AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
10.414

hög hc-halt, vad göra?

jo
237
jonesono
120i LCI M-sport - 07
Hej alla på bmw-forum!

Har ett rejält problem med min 520i -90 (e34) som har alldeles för hög hc-halt, omkring 150-160! Lambda och de andra värdena är godkända, men icke hc.
Har bytt katalysatorn (till en beggad, men värdet var på kring 400 innan bytet), olja, relativt nytt oljafilter, spridaren verkar va ok. Vad finns de mer att göra?? Alla tips, allting som har nån inverkan!?
Motorn har gått 25000 ganska precis och enligt verkstadskillen verkar den va i rätt bra skick i övrigt.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Hej!

Du har massor att läsa om just ditt problem i "sök inlägg" här på forumet...Högst upp på sidan.
Skriv t.ex HC AND högt,då lär du få läsa "natten igenom" :)

Lycka till!

Mvh Janne.
MB
28
MB300
528i -97
Jag fick besikta om min Bmw i sommras, för hög hc halt ca 200
jag hällde i ca 10 l etanol när jag hadde ca 15-20 liter bensin kvar i tanken
+ att jag körde hårt ca 1-2 mil före besiktning så katten var varm
när jag besikta sen så blev det 00000000000 NOLL i hc
jo
237
jonesono
120i LCI M-sport - 07
Det kan tilläggas att den går relativt ojämnt på tomgång också!
Ägaren innan hade rengjort toppen på motorn. testade med k-sprit men de va inte mycket som sänktes där. Gör snart vad fan som helst för att det ska fixas... kan inte va utan bilen många fler dar till nu.
Kan det räcka med en ventiljustering??
fe
255
festlund
545iA -05
528IA Touring -99
Byt termostat,kan räcka med att moton blir några grader varmare,
go
145
gorjo
330e -21
Om du har tur så kan det vara så att den ojämna gången beror på för litet ventilspel, vilket i sin tur ger för mycket överlap i ÖD. Jag skulle ha börjat med detta(spelet ska vara 0,25 på både in och ut), speciellt med tanke på att toppen varit av nyligen.
go
145
gorjo
330e -21
Kan tillägga att för mycket överlap i ÖD medför att oförbränt bränsle, dvs kolväten(HC), följer med avgaserna ut och ger således förhöjda värden för dessa.
jo
898
jonaz_6
M3 cab-08
jag hade alldeles för hög hc på min och lite bluddrande tomgång.
ställde ventilerna å sen var båda problemen ur världen...
jo
237
jonesono
120i LCI M-sport - 07
Tack så mycket för alla svar!
Ska testa dessa nu och se om det händer nått. Men fortsätt skriv fler möjliga alternativ. :) Om de finns några fler vill säga.
pg
63
pgg
530i -01
320d -01
Byt oljan, min Z3 gick ej igenom i våras.
HC var på närmare 200.
Bytte oljan, sedan var det inga problem

Peter

mvh Peter
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Om du inte bytt stiften, gör det!

Byt till de stift som BMW säljer/rekommenderar, BMW:s motorer kan vara lite tjuriga för "piratstift" (även om de är av kända och "bra" tillverkare). NGK:s stift brukar vara stabila.

Ordentlig varmkörning innan mätning är A och O om man har lite för höga avgasvärden!

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
jo
237
jonesono
120i LCI M-sport - 07
Ja, oljan är redan bytt och vi har testat med startgas för att se om den tjuvar luft nånstans... men inget hände.
Ja, det är som sagt stiftbyte, ventiljustering och möjligtvis byte av termostat som återstår då.
Får se imorrn va verkstadsgubben säger. :)
HC på min 320 e36 var tokhögt och efter tips från autopower-panelen tankade jag i typ 10 liter etanol på macken och tillsammans med de 5 liter bensin som var kvar i tanken gjorde detta att värdet blev godkänt på besiktningen. Billigt!!!!

- UTAN FRI FART STANNAR SVERIGE -
jo
237
jonesono
120i LCI M-sport - 07
Detta etanoltips återkommer ständigt.. men är det hälsosamt att hälla i merparten etanol jämfört med hur mycket bensin man har i tanken!? Har hört att det ska slita på slangar och dylikt.
Men de är klart, kommer man billigt undan och det funkar + engångsföreteelse så.. :)
MD
1.925
MD
BMW Sports Tourer
Du har även EXTREMT mycket att läsa och lära om etanol, bara du söker på "etanol" så kommer du få att läsa fram till julafton.

Du får säkert igenom bilen med hjälp av etanol men problem förblir olåst, det finns ju någon vajsning någonstans som leder till den höga Hc-halten. Motorn är således inte 100% frisk.

Men mitt tips är att börja tanka etanol lite grann, sedan ökar du succesivt. Börja med en blandning på 10%, sedan 15% och kör till besiktningen med kanske 40-50%, då lär det inte vara nå problem. Se bara till att köra bilen riktigt varm. Be även besiktningsgubben köra en sväng runt huset med den ifall du har fått stå och vänta.
jo
237
jonesono
120i LCI M-sport - 07
Tändstiften var fräscha och termostatbyte var det inte frågan om heller då bilen går jäkligt varm när vi varvar den på verkstan.
Ventiljust och sen etanol är de som gäller!! Hoppas, hoppas att ventiljusteringen gör jobbet.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.