|
Sida 3 av 3
|
|
|---|---|
|
Vi ska försöka,, tänkte få isär dämparen o beställa delar eller tillverka de som är dåligt låta storaenso betala notan :O) ,, värt ett försök dom är ju inte billiga ,, hd91 har en dämpare vi ska titta på men den är inte helt slut så vi behöver någon vi inte behöver va så rädd om,, |
|
| Det är ni va som är från Angered å Biskopsgården | |
| Joo det är samma | |
| Rätt trött då man fick svarat på eget inlägg istället för det andra jag kika på innan | |
|
Drar upp det här igen med stötdämpare till M5. Mina dämpare är smått slut, & dom bör åtgärdas snarast. Saken är såhär att jag vill verkligen inte hänga på nåt som inte ska sitta där, utan jag vill ha orginal. & som ni säkerligen känner till är ju inte stötdämparna gratis på bmw vad jag vet. Går det inte på något sätt att renovera stötdämpare så dom blir friska ? Jag kommer ju självklart att lämna in dom, om det nu kan tänkas att det finns någon firma som utför sånt ? Mvh / Patric |
|
| Ja du patrik,, De har legat lite på is de här,, inte fått tag i någon dämpare än,, men ska nog åka o hämta HD 91 dämpare ikväll eller under veckan ,, Så ska vi se om vi kan fixa detta,, thomas | |
|
Det här har väl vart uppe nåra gånger förut, men jag sitter i ett sånt jävla moraliskt dilemma, en av mina bakdämpare är slut, bara en alltså. Vad ska jag göra ? EN dämpare på bmw går på 5750, billigt & bra. Vad tycker folk om att sätta på annat än orginal ? jag själv tycker det är förjävligt, iaf på en m5a. Men om det är så att det tom går att få bättre väghållning än vad det är orginal för ett bättre pris, så ser jag nästan det som ett alternativ just nu. Vet att det vart mycke snack om bilsteins 535 dämpare. Rent praktiskt för min del så ser jag nivåregleringen rent utav lite onödig. Så om det är någon som har ett bra recept för dämpare till en m5, & kom igen nu, jag vet att det finns folk som har koll. Obs, kommer självklart att behålla orginal stötdämpare & fixa såfort jag känner att ekonomin tillåter. |
|
| fick rätt på de 1000 bak komplett med fjädrar han skulle montera av fram också för 1000 till kompletta ändå med fjäderben bilen var frontad å trafikförsäkrad ingen som behöver nåt annat | |
|
Nu blev det lite otydligt där tycker jag. Menar du alltså att du fick kompletta dämpare (nivåreglering) bak med fjädrar för 1000 kr ? Vart ifrån ? skroten ? Mvh / Patric |
|
|
Visst är det en god tanke att använad sig av originalprylar endast på en fin gammal m5a. Men det finns en sak som jag tycker ni glömmer idisskutionen. Dämparmodellen på m5an är trotts allt 18! år gammal. Det måste ju vara bättre på alla sätt ohc vis att sätta dit en ny modern, icke original, dämpare., Jag menar något lär det ju ha hän på två årtionden innom dämparbranchen, eller? Personligen skulle jag inte ha några betänkligheter när det gäller denna typen av sidosteg från original, även om jag på andra mer vissuella prylar tycker att det ska vara strikt original. Och så detta tjat om att e34 m5 är handbygd... Är inte alla bila handbyggda i viss mån? Jag undrar i hur jäkla stor mån den är handbygd? Kan ju inte tänka mig att en enda svets är handsvetsad som inte är det på en vanlig e34. Handbygge för mig innebär bara att det blir snett och skevt och en mindre konsekvent produkt. HD91: "Hade det funnits Bilstein med nivåreglering så hade jag inte sett det som någon direkt nedgradering, men att börja plugga nivån och förstöra systemet med 535-delar för att spara några enstaka kronor, det är mindre bra (enligt mig)." Enstaka kronor??? Vi pratar faktiskt om en besparing på 25000 kronor. Är det vad du menar är "enstaka kronor"? Då kan man ju lägga mellanskillnaden på bilen och får andra prylar som gör att originalskicket känns totalt sätt mycket mer till freds. |
|
|
Frapp: "Visst är det en god tanke att använad sig av originalprylar endast på en fin gammal m5a. Men det finns en sak som jag tycker ni glömmer idisskutionen. Dämparmodellen på m5an är trotts allt 18! år gammal. Det måste ju vara bättre på alla sätt ohc vis att sätta dit en ny modern, icke original, dämpare., Jag menar något lär det ju ha hän på två årtionden innom dämparbranchen, eller?" Varför ska man ha värre dämpare på en bil från slutet av 80-talet, början 90-talet av årets modell? Ska man byta ut dämparna till årets modell så kan man ju lika gärna byta ut precis allt i bilen och sätta in DVD och hela kittet. Meningen med originaldelarna (som fanns när bilen var ny) är att känslan ska vara precis likadan som när bilen lämnade fabriken. De riktiga entusiasterna uppskattar just sånt som fanns på "den tiden" när de bilarna producerades och forfarande idag. Tyvärr finns det inte så jättemycket originalentusiaster i Sverige och då menar jag RIKTIGA. Man kan bl.a. hitta riktiga entusiaster i Tyskland, USA, etc. där bilarna har skötts enligt boken och inte har något ommodifierat. Allt detta "snacket" om EDC-dämpare och de som bygger om till den billigare varianten börjar sväva ut rejält enligt mig. Jag tvivlar på att de flesta förarna till de M5 E34:orna som har fått Bilsteindämparna eftermonterade använder de till maximala gränsen. Tror inte att de kommer att ändra sitt körsätt något alls, utan detta görs (oftast) endast av en anledning och det är att de inte har pengar till originalgrejerna. Som M5-ägare så tycker jag inte att 25.000 kr är så värst mycket. Har lagt ut mycket mer på mina bilar än så. Det är faktiskt ganska liten summa och sedan är det inte så konstigt om M5-delarna kostar mycket. Bilen är sportig och exklusiv (för de som vet) och det är inte heller billigt att t.ex. tillverka en M5 3,8 motor på beställning idag. Sedan kan man se hur värdet står sig på en originalbil och en stylad. Man kan se på Mobile eller Autoscout24 att de riktiga fina orörda och skötta bilarna kostar 2-3 gånger mer än ett stylat objekt. Det är väl heller inte så konstigt!!! Det är då inte många entusiaster (då menar jag inte vissa svenssons som "tror" att de är entusiaster) som går iväg och köper ett objekt som har ett annat spoilerkit, gälar i huven, andra blinkers, 20" fälgar, osv. Man kan rabbla många saker. I stort sett alla lägen så speglar ägaren till en bil hur bilen ser ut och är skött. Är det en "olämplig" ägare till en bil så kan han få ganska svårt att sälja bilen och får därför gå ner rejält i pris. Det finns många exempel på det. Skulle man då ha andra dämpare (oavsett om de har bättre egenskaper än originalen) så drar detta ner värdet. Sedan kan det ju komma någon som vill "städa upp" och göra bilen tillbaka till original. Precis lika där, då får man släppa i priset. "Och så detta tjat om att e34 m5 är handbygd... Är inte alla bila handbyggda i viss mån? Jag undrar i hur jäkla stor mån den är handbygd? Kan ju inte tänka mig att en enda svets är handsvetsad som inte är det på en vanlig e34. Handbygge för mig innebär bara att det blir snett och skevt och en mindre konsekvent produkt." M5 E34 är handbyggd i mycket större grad än t.ex. den vanliga 5-serien E34. Jag har i alla fall märkt skillnader, t.ex. när man stänger dörrarna. Där hörs det och känns det att det är bättre gjort. Handbygge gör bilen mer korrekt. Robotar klarar inte av att få allt lika bra som människan kan. Detta har jag sett och hört "live" när jag var på touren i BMW-fabriken och tänker man efter så stämmer det. Vill minnas att ledaren för gruppen sa: "Finns inget som kan bli så exakt som människans handbygge". Det är utbildat folk som arbetar med BMW-bilarna och likaså när arbetat ska göras för hand. Om du lägger 25.000 kr på nya dämpare så kan du räkna med att de kommer att hålla ett bra tag framöver. Om du köper t.ex. Bilstein så kommer du billigare undan. När man slår ut differensen mellan kostnaderna för dämparalternativen så ser man ändå att originalen kommer att ha kostat lite mer, men då tycker jag också att man ska ha i åtanke att man kör en M5 och ingen 520. Smakar det så kostar det!!!! Skulle det inte göra det så vore det heller inget nöje. //Schnitzer -M5 '95 Limousine register (LHD) |
|
|
Alla tycker vi olika:) I dagsläget ser åtminståne inte jag någon mening i att hålla en e34 i 110% originalskick. Men missförstå mig inte. Styling som syns är hemskt om du frågar mig. Sen att det ALLTID skulle bli bättre med ett handbygge tvivlar jag starkt på. Har själv jobbat som montör och kan intyga att när fredagen lider mot sitt slut och man bara vill gå hem så BLIR reasultatet sämre. |
|
|
Det där med att "fredagen lider mot sitt slut" tvivlar jag starkt på att förekommer på BMW. Skulle det vara på det viset så skulle de inte få sålt sina bilar eftersom det skulle vara en hel drös med kunder som inte skulle vara nöjda. //Schnitzer -M5 '95 Limousine register (LHD) |
|
| Ja det är orginaldämpare med nivåreglering kompletta med fjädrar å bla bla finns mycket kvar utav bilen ännu fast den är frontkrockad | |
| Bilen dämparna är från då alltså :) | |
|
Hej har ett svagt minne av att jag läst om en flygmekaniker i Canada eller Usa som renoverade edc dämparna!! någon annan som minns mer:). Mvh Danne -Never feel sorry for yourself.- |
|
|
Delonge: 5750:- för en bakstötdämpare låter billigt. När jag kollade för ett halvår sedan har jag för mig att jag skulle få betala närmare 7000:-/st. m5 3.6: Jag är intresserad av ett original avgassystem i bra skick om det finns något på den krockade M5:an. Mvh Ulf |
|
|
Automania: Det är priset jag fick av BMW sist jag ringde dom. Han kanske nämde exkl moms ? (: Antar att det stämmer. Blir väl till att hetssurfa på Ebay under vintern i hopp om att finna något. Annars vettefan. |
|
| Ska kolla hur ststemet är åt dig då har du sportsystem själv nu eller vadå | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.