AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
877

Kan man borra hål i bromsskivorna för bättre bromseffekt?

Ci
531
CiM
325ciM-04
hej på er!!
funderar på att borra i bromsskivorna för bättre broms effekt.
är det någon som har gjort detta tidigare? hur ska man gå till väga? vad ska man tänka på? hur påverkar det på skivorna negativt?

är tacksam för all tips och idéer!!
Mr
1.141
Mr C
BMW X3, 2,0D -15
Trodde för ett ögonblick att det var 1 april... Tänkte du göra det på din 04 325a? Är nog bättre att satsa på riktiga grejer. Börja med att köp hårdare belägg.

Mr C
Ca
557
Carl 123
330 cab -01
116 -06
:-)

Carl
sc
8
sccE36
325i coupe-93
Hålborrade skivor är inget du borrar manuellt,dessutom ger det inte bättre bromsverkan,du får samma bromsverkan längre genom kylningen.

/www.anti240.nu
Hålen i skivorna (eller slitsarna) är till för att leda bort gaser och ger inte per automatik bättre bromskverkan - iallafall inte på en standard 325:a.
Finns bättre sätt du kan uppgradera bromsarna på.

___
//Peter Lundin

"When people are free to do as they please, they usually imitate each other."
jag är ingen expert men jag tror också på att montera hårdare belägg och efter det dra luftkanaler för att förbättra kylningen av bromsarna! har du tänkt att köra bana eller vill du bara ha lite bättre bromsar för gatan?

MVH
Johan K
Ci
531
CiM
325ciM-04
tack för svaret grabbar.
jag kör inte på bana, men kör ganska hård ändå. därför tänkte jag ifall det går att modifera om. jag har tillgång till verkstads maskiner, så små eller stora ändringar är inget problem. funderar att ta kontakt med bmw-sverige och höra lite grann. förresten, finns inte sportbromsar och skivor att köpa?
vet inte var jag ska leta.
Forza har både belägg och skivor. Satsa på ett par gula rs 19 och du kommer ha mycket bättre bromsverkan än orginalbeläggen. Dom tål mycket mer värme och har bättre friktionskoefeicient.
www.forza.se
Ci
531
CiM
325ciM-04
tack ryk 330xi!!!

det var precis det jag letar efter.
mvh.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.