AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
8.361

Hög CO 2500 och HC halt IGEN!

Hejsan. Förra året besiktiade jag bilen, och fick då hög co och hc halt. Lämnade in bilen på BMW i Malmö med följd av en faktura på 6000 kr. Då kollade BMW bilen och den var helt OK. Nu besiktiade jag den igår, och får samma skit igen. Börjar tvivla på att det problem jag hade förra året INTE åtgärdades? Men dom sa ju det....?

Jag har en teori själv, jag har öppet luftfilter och den slangen till lmm hänger liksom fritt under mit luftfilter. Är det bra eller? Det var killen som hade bilen innan som hade gjort en sån patentlösning. Jag är ärligt talat INTE sugen på att lämna in bilen och pröjsa 6000 till, så snälla, BOMBA mig med svar. Har redan sökt i ämnet men hittar inte specifikt mitt problem. Mitt protokoll ser ut som följer:

CO 0,5 (0,5)
CO 2500 0,5 (0,3)
HC 197 (100)
LAMBDA 1,03 (0,97-1,03)

Tacksam för svar

MVH

//Andy
ma
597
magican
E36 328 Coupe
Högt HC bottnar ju i för mkt bränsle för lite luft, eller oförbränt bränsle.

Du kan inte fota där vid luftboxen, har lite svårt att förstå vad du menar med slangen till lmm. Är det vevhusvent. slangen du menar tro.. hursomhelst så måste ju alla slangar vara ansluta som det är tänkt, på ett eller annat vis..
Jo, jag kan gå ut och fota så lägger jag upp det här. Hur gör man nu det då? Annars får jag maila det till dig. Tack för det svaret än så länge iaf. Jag fixar en bild

MVH

//Andy
e3
274
e36328i
328i limo -96
skulle mycke väl kunna vara kattarna som är slut... slå i 2 l etanol när du åker på reserven och testa igen
Enligt lambdavärdet går din bil något lite "för snålt"...De andra sakerna pekar åt andra hållet som magica skrev..
Jag hade LINKNANDE värden på förbesiktningen hos BMW på min bil, HC = 300+,CO1 = 0.8, CO2 = 0.8, Lambda = 1.05 ca...Efter byte av lambdasond (ej original sond men "original-anpassad" av märket DENSO) blev värdena HC = 43, CO1 = 0.0, CO2 = 0.0, Lambda = 1.03. Godkända värdena med andra ord...Bilen i fråga är en M5 E34.
Så om lambdan inte är bytt så börja med att byta den, har läst nånstans att en lambdasond "anses ha en livslängd på ca 10000mil", minns inte vart jag läste detta dessvärre...

Tyvärr så var det precis det som BMW i Malmö gjorde förra året inför min förra besiktning. Dom bytte lamdasond och den var icke billig. Jag fattar inte en sak, biltema säljer en lambdasond (säkert minst lika bra som BMW) för 239 kr, BMW tog 1995 kr för samma skit. Biltema säljer en katalysator för 795 kr, och BMW tar väl gissningsvis 6-7000 kr eller? Fortfarande tacksam för alla svar

Tack

//Andy
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Kan vara förstörd LMM pga smuts och olja från sportfiltret som bränt fast på volframtråden!

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Andy: Original-sonden på min bil var av märket BOSCH. På sonden finns det ett litet runt hål i toppen o 4 st rektangulära utströmnings hål vid basen så att säga...En teori jag har är att dessa små utströmningshål sätts igen av sot/föroreningar så att avgaserna ej kan strömma förbi sondens "känselkroppar" som de ska...DENSO sonden jag köpte hade totalt 32 (eller om de va 24) större "hål" på hela den del som sticker in i avgasflödet, alltså har avgaserna fritt flöde kring "känselkroppen"...
Kan alltså vara som så att de där utströmningshålen jag pratar om har sotat igen varvid sonden inte kan reglera som den skall...Med andra ord: demontera sonden o rengör den...Använd dock ej bensin eller något annat lösningsmedel utan torka rent bara o "pilla" försiktigt med en nål i utströmningshålen, allt detta om det nu är så att sonden i din bil ser identisk ut med original-sonden som satt i min bil...
En gissning från min sida bara...

Dawwe: Jätte bra tips, för det är sånt som är billigt och enkelt att göra

Alla ni andra, tack för alla tips. Fortsätt att bomba mig med dom

Ha det bra

//Andy
Hur gick det för dig, Andy_falcon? Jag fick ungefär samma värden idag, så det vore intressant att veta vad som löste problemet för dig
hade samma problem. bytte lambdasond så va problemet löst
Tjena grabbar. För mig gick det kanon. Gjorde bara en komplett service av motorn, och sen gick det galant. Är man osäker så vet jag nu mer att man också kan tanka 10% e85 i kombination med service om man är osäker. Men fy f*n vad bilen går bra med 10% e85 föresten, kanon. Ha det gott vänner

//Andy
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.