva efter att ha så låg delning som möjligt på högtalarna som placeras på i-brädan....ett trevägssystem är inte alls fel, då man kan få upp en bit av mellanregistret med i rätt höjd.... Blir trevligt om den mesta röstinformationen kommer i öronnivå... mvh Ulke |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.