AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
3.851

"325'an vill ha abnormt högt bränsletryck, hjälp!"

Sida 1 av 2
svintoleffe
Har lite skumt problem med 325'an(E30), tänkte om någon kan komma på något vi översett.
Idag så har vi värdena från lambdan, o den ger 750-800 mV vid fulllast och på tomgången så pendlar den mellan 300-600mV. Dom värdena är tagna med 3.9-4 kilos bränsletryck.
Vid 3bars bränsletryck går bilen som ett dasslock, speciellt vid lägre varv och desto högre vi skruvar upp trycket desto bättre körbarhet och kraft infinner sig. Har nu 3.9bars laddtryck vid tomgång och 4.0 vid gas och den verkar bara gå bättre desto med vi skruvar upp. Vågar dock inte skruva upp mer för att skona bränslepumpen. Men om nu 3bar ska vara orginalbränsletryck, vad kan vara felet eftersom vi måste ladda på som idioter för att den ska gå som folk?

4bars bränsletryck, o det är fortfarande för lågt.

Spec på bilen är trim kam 280-290 grader, sportavgassytem.

Länk Bimmern
MVH Leffe
Inget slang/vacuumläck nånstans ?...
svintoleffe
Det är ingen vakumläcka, för då skulle nopg bilen tappa cylindrar ochså, efter som att det är efter lmm.

Länk Bimmern
MVH Leffe
ra
976
rawsezx
Tesla Model X Long range Raven

En ökning från 3 till 4 bar gör inte någon stor skillnad i själva flödet av bränslet.

Beräkna det nya flödet med formeln: Roten ur(Nya rycket / gamla trycket) * gamla flödet.

Som exempel (Jag antar att du har 170cc spridare) ger dina spridare vid 4 bar: 196,29 cc/min.

svintoleffe
rawsezx

Det är en väldigt väldigt stor skillnad mellan 3-4 kilos tryck, det går inte ens o jämnföra dom emmellan

När bilen gick på tre kilos tryck, då var den helt o då menar jag helt orkelslös.

Nuy kan man ligga o smyga på gasen o finns ett helt annat register på bilen jämnfört med förut, dock så sknas det det lilla sista bränslet på toppen.

Länk Bimmern
MVH Leffe
svintoleffe
Idga då har vi kollat efter vakumläckor, men vi har inte hittat någon vakum läcka.

Dom så har vi hittat varför tomgången vandrar , o det beror på tomgångsmotorn, när vi drar ur den, då stannar tomgången o blir stabil, när vi trycker i sladden då börjar den o vandra.

Länk Bimmern
MVH Leffe
ra
976
rawsezx

Körmässigt kan jag inte säga någonting om! :-) Men rent flödesmässigt så är det inte så stor skillnad på spridarna, men säg att den ökningen gör så att du kommer upp i perfekt bränsleblandning så varför inte.

Du har ingen BB lambda att koppla in i kärran, då ser du ju hur mycket sås bilen ifråga får och hur pass mycket den går fett/snålt.

Om du har vägarna förbi Sala och har en svetsmutter i i grenröret så kan vi kolla upp bränsleblandningen exakt.
ra
976
rawsezx

Beträffande tomgångsmotorn så kanske den kärvar, ta och rengör den invändigt, annars så är den nog kaputt. Jag antar att motorn dör när den blir varm om du inte har tomgångsmotorn inkopplad. (Dock så beror det på om den står lite öppen i avstängt läge).
LJ
21
LJL
2002 -75
Halloj, jag som hjälper denna stackars människa med bilen. :P
280 150 715 står det på spridarna, enligt den här listan ska dom ge 149cc/min, vid vilket tryck vet jag dock inte.
Länk
Vaakumläckor hittade vi ivarjefall inga och man blir inte riktigt klok på varför den inte vill lira med lägre bränsletryck. Ska försöka lura ut Leif igen ikväll så man får experimentera lite. Tyvärr har vi ju inget annat att mäta på än original SB lambda och körkänsla men har funderat på att skaffa en BB till 2002'an i vinter ändå så vi får se.
Vad rekommenderar du att rengöra tomgångsmotorn med, diesel, fotogen eller vågar man använda sprit?
Jo
744
Jonhny
745 -85
149cc/min är standard e30 325 spridare.
Jag utgår från att ni kör på bensin. Är lmm helt original? Ifall den var lite uppspänd så borde ju högre bränsletryck kunna kompensera det.

200 på bakhjulen e fler än 400 på forumet.
po
769
powerpak
325i touring-2001
318iS-mtechII-88
m50 spridare eller liknande istället kanske? 190cc/min.
LJ
21
LJL
2002 -75
Vanlig 95 oktan går den på. :D
lmm är original.
Am
292
Amplify
325i Touring -89
320i -86
hur ser tändstiften ut då? är dom vita lr?

Prövat att byta ut lambdasonden?
Kanske den som felar.
Je
1.159
Jens Ek
Mini Cab -11
318dT -09
320dxT -09
520dxT -15
Inte konstigt att den går bättre med lite högre tryck. Särskilt om man trimmat lite, så att motorn kräver lite mer soppa. M20B25 är ju underbestyckad orginal.

Min bil: Länk

"Pain Is Just Weakness Leaving The Body."
po
769
powerpak
325i touring-2001
318iS-mtechII-88
precis. m50:ns spridare ska vara en aaning större men inte så stora att lambdan börjar bråka skulle jag tro.
svintoleffe
Det vi även har märkt, o som jag kan minnas innan bilen ens engång, fick detta lilla trim, det var att man ej kunde lägga handen på insuget, för då brände du handen av dig.

Men när vi ökade trycket, då sänkte vi även tempen i insuget rejält, så nu kan man till och med ansiktet mot, de blir knappt fisljumen.

Länk Bimmern
MVH Leffe
svintoleffe
Nu behöver jag lite råd igen.

Det vi har kommit fram till nu, det är att kammen kan stå på efter tändning, det är därför bilen kräver så högt bränsle tryck, som den gör.

Men jag har provat i vridit påkammen, men då tar kolvarna i, är det någon som vet vad jag sak ta mig till.?

Länk Bimmern
MVH Leffe
dr
156
dragon
320d m-tech 2 -04
De är inte så att du kanske skulle behöva göra djupare urtag i kolvarna för att ventilerna ska gå fria då? Så kanske de går att justera kamen sen?
svintoleffe
jag sitter o funderar på det jag ochså, som det ser ut nu så verkar det vara som så att jag blir tvungen o göra så.

Länk Bimmern
MVH Leffe
svintoleffe
vi har kollat databoxen, o denb gav inga felmeddelanden vad det gäller databoxen, eller andra saker.

Jag har tagit lite kort på mina stift o andra saker ni kan kolla här.

ftp:213.226.90.134:21

Länk Bimmern
MVH Leffe
Visa användare
162
e30cab
E34 525 -91 2
E30 320 blivit 325
sorry, lånar tråden lite när vi ändå snackar insprut, är det någon som ligger på en styrbox till en e30 325-87 med nummer 0261200081 ¨å maila mig, skulle behöva en sådan innan helgen!!!!!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.