|
|
|
|---|---|
| Jag undrar vilket som är det bästa sättet och dra lågnivå/strömkabel till bagageutrymmet. Räcker det med dubbla tior för att få ett bra tryck i kupén. Vill helst inte göra hål i hatthyllan. Har inget armstöd/skidsäck. | |
|
Lågnivå drar du på vänster sida eller i mitten mellan sätena. Batteriet sitter väl bak på alla sexor? Ja det ska räcka gott och väl. Rikta elementen mot ryggstödet. Bygger du basreflex så ska du placera lådan några cm från ryggstödet så det finns lite mellanrum åt portarna |
|
| Nån bra jordningsplats?? | |
|
Jag drog mina RCA kablar i taket på höger sida (läste här på sidan att det var ett bra altenativ) Och jord kablen drog ja till bateriet, Jag vet inte va det är för märke på bateriet men de e speciel till bilsterio det har nämligen sex poler Put |
|
|
Du ska absolut inte jorda i batteriet!! Fäst jorden i nån lämplig plåtdel. Själv jordade jag i ryggstödet (har fast ryggstöd) |
|
| Det kan bli ganska kraftiga störningar om man jordar på batteriets minuspol, att jorda på bältesfästen(a) under baksätet är bra, då det är en tjock balk... | |
|
Du skall absolut jorda på batteriets minuspol om det är praktiskt möjligt! Ev, störningar är alltid som lägst just över batteriet som har den lägsta impedansen i hela elsystemet. Förvirrande? Javisst, men inte destu mindre sant! Ju längre bort från batteriet och ut på bilens chassi, ju mera av ev. störningar från andra delar i elsystemet, generatorrippel osv får du in i ditt slusteg om det vill sig illa. Put: Du menar förmodligen batteri med 6 celler? Det har alla 12V batterier i bilarna. FP |
|
|
Utdrag från www.nardik.se Slarva inte med jordpunkten. Skrapa plåtrent vid jordpunkten. Kontrollera också att du har riktigt bra jord där du tänkt jorda. I vissa fall kan man få prova flera jordpunkter tills man finner en bra utan störningar och spänningsfall. Försök att ha endast en jordpunkt till hela anläggningen. Vår erfarenhet är att det är bäst att jorda hela anläggningen i samma jordpunkt. Vår erfarenhet är att man jordare i en redan befintlig skruv, butr eller fäste i bilen t.ex bakljus, bilbältet. Ger som regel en dålig jordning med spänningsfall och risk för störningar. Ett dåligt jordat slutsteg kan inte bara orsaka störningar utan även orsaka skador på den övriga utrustningen, bilstereo och delningsfilter. INGA garantier gäller för bränd, förstörad jordbana i t.ex. en CD-spelare. Något som avslöjas av en tekniker och är omöjligt att bortförklara. Jorda inte i bilbatteriet. Att jorda i batteriet kan tyckas vara det bästa men inte enligt vår erfarenhet. Kontrollera och eventuellt förbättra bilens original jordkablar/jordpunkter. Bilar är inte gjorda för att man skall börja lasta in en massa strömslukande bilstereoprylar. Det är helt enkelt för klena jordkablar i bilens original elsystem. Byt till kraftigare jordkablar mellan batteri och bilen eller motor och karossen. Även om det sitter kraftiga jordkablar original kontrollera att dom jordar riktigt - rengör jordpunkterna. |
|
|
Folke NEJ jag menar ett sex poligt batteri... Om ni inte tror mig åk till mekonomen å fråga där köppte jag mitt batt. kostar 2100, Ni kan också få bilder innom kort... Put |
|
|
Menar du ett batteri med sex uttag då?? Verkar skumt, vad heter detta batteriet och vad skulle de sex polerna vara till för? Jag tror du menar ett Exide Maxxima resp. ett Optima batteri. På dessa ser man sex runda burkar som är batteriet sex celler, och det finns även batterier som har anslutningar både på toppen och på sidan, kanske är det detta du har sett. Det är isf bara alternativa +/- anslutningar. På de vanliga batterierna är de sex cellerna helt inbyggda i det släta höljet, finns också med alternativa uttag. Alla 12V bilbatterier är tvåpoliga. Anders G: Jo jag har sett nardiks beskrivning, det bästa är nog att testa själv, och tänka efter lite ang, hur ev. störningar fördelar sig i bilens chassi. Stora skillnader kan finnas, även på två lika bilmodeller. Bilbatteriets låga inre impedans (och förmåga att därmed dämpa störningar) kan man likväl aldrig säga emot. MVH FP |
|
|
"Alla 12V bilbatterier är tvåpoliga" Nja, om man ska vara petig så är varje battericell 2 polig, sen är det få som har nån nytta av att kunna komma åt dom interna avslutningarna mellan polerna, så det är vanligt att ett bilbateri bara har 2 anslutningar, oavsett polantal. Men på lastbils batterier och stationära kraftbatterier är det betydligt vanligare att cellerna ansluts på bateriets utsida med grova bly länkar. (även vissa batterier till disel bilar). Över till ämnet. Har du ingen skisak så kan du iallafall tabort pappskivan som sitter på ryggstödets baksida i bagaget, och bryta bort plåten som sitter bakom den. Men resultatet kommer inte att bli optimalt, med hög dämpning av den sista oktaven. är du bara ute efter tryck kan det nog fungera ganska bra.. Annars skulle jag rekomendera en bandpasskonstuktion där rören går upp genom originalhålen i hatthyllan, men då får du offra bakhögtalarna. Lågnivåkabeln är ganska enkel att dra mellan sätena, man behöver bara demontera växelspaksdamasken (snäppfäste), förvaringsfacket under stereon, mittkonsollen runt handbromsen (2 skruv under askfaten, en under varningsblinkerknappen) och baksätet. sen kan man lirka kabeln hela vägen igenom. Det är fö kortaste vägen.... Under golvmattan är en annan bra väg, men det kräver betydligt mer jobb då framstolarna och vissa plastdetaljer måste demonteras. I taket är också en bra väg ur störsynpunkt, men det brukar vara svårt att få tillbaka gummilisterna riktigt snyggt, när man är klar. (kan man gå den vägen utan att demontera gummilistena??? ) Maila mig gärna om du undrar över något / Danne |
|
|
Ja okej då ja ger mig :) jag mena ju givetvis att det har sex anslutningar på det... Sorry fokz Put |
|
|
Njaaauu om man skall vara riktigt RIKTIGT petig så består ett (12V) blybatteri av 6 celler vars 12 poler kan kopplas ihop på en mängd sätt, opraktiskt dock att såga upp batteriet för att testa detta. Slut, kom! FP |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.