AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.092

540 dålig säkerhet?

MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Robert Collin skriver:

" - En större bil klarar sig alltid bättre, även om just den här bilen, BMW 540, fått viss kritik för sin säkerhet, säger Robert Collin."

hela artikeln: Länk

Någon annan som har hört att 540 skulle ha fått kritik för sin säkerhet?

___
Läs begagnatguiden!
Länk
Visa användare
1.553
W2k
i5 xDrive40 -25

BMWCS#22725
Länk

Wilhelm Svenselius
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

För en gångs skulle så skrev dom ut namnen på båda inblandade bilar.

___
//Ulf
Är de e39 vi pratar om? Nya e60 fick ju mycket kritik för dålig säkerhet då den kom minns jag.

Och uppenbarligen är e39 inte så säker den heller, enlligt de där testet som länkas ovan är Saab, Audi, Lexum med fler bättre.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Enligt BMW så är 5 serien hårdare i sitt hopskrynklande vid en krock, vilket kan ge lägre poäng och kanske mera skador vid krockar i lägre hastigheter, 5-serien är byggd för att vara säker i betydligt större hastigheter än vad testerna utförs i och vad andra bilfabrikanter satsar på att klara för att vara "bäst" i test, så har jag tolkat den info jag läst som BMW kommenterat när dom inte fick alla stjärnorna i kanten.
Det handlade i först hand om nya E60.

///MVH Hasso
Länk
Så du menar att BMW själva hävdar att deras usla resultat är något bra? Tänka sig, ett företag som försöker sälja sina produkter ...

Klart de försöker komma med någon bortförklaring för att komma undan det faktum att säkerheten inte var på topp då de lanserade e60
bm
522
bmwE9
E46 318d Touring -03
Jabbal; ...Hallo i luken ! ...som alltid når det gjelder konstruksjon av bilmodeller handler det om kompromiser. Store franske biler med deres ekstreme overheng foran motoren er kanskje sikre for gående mennesker, men bilens vektbalanse og dermed dynamiske egenskaper ødelegges. BMW fokuserer grunnleggende på bilens egenskaper...ikke omvandrende "crash-test-dummies" - med andre ord såkalt aktiv sikkerhet. EuroNCap (European New Car Assessment Programme) er meget omdiskutert utenfor Europa og utenfor Skandinavia spesielt. Programmet inkluderer bl.a tester med en høy politisk betydning som ikke har en direkte relasjon til bilens sikkerhet (les: myke/bløte trafikkanter). Jeg tror derfor ikke at spesielt franske biler i realiteten er så sikre som dette klassifiseringsprogrammet skal ha det til. Gi meg en god og objektiv grunn/årsak til hvorfor en billig fransk familiebil skulle være mer sikker enn f.eks BMW E60.

"Freude am Fahren" - BMWCCN #5553
rsarits
Säkerhet i testresultat är mycket beroende av hur och för vad man testar.
Vill minnas att Volvo t.ex fick dåliga betyg i europeiska tester där man krockade halva eller delar av fronten i olika vinklar, medan den i tester rakt frammifrån fick mycket bra. (detta var ganska länge sedan)För att kunna jämföra resultat i tester, så måste man veta vad som testats och på vilket sätt, samt hur man utvärderat resultatet.
Det kan ju t.ex. vara så att man sänker totalresultatet på en bil för att den skadar andra bilar mer än sina konkurrenter, men det kanske inte jag som köpare bryr mig om.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.