|
|
|
|---|---|
|
Känns som om vintern är här vilken dag som helst och har själv börjat fundera lite smått på vart man ska ställa "pärlan" under de kalla månaderna. Har fått erbjudande om garageplats i kallgarage, men farmors varmgarage står tomt och nu vet jag inte vad jag ska välja?? (s.k. lyxproblem) Om jag personligen själv skulle "gå i ide" skulle jag givetvis välja varmgaraget men mår en bil kanske bättre av att stå i ett kallgarage? Vad tycker panelen?? - UTAN FRI FART STANNAR SVERIGE - | |
parolof |
om det är jämn temperatur i varmgaraget skulle jag välja det, så har jag förvarat mina sommarbilar i över 20 år |
|
Vad finns det egentligen för fördelar med att förvara bilen i ett varmgarage? Ska man ha den avställd gör det ju inget om den är kall. Ska man använda den så är det ju bättre med kallgarage för fuktens skull. Bilen: Länk |
|
parolof |
värme=ingen fukt, eller?? |
|
Oh, nej. Tvärtom! - Men jag kan ju ha fel! E12/E28-problem/lösningar finns här Länk |
|
|
Länk Mvh Janne. |
|
|
Hmm... Jag tror jag ställer in den i varmgaraget ändå! Tack för infon! - UTAN FRI FART STANNAR SVERIGE - |
|
|
Enligt Termodynamiken (se ex. mollier diagram) så är kall luft = torr o varm luft = blöt. Därför tar det flera dagar för ett lakan att torka längs medelhavet... Helt rätt Camata |
|
|
Ja som de flesta processer bla rost fungerar värme som accelerering av dessa. Dock rostar inte bilar i öknen pga låg luftfuktighet. Men att köra en bil i saltslasket och sedan slå in den på vintern i ett varmgarage (>+20) är nog inte nån vidare bra ide. Men ställer du Rolex av den nu, tvättar innan osv så är nog varmgaraget att föredra. Har alltid förvarat mina bilar över vintern i varmgarage. |
|
|
Nu vet inte jag vilken värld några av er lever i men givetvis måste väl bilen må bäst av att stå i ett varmgarage?! (+15 -> +21 grader) Dessutom tror jag inte bilen börjar rosta i ett varmgarage förutsatt att det inte är totalt fuktskadat. Luftfuktigheten inomhus orsakar knappast rost på en BMW. Med kallgarage menar du då oisolerat? Dvs. samma temperatur som utomhus? Detta skulle ju då innebära väldigt många temperaturförändringar och det är inte bra för bilen. Kondens mm. /J |
|
Paap Reeder |
... köp en hygrometer på ett byggvaruhus och kontrollera fuktigheten i förvaringslokalen. Bastun är det ju ett "extremt" varmgarage s a s men vem skulle vilja ha sin Bimmer där?? Min moder på dryga 80 har förvarat sin Golf i ett gemensamt kallgarage. Nu senast meddelade Bilprovningen att nästa år blir det skroten ty den har blivit 2-sitstig eftersom golvet "försvunnit" bakom framstolarna. Kört 500 mil per år i 10 år. Synd på en annars fin bil. MVH /// Paap R |
|
En sak i taget nu........ Japp varm luft kan hålla mera vatten svävande, kall luft har därför mindre fukt i sig. Därför mäts alltid luftfuktighet i relativ fuktighet, dvs 60% luftfuktighet är att luften håller 60% av vad den max kan hålla vid en given temperatur. Kom ihåg att temeraturen avgör hur mycket fukt som kan "sväva", se tex en sommarkväll på hösten, luften kan ha 60% RELATIV luftfuktighet. så sjunker tempen på natten, dp kan inte luften hålla kvar all fukt utan den faller ut som dagg, dvs den relativa fuktigheten blir 100% (trots att den inte innehåller mera vatten) Varmgarage är ABSOLUT bäst om bilen får stå hela tiden och det finns ventilation, varför, jo luft kommer in utifrån, då det är kallt på intern så har den lite absolut mängd vatten (men relativt hög luftfuktighet), när den seda kommer i varmgaraget så värms den upp och har därigenom möjlighet att hålla mycket mera fukt svävande, och därmed torkar allt snabbt och det finns ingen risk för kondens eller fukt på bilen. Ska du kör in/ut varje dag och navända bilen så är kallgarage bäst. |
|
bustorp |
BMW_MAN har helt rätt i mitt tycke. Korttid - kallgarage, långtid - varmgarage. Skall man göra "bådadera" så föredrar jag nog kallgarage före varmdito. "Ödmjukhet inför kunskapen" Länk |
|
Pärlan: Kallgaraget är egentligen ett oisolerat jättestort grönt så kallat "plastskjul". Han som äger skjulet påstår att bilens packningar m.m. mår mkt bättre av att stå i ett kallgarage eftersom de då inte torkar. Jag har ingen aning om detta verkligen stämmer? Givetvis är varmgaraget inte fuktskadat, garaget är som sagt uppvärmt, isolerat och är ej fristående. Paap Reeder: Inte för o vara taskig mot din mor, men det kanske kom "lägligt" att hon inte ska köra bil mer? Min farfar var 84år när han slutade köra bil och det var inte en dag för tidigt. Han körde oxå endast ca 500mil/år. Finns ju färdtjänst som fungerar utmärkt, är ju dessutom väldigt billigt med färdtjänst om man jämför med vad det kostar att hålla en bil med försäkring, service, skatt, bensin och värdeminskning. Jag ställer som sagt in den i varmgaraget eftersom det känns som det är snällast mot bilen. mvh. - UTAN FRI FART STANNAR SVERIGE - |
|
|
>>>Som jag skrev i en annan tråd(den jag länkade till) så behöver ett bra garage(ur rostskyddssynpunkt) inte vara varmt utan det räcker alldeles utmärkt med att den relativa luftfuktigheten håller sig under 50%,dvs lokalen är "torr"...Vilket erhålles med en lämplig luftavfuktare+att man då ska ha en fuktspärr(plastfolie)i vägg..bl.a. Läs gärna tråden som jag länkade till först.. Mvh Janne. |
|
|
M.a.o.>>Rolex gör helt rätt att använda varmgaraget, då jag förstår att han inte har problem med värmekostnader eller dylikt :)) + att det håller "erforderlig temperatur" hela tiden.. Mvh Janne. |
|
|
Den här diskutionen börjar låta som en lektion i värmelära/thermodynamics. Känns lite over kill att gå in på det djupet. Kort sagt: Bilen bör ju inte vara blöt/fuktig = rost. Kommer den vara det i något av garagen? Räkna då med ev. kondens som kanske kan bildas. Används en bil däremot dagligen tror jag eg. en carport är bäst. = Bra ventlation så bilen är torr hela tiden. Ska den stå där länge lämpar sig ett varmgarage. Precis som BMW-MAN skrev efter sin lektion i Thermodynamics. :)) / J |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
En jämn temperatur samt bra ventilation är nog viktigast så det inte blir kondens. ///MVH Hasso Länk |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.