AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
4.837

Stötdämpare M5 -90 3.6

Sida 1 av 3
m5
92
m5 3.6
325 IM -89
M5 3.6 -90
JAG MÅSTE BYTA DÄMPARE RUNTOM PÅ MIN M5:A VAR HITTAR MAN SÅDANA TILL VETTIGT PRIS
Visa användare
1.320
markkus
M535i -86
528i -87
535iA -87
M535i -86
518i -87
JA PÅ BMW SÅ FINNS DET SÅKLART, men dessa är verkligen itnte vettigt prissatta, tror du får räkna med 15-20000:- runtom för originaldämpare. Mest ekonomiskt är nog att byta ut till Bisltein runtom, torde kosta mindre än hälften jämfört med BMW Original men då blri det ju att ta bort nivå-regleringen såklart.
fjamsetramsa
lånar här lite....mina dämpare är hela och fina..men ska man göra ngt slags underhåll på dom för att dom ska hålla så länge så möjligt???
m5
92
m5 3.6
325 IM -89
M5 3.6 -90
kan man undra ifall man borde gjort men mina läckte från Början å blev nu helkassa å synd att sabba den bilen som är helt orginal men fick ett alternativ att köpa från Ge i Borgholm en komplett sats för 3909 med fjädrar å dämpare kan det vara något å ha
fjamsetramsa
är din bil nästan orginal är det väl synd....bättre o vänta tills det dyker upp begagnat...kanske det finns ngn som renoverar dämpare???
m5
92
m5 3.6
325 IM -89
M5 3.6 -90
ja för på BMW är väl de ändå för dyra trots min rabatt tycker jag,,,,,ska man plocka bort nivåregleringen eller inte hade helst inte gjort det då det ändå tog mig en stund å hitta den bilen jag ville ha å var både i Malmö,Västerås,Hässleholm samt Skara innan jag slutligen var i Kristianstad å handlade denna av en 48 årig man som styrke samtliga Service:ar efter boken som avtag vid höga "17" men boken samt nycklar å samtliga besiktninspapper försvann dagarna efter köpet då jag fick inbrott hemma å likadant fälgarna från 3.8 modellen jag fick med jävla klåpare
HD
1.579
HD91
E61 523i touring
E61 530d touring
Är bilen i stort sett helt original så är det som sagt väldigt synd att fimpa nivåregleringen och börja bygga om. Det finns så få originalbilar, särskilt 3.6:or, och nivåregleringen är ett mycket bra system som är standard på alla M5 E34. Fattigmanslösningen med konventionella 535-Bilsteindämpare e.d gör man oftast på bilar som redan är "körda", dvs risiga, ombyggda, inte är värda något, och ändå skall se skroten inom en någorlunda överskådlig framtid. En originalbil är värd ett bättre öde.
Hittar du inget på fbt.se då kanske? Kompletta original fjäderben i OK skick måste väl finnas lite varstans med tanke på alla skrotade M5:or.

-M5 E34 Limousine register Länk
Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
Det tråkiga är att det finns en hel del "Pilsner-M5" på skroten som har 535-dämpare eftersom ägarna till M5:orna har varit fattiga och bytt ut till andra än original. Det är helt otroligt att en M5 som kom från fabrik kan sluta med att bli en 535!!!

//Schnitzer

Förstår inte riktigt varför man ska såga allt som inte är original. Koni-dämparna som jag satt på min ser jag snarare som en förädling av bilen, framdämparna tex är av typen tvårörs oljedämpare, precis som original vilket ger samma fina komfort, men är dessutom ställbara, knappast ett minus. Bara min lilla åsikt...
fjamsetramsa
såklart är det ju inte jättetvunget med original om man ersätter med likvärdigt....
m5
92
m5 3.6
325 IM -89
M5 3.6 -90
några förslag om vart man borde kika efter Dämpare å Framspoiler eftersom nån tattare snott den
Visa användare
167
400 Nm
118d M-sport -10 Såld
320xd -11
3.0s -77

bmwcs #2040
Hej grabbar : jag lånar tråden lite

Edc dämparna verkar ju inte vara precis gratis (tror det var/är runt 10.000:- styck på bmw ) kan de stämma ??

Dom kanske är biligare i tyskland eller nåt sånt !!
Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
400 Nm:

Min kompis köpte nyligen nya. Tror de gick på 8000 kr/st. I Tyskland är de nog lite billigare.

//Schnitzer

HD
1.579
HD91
E61 523i touring
E61 530d touring
VolvoForLife: jag vet ju inte varför folk sågar det som inte är original men JAG gör det för att vi talar om gamla, handbyggda specialbilar. Hade det inte handlat om handbyggt och i förhållandevis liten upplaga (jmfr gärna övriga äldre "entusistbilar" från övriga tillverkare) samt arvet från motorsporten med M1:an, S38-motorn osv så hade inte en M5 E34 varit någon intressant bil för mig. Då hade det bara varit en törstig gammal BMW utan någon direkt "själ". JAG ser dem som ett samlarobjekt och jag tar dem för vad de är, samlarbilar ska vara i hundraprocentligt originalskick annars är det inget att samla på enligt mig. Det är stor skillnad (enligt mig) om vi talar om en vanlig E34, från 518 till 540, det är (enligt mig) en vanlig, äldre bruksbil och den kan man modifiera rätt friskt utan att påverka värdet eller göra någon entusiast på sämre humör. M5 E34 ÄR något speciellt i bilväg, jag ser det så i alla fall och det som är intressant är hur bilarna såg ut när de lämnade fabriken, det BMW-byggda originalet är a och o, något person x har gjort hemma i sitt garage med en M5 E34 är inte av intresse (för MIG). Däremot kan jag tänka mig många andra BMW-bilar i stylat och ombyggt skick, jag har inget emot smakfull styling (= dyrare styling), jag har haft styling/tuning på alla mina BMW förutom just E34 M5:an, eftersom jag fann den vara något extra och ville ha den original som den var från fabrik.
Trots det som skrivs på det här forumet så är ändå minst 90% av det svenska M5 E34-beståndet i stylat och/eller ombyggt skick, i mindre eller högre grad. Det finns inte många hundraprocentliga originalbilar kvar längre så entusiastkretsarna är ju klart i underläge här. När vi talar 3.6 så är det ju mer eller mindre standard att den har andra fälgar, andra blinkers, sportluftfilter och fake M3-backspeglar mm, dvs normalt ganska ombyggt.
Sen är det upp till var och en att göra vad man vill med bilen, det är ju helt fritt att bygga om oavsett vad folk tycker, det enda negavtiva är dock att man får ta smällen ekonomiskt eftersom värdet sjunker vid ombyggnation, vill jag t.e.x måla en M5 3,8 i rosa och sedan kapa taket av den och åka runt så är det ju helt OK men jag kan inte förvänta mig att få något annat än skrotvärdet för den sedan. Samma blir det om man köper andra stötdämpare bara för att man tycker att originalen inte är prisvärda. Då slår "snålheten" tillbaka vid försäljningen sedan. Jag tycker stötdämparpriserna till en 3.6 är helt godtagbara, inte billigt, men godtagbart för biltypen och sett till vad bilen kostade ny samt att det handlar om nivåreglering. Till en 3,8 är det inte heller billigt men eftersom det handlar om EDC som är ett avancerat system i jämförelse så kan jag tänka mig att betala priset för att få dem till en sån bil, däremot hade jag inte accepterat priset om det hade kostat 8000 kr/st till en vanlig 525i t.e.x, då hade det säkert kunnat bli någon bonnlösning för det är ingen unik bil på samma sätt. Lite rörigt, men hoppas du förstår något om min synvinkel i alla fall.

-M5 E34 Limousine register Länk
fjamsetramsa
Min bil är 110% orginal...
Gemini__
fjamsetramsa: Har du möjligtvis några fler bilder på din pärla? Har sett ett par tidigare här på forumet, tänkte om du har fler att bjuda på.

Länk
fjamsetramsa
har tänk ta några men jag har inte ens hunnit tvätta den sen jag köpte den...då måste man väl lägga in den i galleriet här då??
Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
Finns lite bilder i användargalleriet på www.e34m5.se

//Schnitzer

Gemini__
Tack för tipset, har dock sett dessa bilder redan. Men de får väl duga så länge =)

Ha det!

Länk
jag vet inte om man ska kalla en M5 ägare fattig bara för att man inte har råd att köpa orginal EDC stötdämpare till en M5a när det kostar strax över 30 laxar....det är mycket pengar, sen att det finns beggat att hitta är ju en sak, men hur länge håller dom?? det vet man ju inte!

när mina dämpare ger upp på min M5a så kommer det definitivt att byggas om till nåt bättre, så jag ser absolut inte den ombyggnaden som nåt negativt, tvärtom däremot!

mvh Peter
Visa användare
69
G-son
523 IM-00
Ett litet mindre offtopic inlägg, Hur vet/ser man att man har nivå reglering, eller har alla M5 det?

Minkärra skulle nog oxå må bra av nya dämpare, åtminstone fram.
Har faktiskt oxå sneglat åt Bilstein,
Nån som har erfarenhet av dem eller ska man satsa på orginal?
Sitter väl sach på från början va?

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.