|
|
|
|---|---|
|
Jag har en BMW 525iA touring -92 som jag har en fundering på angående växellådan. Det ärså att när jag åker iväg med bilen med jämt gaspådrag ser jag att bilen motar med jämna intervaller ungefär som om att bromsskivan skulle vara vind och bromsarna ligger på men det är just det att problemet ligger förmodligen i växellådan. Man ser tydligt att varvmätaren går upp ca 200rpm och sedan dröjer kvar där en sekund ungefär för att sedan gå upp 200rpm igen och så håller den på. Kan det vara för låg oljenivå i lådan som orsakar detta eller ett lamellpaket som håller på att rasa. Behöver hjälp med detta snarast. MVH Johan | |
| Byt oljan i lådan omg. För e lamellerna dålig så slirar den bara. | |
|
bytte oljan i min o lådan blev som ny, mjukt o fint igen! |
|
| Jag har den tendensen på min 523 -99, bara det att jag har manuell låda. Kolla antispinnsystemet, vanosenheten (om det finns på din -92) osv. | |
|
Jag köpte bilen för ca 2veckor sedan och 3 veckor innan det så va den servad med olja i både motor och låda men jag misstänker att nivån är för låg och det är ju inte direkt bara att kolla stickan eftersom det inte finns någon. Antispinn har jag inte på min och vad är vanosenheten? /Johan |
|
|
Hej Johan. Det var av mig du köpte bilen och jag fick oljenivån kollad ca 1v efter bytet och då var nivån rätt. Lamellerna kan du testa genom att lägga i D-läget och hålla ner bromsen ordentligt och gasa på ganska rejält. Då ska den inte gå upp mer än till ca 2500 rpm. har provat själv och då var det som det skulle. mvh |
|
|
Problemet som du beskriver känner man det eller är det bara på varvtalet det märks? Isåfall kanske det är varvräknaren som det är lite knas med. |
|
| Vart lite fel där. Fullgas ska det vara och varvtalet 2200-2300rpm | |
|
lamellerna verkar det inte fel på men det är något annat skumt sörru... det märks inte bara på varvräknaren utan känns även som att den motar lite om du hänger med? Provade om det var skillnad mellan sport och ekonomi eftersom sportläget låser lådan lite mer och ekonomi slirar den lite mer men det gjorde ingen skillnad. /Johan |
|
|
Skillnaden mellan sport och ekonomi är att i sportläget så växlar den vid högre varvtal. Har du bytt stiften som eventuellt kunde vara fel? Tänkte att det kunde vara det som vi pratade om att den missade något på tändningen. "rycker" den även vid fullgas acceleration? |
|
|
man ser ju även på att hastighetsmätaren "följer" varvräknaren bättre vid sportläge och att lådan slirar lite mer vid ekonomi... du kanske inte har tänkt på det men jag tyckte att det såg så ut när man verkligen kolla och jämnförde. Jag har inte bytt stift än för jag jobbar så dumma tider att jag inte hinner men det ska göras och sedan om inte det hjälper så ska jag köpa en tändspole så man kan byta mellan cylindrarna. Den va ju inte så dyr och stiften som skulle sitta i var inget annat än NGK sa dom på BMW i karlstad. Dom hade provat de flesta stift men fick det bara bra med NGK. Dom hade tom provat med titanstift men det hade fungerat sämre än NGK och det är ju bra för då blir ju inte stiften så dyra. Men du tror inte det har nåt med lådan att göra alltså? Det vore ju bra om det inte var det he he. det kan inte vara någon spjällkontakt eller liknande? Men som sagt... stiften först å sedan får man väl utgå från resultatet på det sen kanske... jag låter tråden vara kvar så skriver jag vidare när det är gjort. /Johan |
|
|
Nä, lådan tror jag inte att det kan vara för den växlar ju mjukt och bestämt. Och den slirar väl inte när du gör kickdown heller. Fel på spjällkontakten skulle väl BMW ha sett när du var och "kopplade" upp den till DIS eller vad det nu heter. Men det där med stiften eller en dålig spole tycker jag låter som en rimlig felkälla. Mvh |
|
|
då återkommer jag när jag testat detta. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.