|
|
|
|---|---|
|
Tänkte kolla om nån har koll på om det är samma luftmassemätare i 320 och 325 (e36)? Har nämneligen byt maskin i min 320 till en 325, å har äntligen fått den att starta, men går tokigt ojämnt på tomgången. Vandrar från nästan noll upp till 2000. Å det är alltså med 320 massemätare. Skulle verkligen uppskatta den hjälp jag kan få.. Tack på förhand! HVH//Micke | |
parolof |
sök på tomgångsventil AND tomgång så hittar du massor, tror inte det är den ständigt misstäkta luftmassemätaren,,,,,,,,,,, |
| Tack för tipset, men har redan byt tomgångsventilen... Har på känn att det är massemätaren bara.. | |
parolof |
vacumläcka, lambda?? |
|
Det är inte samma LMM på 320 och 325 E36 (jag utgår från att vi pratar om M50-motorn i bägge fallen). Bl a skiljer diametern. Även gummibälg och spjällhus har mindre diameter på 320-motorn, och själva insugsröret skiljer också. Frågan är vad du har skruvat dit för prylar förutom luftmassemätaren - ett insugsrör från 320 passar inte på 325-toppen, ett spjällhus från 320 passar inte på 325:ans insugsrör, en gummibälg från 320 passar inte på 325:ans spjällhus, en luftmassemätare från 320 passar inte mot en gummibälg från 325..... nånstans i 'kedjan' skiljer måtten, så det är mycket troligt att det helt enkelt tar tjuvluft nånstans, vilket förklarar dina symptom. /// Gunnar E. |
|
| Tack för alla råd! Lyckades faktiskt få på 320 massemätare å gummislang på 325 insug... Har iofs 320 lamba oxå, vet inte om det kanske har med det å göra? | |
|
Lambdan är samma på 320 och 325, så den är inte problemet förutsatt att den är hel. Men det skiljer rätt mycket i diameter på spjällhuset, så hur du fått på 320:ns gummibälg på 325-insuget fattar jag inte. Är du säker på att bälgen sluter tätt kring spjällhuset, och på att den inte har spruckit av 'misshandeln'? /// Gunnar E. |
|
|
Förresten, vilken styrbox har du använt? 320 eller 325? /// Gunnar E. |
|
| Skiljer bara 5 mm i diameter, så det gick att klämma på den..(utan att den sprack) Å jag använder 325 styrbox såklart.. med 320 boxen startade den inte alls. Men har byt allt på hela maskinen från 320 till 325 förutom massemätaren, så jag gissar på att det är den... | |
|
Det enklaste är väl att prova med en 325 luftmassemätare (inkl bälg), så får du konstaterat om det är problemet. Sen finns det ju en spjällkontakt för att indikera tomgång/fullgas, den kan ge tomgångsproblem om den spökar. Samma på 320 och 325. /// Gunnar E. |
|
| Tack GunnarE... Ska kolla imorgon.... Fick tag på en kille som har en 325:a Så jag ska prova med hans massemätare.. Tack så mycket för hjälpen.. Fick lite mer "kött på benen"... =) | |
| Förresten, tror du jag MÅSTE ha bälgen? borde det inte funka fast den får lite för lite luft bara..? | |
|
Det är väl bra om bälgen passar mot luftmassemätare och spjällhus, men är det bara tätt och du lyckas kränga dit grejorna kan jag inte se nån anledning till att det inte skulle funka med 320-bälgen. Det enda är väl att det kanske blir lite 'strypt' på fullgas, men det är ju inte där du har problem. Tror dock det skiljer lite mer i diameter på luftmassemätarna än på spjällhusen. /// Gunnar E. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.