AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
6.201

Byta olja själv=dyrt!

Bytte motorolja och filter i dag. Det blev nog nästan lika dyrt som om en verkstad hade gjort det.

1100kr för 8l Castrol GTX 5W-40, Gjorde jobbet i en "gör det själv hall" =100kr. Locket till oljefiltret satt dessutom som bara satan så jag blev tillslut tvungen att köpa en 36mm hyllsa med skafft för 300kr!!! för att få upp den efter att jag misslyckats med diverse andra verktyg.
Summa: ca 1500kr!

Förra ägaren påstod att det gick i ca 7 liter (6,5l enl. service bok)men jag fick bara i ca 6l? Fick inte ur all gammal olja? (lät det rinna ur ca 15min tills det bara droppade).

Ja,ja nu har jag iallafall ny olja.....
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Om man ska tjäna på att göra oljebytet själv så bör man hitta en "alternativ väg" till inköp av oljan...Dvs inköp på bildelsfirmor eller ännu dyrare>>>på mackar gör att det ändå blir i princip lika dyrt som om man lämnade in vagnen till v-staden.

Men kanske skönt att ha gjort det själv så man VET att det blev gjort iaf trots "dyrt inköpsställe" :)

Mvh Janne.
Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
Att du bara fick ur 6liter är inget konstigt. Om det rymmer 6.5 och filtret tar en del samt att det kanske inte var helt i topp innan bytet. Sen kommer ju inte varenda droppe ut...

Jag är inte direkt tät men jag tro att jag kommer att lämna min bil till BMW varje gång någon form av service sker så slipper man kladda med olja (och dumpa), hyra hall (har inget garage och meka på parkeringsplatsen ser ju rätt fattigt ut;) samt att det tar ju en stund att göra det.

Äter hellre kanelbullar under tiden någon annan gör jobbet.

"Den fege dör tusentals gånger, den modige dör bara en".
brunofarare: Jag har kommit fram till exakt samma slutsats som dig när det gäller oljebyte. Betalade 1400kr för oljebyte på Förenade Bil (BMW) i Malmö när jag hade min 328 där förra året. Alltså tjänar man knappast några större summor om man inte köper in större mängder olja på fat, vilket i sin tur kräver förvaringsutrymme som vi som bor i lägenhet sällan har.

Jag anser dessutom att min fritid är mycket mer dyrbar än de 1500-2000kr som märkesverkstaden debiterar för oljebytet. Spenderar den hellre på något annat än på verkstadsgolvet.
Men om meka är ens största hobby förstår jag de som gör det själv. Själv är ju alltid bästa dräng :-)
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Hmm...Få se nu vad jag sparar.

Ett oljefilter(original)>>110kr,5,75 liter helsyntet olja>>258.75kr+hallhyra ca 100kr>>>summan 468,75kr...En rejäl besparing ändå om man räknar med ett "verkstadspris" på ca 1500kr eller någon hundring till :)

Mvh Janne.
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Visst, om man har kunskap, plats, kontakter, mm så är det självklart pengar att spara men jag resonerar mer som Kristoffer och har väl också genom åren kommit fram till att det många gånger lönar sig att köpa tjänster från folk som är experter istället för att själv lägga 4 gånger så lång tid på samma sak. Lägger jag istället denna tid på mitt ordinarie jobb så blir den totala kalkylen oftast till min fördel.

Sen är det ju så att det många gånger kan var kul att fixa saker själv och det ger en tillfredställelse när man då och då också lyckas med det man ger sig på.

___
//Ulf
Nu vet du hur man gör och har verktygen. Så nästa gång blir det billigare och smidigare.
Bi
42
BigMack
320/323ia -87
320/325ik -89
När jag läser denna tråden får jag bara känslan av att antingen så har en del tummen mitt i näven lr så är de bara bekväma, oljebyte gör man på ca 15 min och olja behöer inte vara så dyrt.
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

BigMack: du har säkert en viss poäng men inte att förglömma att med en relativt ny bil så vill man gärna ha sina stämplar i boken och som du ser på bilinnehavet på de som lämnar in bilen så är det -01, -02 och -04.

Jag säger inte att jag hade bytt olja själv om jag hade haft en 87:a men helt omöjligt hade det inte varit.

___
//Ulf
Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
Jag håller med dig fullständigt Programmer. Jag har alltid bytt olja själv på mina tidigare bilar men då har det varit bilar av mindre värde och stämplar kändes inte direkt viktiga. Oljan är väl inte direkt billig om man köper den på vanliga ställen. 8 liter (2x4liter) kostar ju runt 1000 spänn sen tillkommer filter. Har man oljebyte som största hobby eller om det känns bättre att göra det själv än att lämna in så kan man kanske tjäna ett par hundra.

Jag tror att bilens värde hålls högre med en stämpel i boken jämfört med den summan man tjänar på att göra det själv.

"Den fege dör tusentals gånger, den modige dör bara en".
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
man behöver knappast ha mekandet som sitt största nöje bara för att byta olja, det är völ sunt förnuft att göra det själv? varför betala extra för någonting så facilt?

Dessutom behövs knappast verkstadslokal för att byta olja, knappt en domkraft, bara att köra upp fronten dvs framhjulen på något så man lättare kommer under och kan skruva av och på oljepluggen samt ställa under något uppsamlingskärl för oljan, oljefiltret kan man ofta skruva av med handkraft, om inte är det bara att investera i ett sådan verktyg på Biltema för någon 50-100lapp. Mitt pris för oljebyte, (5l*20kr)olja+50(filter)=150kr, känns lagom mot dryga 1000kr för ett auktoriserat byte på verkstad. Pga att 323 drar så mycket olja inköps billig olja, annars skulle väl man få lägga ut
(5l*50kr)+50(filter)=300kr, rätt billigt det också. Jag anser att 15-30minuter har de flesta över och har man det inte får man se det som en "bensträckare".
Bi
42
BigMack
320/323ia -87
320/325ik -89
Hummm jo det är väl sant, vi väljer ju själva vad vi vill lägga våra pengar på.

Snart så funkar bilen och då.... ska bara byta kopplingen först
Frifart: Det blir naturligtvis en glädjekalkyl om man använder budgetolja a' 50kr/litern. Detta är ju inget alternativ om man kör en nyare BMW som kräver Longlife-godkänd olja, dessutom är ju servicen gratis som inte ens Euroshoppers kaffefilter+rapsolja kan slå prismässigt ;-)

Jag förstår er som byter olja själv på äldre bruksbilar där priset på ett oljebyte på verkstad uppgår till kanske en femtedel av bilens totala värde.
to
116
toffmeister
E87 130i -06
kristoffer_l, jag kan ju säga så här, även om det är en nyare bmw så KRÄVER de inte att man ska köra på Longlife, det är rent skitsnack.. Att de REKOMENDERAR longlife är en helt annan femma.
Visa användare
2
PirriPirri
320i e46 -01
tyckte inte att det blev allt för dyrt när jag bytte....

köpte 12l (3 x 4l)för ca 600kr, preem, deras lager..(billigare i större mängd)
räcker till 2 byten...

sen filter... minns inte pris men inte allt för dyrt...

inte så farligt!?

Sp
3.093
Spajjjs
330e Touring -22 Mineral grey
Dom 15-30 minuter som det tar att byta olja själv är nog mindre tid än det tar för att åka till verkstad, lämna bilen o köra hem igen....

Vad kostar en bra olja? runt 100kr litern? o ett filter typ 100:- samt 79:- i tim på en lyft i en GDS hall... man kommer omöjligt upp i 1500:- som bmw tar ju.. Sen vet du att du får oljan du vill ha samt att det e rätt gjort ;)

toffmeister: Kanske var jag otydlig, naturligtvis går det att hälla i vilken motorolja som helst i en nyare BMW om man nu vill detta. Men jag skulle aldrig få för mig att hälla i något annat än en helsyntesolja med högsta kvalitetskrav i en nyare BMW.
Jag tvivlar på att man gör någon större besparing genom att välja en billig, icke godkänd olja. Dessa brukar inte klara lika långa bytesintervaller (=tätare oljebyten) och ger i många fall en högre bensinförbrukning än "lyx-oljorna".
fe
1.671
ferlin
Audi Q8 e-tron
Meckar i en 530xi E61 och en 320d -07 (EPA)
Jag byter iaf olja mm själv och sparar en slant. Tror inte heller bilen tappar i värde om man sparar kvitto på grejorna:

Olja: 390 kr (5 liter Mobil1 5w/50 helsyntet)
Oljefilter: 125 kr
Dieselfilter: 140 kr
Hallyra: 0 kr (tillgång till servicehall genom min far)

Summa: 655 kr
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Om man säger såhär, äger och kör man en "lite äldre" bil som behöver påfyllning av olja iallafall 2ggr per år (på typ 1500mil) så funkar vilken "skit olja" som helst utan problem. Det högre pris man betalar för dyrare oljor baseras på att bytesintervallet är längre samt kanske att det smörjer bättre.
Det viktiga är att man verkligen servar då och dp, dvs helst minst en gång per år och då byter till ny olja och filter.

Folk som servar själva sin nya BMW trots fri service lär ju vara en minoritet och självklart ska man använda de bättre oljorna på marknaden (från ca 80kr/litern) om man kör en bil som inte tar någon olja under ett års körning. Det finns inga pengar värda att spara som kan kompensera för det förmodade extra motorslitaget av en billig olja istället för en dyr. Det handlar 2-3 hundra kronor som man kan spara, betänk vad lite det blir, på 3-4 år är 1000kr insparade, men på de ca 5000 milen man hunnit avverka lär motorn nämnvärt förkortat sin livslängd av både kamaxel, vippor mm mot vad den skulle ha gjort med en dyrare olja under det intervallet. Kanske någon som prövat?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.