AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.239

vinterbilsproblem! 4800 för ok och skivor fram!E28 535,alternativ?

be
1.477
betan
325 E90 07
M-paket
hej,finns det något vettigt alternativ till 535 an som tex 528 bromsar och ok?eller andra alternativ ,det skulle kosta 4800 sa mekarniken som håller på med bilen inför vintern!

Mpower
LT
673
LTK
E39 525i Touring M-sport -04
Försök leta efter begagnade ok.. Det är samma ok & skivor på E28 528 85-87 och E28 535. Finnns nog inga andra billigare alternativ. Mitt tips är att satsa på nya skivor, de är inte så farligt dyra på rätt ställe (runt 500:- ) och renovera de gamla oken. Är de helt kassa kan du ju alltid köpa ett par bättre begagande och renovera dessa. Då kan du klara dig på 1500:- i materialkostnad med renoverade ok och nya skivor med lite flyt. Utbytesok + skivor + belägg kommer lätt upp i 4800 i materialkostnad om man köper på mekonomen eller BMW.

M V H Johan

Länk
be
1.477
betan
325 E90 07
M-paket
jag ska kolla upp på skroten,1500 låter mer rimligt det är just oken som verkar kosta skjortan...då kan jag leta efter 528 ok då med.
Kom ihåg för 2 årsen när bilen skulle igång då var det problem med oken ochså.Men sen blir det fint 3,5 literssexa låter gått :-)
be
1.477
betan
325 E90 07
M-paket
är det ett stort arbete att renovera oken och är det svårt att få tag på?
Bo
798
Bostedt
735iA -87
735il -91 (Manuell,diffbroms)
Chevrolet Blazer -99
Renoveringssatser brukar ju finnas på mekonomen,motornord,bmw m.fl. brukar ligga runt 100kr per ok...nått måste ju gå att renovera,har ju svårt att tro att alla ok är helväck...

Mvh Andreas
Visa användare
1.320
markkus
M535i -86
528i -87
535iA -87
M535i -86
518i -87
Har man tur så är det graits att renovera oken, bara att skruva isär, rengöra + stålborsta, fetta in allt gummi och montera ihop.
Ulke
Dessa oken har väldigt få delar och är lätta att renovera.. I de flesta fall kan man få dem som nya bara man lägger ett par timmar på dem, och kostnaden brukar vara angenäm också....

Tycker gott att du skall ta dig en titt på dem innan du köper nya, tillfredsställelsen är stor när man fixat till sådana saker själv och inte minst besparingen man gör, som ibland hittar andra roligare saker att piffa till tillvaron med....

Hälsningar Ulke
be
1.477
betan
325 E90 07
M-paket
Tack för svaren,ska ta en titt på det idag och sen kanske renovera då,eller köpa en renoveringssats.Det kostar ju en del att köpa nytt så alternativen låter helt klart bäst!!
larre
märkte till min förskräckelse dessa priser på bromsar idag när jag kollade runt lite efter att de klagat på alla bromsar runt om på min m535:a

bättre begagnade ok fram är redan planerat.
men nya skivor och belägg ville jag ha! men det va läskigt vad dyrt det va!

4000kr för belägg och skivor runt om på mekonomen, och jag tror inte det är billigare på bmw!

kollade sen på biltema och där kan man få skivor och belägg runt om för 500kr!!!!!

sjukt mycket billigare! det är klart att det är sämre grejer! men skivorna kan det väl inte vara så stor skillnad på? så jag tänkte biltemaskivor och orginalbelägg borde väl fungera?
be
1.477
betan
325 E90 07
M-paket
Kul i efterhand när oken inte kostade mer än på en mazda 626, cirka 1000 kr och vinterbilen (535) blev såld pga kostnader...pengarna går bättre i fonder... men visst är det surt att låta underredet skrapa på 328:an så fort det snöar lite :-(
men denna vintern får sommar bilen pina lite.
larre:bilterma är kass bättre att köpa riktiga grejjor eller sälja till en kunnig som vi gjorde,bilen är värd det!

Mpower
Paap Reeder
... kör du konbana med Biltemas skivor är dom krokiga efter de första 10 konerna och sätter du dit deras pads får du i princip varje kväll putsa BBS´en med vatten och pensel för att få bort bromsdammet.

Bromsskivor och deras kvalitet är som godis.

Man kan köpa godis med skyffel i lösvikt för 3,15:-/kg eller så kan man köpa Querlian från Holland för det 5 dubbla priset eller Anton Bergs marzipan i madeira.

Efter tre bitar av lösgodiset ... spyr man och sedan kan man ha det som bantningsmedel medans efter den 1.a "Anton-lådan" ... startar man V12:an och åker och köper en till ... och det utan att behöva putsa på nått jäkla bromsdamm även om man fått göra en grisnit för man kommit ikapp nån Biltemapreppad japan.

MVH /// Paap R
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

larre>>>Jo,du skriver att det troligast inte är billigare på BMW...Tja,kolla först säger jag bara...Mekonomen har iaf jag den bestämda uppfattningen om att de inte är billiga på delar(om du inte har någon form av "superrabatt" av någon anledning:))

Biltema....Ja,du gör ju som du vill naturligtvis,men bromsprylar vill JAG ogärna handla därifrån hur som helst.
Känns bara så fel med bromsattiraljer från Biltema...Men visst,prova går ju.

Provat "Motor Nord" ?
Bildelsimporten?
Kanske inte världens bästa bromsgrejor heller,men "känns" bättre än Biltema?

Mvh Janne.
larre
tog lite bilder under bilen idag för att kolla hur illa det var.
förstår inte vad han snackar om när han säger att ok och skivor är rostiga?
Länk

däremot så förstår jag honom bak, så jag kommer renovera oken bak och skivor. eventuellt bättre begagnade.

så det blir nog billigt å bra.
fyllecaj
har kört i 2 år med biltema inga problem kompisen likadant
bromsprov på bilprovningen ok
fattar inte vad ni gnäller på biltema om
är det fel på mina bromsar bara för att dom kommer fråm biltema?
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

fyllecaj>>>Mitt "gnäll" på Biltema är pga att egna erfarenheter gjort att jag undviker att köpa där...Alla har naturligtvis fria val och gör som man vill...Såklart.

Behöver inte alls vara fel på grejorna därifrån,men tro inte att dem är "billigast" bara "på kul" och automatisk har samma kvalité som t.ex originalskivorna..Kan säkert vara fallet ibland(grejen är ju att veta när dem hittat ett "parti" billiga o bra skivor t.ex.) beroende på varifrån Biltema köper in skivorna,men pressade priser brukar många gånger också vara "pressad kvalité" .

Mvh Janne.
Paap Reeder
... hittar jag på mina krokiga Biltemaskivor i boden kan jag ju skicka dom till den som är intresserad.
Man får 10:-/st på metallåtervinningen.

Precis som med bult och skruv så finns det olika kvaliteter på metallen i bromsskivorna.

Man kan köpa M8-bult på ÖEB där en låda kostar 5:-/ 50 st.
Man kan köpa M8 på BMW där de kostar ca 5:-/ st
Man kan köpa 19/9 på Sieferts skruv för 25:-/ st.

Skall man fästa upp skyltbelysningen på släpet kan man väl bulta den med ÖEB-bultarna men skall man fästa remskivan på främre svängningsdämparen vill man nog ha rätt kvalitet så man inte får upp skivan genom huven när rpm står på 5600.

Jag säger INTE att B-temas skivor är skräp men jag är säker på att dom blir krokiga om man kört så man fått en ordentlig fadning i konbanan ... d v s "så de´ryk ordentligt".

MVH /// Paap R
fyllecaj
till normalkörning är det inget fel på biltemas bromsar
98% använder nog sina bilar till normalkörning
dom som leker köper ofta bättre än original eller hur
ska man leka så tar även originalet stryk
det finns nog olika leverantörer även till bmw orginaldelar
även bmw har kvalitetsproblem med vissa grejor
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.