AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
2.401

Vibrartioner , åter vibrationer !

Da
256
Davici
BMW 745 e65
Har stora problem med vibrationer , köpte min 3:e uppsättning fälgar till min e38 som jag nu ägt i 1 månad ca .
Började med ett par m kontur fälgar 17" , hade vibrationer i olika hastigheter , även ett lustigt ljud. Ljudet kan beskrivas som när man kör på dom vita sträcken på vägen , alltså ett "brummande" ljud . Köpte då ett par 18" m3 orginalfälgar - vibrationer kvar men i andra hastigheter , brummande ljudet kvar + även ett annat lustigt vägljud kom . Köpte då i går en uppsättning 19" fälgar som är till e38 . Fick på dom i dag och vart lika missnöjd som förut . Vibrationer kvar + brummande ljudet + det andra lustiga vägljudet som jag fick med 18" .
Alla uppsättningar har balanserats m.m
Kan de vara någon kardanbussning el liknande ? Har sökt lite i forumet och har hittat att man ska balansera med speciellt tryck etc . Inte kan jag ha sån otur att alla uppsättningar är dåliga.
Det brummande ljudet - kan det vara hjullager bak som håller på och ge sej ?

Någon som känner igen sej i problemet ??

Mvh Richard
för mej låter de som om du skulle behöva centreringsringar kanske.....
lr så har skivorna slagit sej.... va händer när du bromsar?

Too fast too live too young too die
Da
256
Davici
BMW 745 e65
Hej.
Satte faktiskt på sånna till 19". Skivorna är i för sej inte dom bästa , men tycker inte att de vibrerar så speciellt mkt när man bromsar.
Kan de inte va de där stabliseringsstaget eller vad de nu heter ?

Mvh Richard
Da
256
Davici
BMW 745 e65
Balancerade om 19" i dag , snacka om bortkastade pengar ! Ingen skillnad..
Fan bilen känns som skrot när man har massa vibrationer !

Mvh Richard
Har du fått däck/fälgar "nollbalanserade"??
Har du tagit de till en seriös gummifirma som mäter "vägtrycket" med en rulle som ligger an mot fälgarna?

Visa användare
391
jacke
750 e32_89
Min chef hade samma problem på sin e 38,bytte massor av delar i bak o framvagn innan dom slutligen bytte en till synes felfri mellanaxel a 8000kr.Då försvann felet,tydligen en barnsjukdom med krokiga mellanaxlar.
Visa användare
234
BarablåBMW
635CsiA -88 sedan -96
Hej Davici!
Du misstänkte i Ditt första inlägg "kardanbussning". Jag kallar det stödlager för kardan.
Här kommer några länkar som beskriver detta!

Länk

Länk

Vixit, dum vixit, laetus
Da
256
Davici
BMW 745 e65
just de där lagret är de jag misstänker är kasst på min . Är det knöligt och byta de själv ? Dyrt och lämna in bilen för det ? Stämmer beskrivningen överens med en e38 också ?
94
2.123
944_Driver
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
Är det problem med stödlagret så känner man det främst i rumpan är min erfarenhet. Kan klunka till när man rullar iväg och sedan hade jag vibrationer vid några olika hastigheter mellan cirka 50 och 100. Bytet kan studeras här Länk (e32 735i)

//Magnus

su
197
supernallen
745i -02
750iA -92
Tja, skulle vilja veta om det löstte sig med vibrationsproblemen? Och vad du gjorde sen.

Har även jag vibrationer i bilen, diverse så att säga. Jag känner ett brummande i sätet vid högre farter och har jag fått för mig även att det känns vid gaspådrag.

Är det fler delar som ska eller bör bytas när man byter stödlager? Kan det vara fler saker som är slitna?

Nåns om har råd för i vilken ordning man ska ta itu med vibrationsproblem? Har bytt bussningar i styrlederna nu och ska göra framvagnsinställning på fredag. Får se vad det leder till.

mvh jocke

/mvh j
jo
31
johanjohan
740iA -96
Jag hade vibrationer vid 75km/h då och då för att sedan bli mer permanent och sedan spred sig över fler hastigheter. prövade att balansera däck och byta däck samt fälgar, utan resultat. Lämnade in hos BMW visade sig att det var hög tid för casterstags byte, hade kanske räckt med bussningarna, men själva stagen hade rullat ca 21 000 mil så det var dags att byta dessa då det rekomenderas vid 16 000, enligt BMW. böt även höger styrstag. 99% av vibrationerna försvann kanske 100% svårt att säga när jag kör på vinterväglag nu. Priset blev 6000:- Dyrt men värt det. arbetet kostade ca 1300:- fick halva priset (400:-) på framvagns inställningen då detta behövdes efter styrstags bytet. Har man verktyg och och lite kunskaper kan man byta själv, men för mig var det värt att få det fixat.
su
197
supernallen
745i -02
750iA -92
Har bytt två bussningar i styrstagen redan och skall göra framvagnsinst på fredag. Ska även be dem balansera om hjulen fram.

Dock är jag säker på att det är fler saker som orsakar mina vibrationer. Då jag tycker det känns vid gaspådrag samt i rumpan som nån skrev tidigare.

Nån som har fler ideer?

mvh

/mvh j
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.