AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.481

Justering av motorhuv E34...

Visa användare
1.665
Dandelue
540iA Touring -94
Har bytt motorhuv på min kärra och har justerat den i framkant så att den ligger där den ska. Nu får jag inte till nivån i bak kant mot rutan. Finns det något trick till att justera huven i bak kant?

DANNE
Min bil: Länk
Z-
433
Z-motor
E34 520-88 [2,5L]
E34 525-94 [turbo]
Vänster och höger huvfäste i bakkant på huven är justerbara med 13mm lednyckel, se nr 21 på bild: Länk.

Dvs. att du kan flytta fästet upp resp ned så att huven kommer i linje med skärmkanterna.

/Z-motor
Visa användare
1.665
Dandelue
540iA Touring -94
Z motor-
Du menar inte möjligtvis 22? Har lekt med dessa i ca. en timme utan att hitta rätt placering... Tänkte om det fanns nåt knep till att få dem sitta rätt. Tex att dra åt dem lite grann, flytta huven rätt, öppna utan att de flyttat sig för att sedan fästa dem ordentligt, men icke sa nicke. De vill inte leka med mig...

Sen en annan sak. på min bil sitter 22, och 23 i omvänd ordning. DVS. att 23 sitter innanför 22... De satt så på båda båda huvarna orginal. Har de ritat fel eller?

DANNE
Visa användare
539
idde
320d touring -08
523 Touring -97
Lånar tråden lite.

Jag undrar vilken av delarna det är som skjuter ut huven när man öppnar den. Kan man motinera upp det så att den börjar skjuta ut igen eller måste man byta?

/Ian
fjamsetramsa
jag har justerat det en gång och jag tyckte det va lättare att fixera bakkanten först...
Visa användare
1.665
Dandelue
540iA Touring -94
Idde-
Nr. 5 släpper huven och nr. 4 är fjäderbelastad så den hjälper till att lyfta...

DANNE
Visa användare
1.665
Dandelue
540iA Touring -94
fjamsetramsa-
Det enda som kan justeras i framkant är väl nr.8 som håller front nivån på huven? De andra fästena sätter man bara fast. Men hur justerade du till bak kanten då?

DANNE
Visa användare
1.665
Dandelue
540iA Touring -94
Idde-
Möjligtvis kan du byta nr.26...

DANNE
fjamsetramsa
du kan ju justera på hjulen även om det är mkt lite..
Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
fjamsetramsa:
justera på hjulen ? Vidareutveckla tack !
Visa användare
1.665
Dandelue
540iA Touring -94
fjamsetramsa-
Det var det jag trodde, men får inte bak kanten at justeras hur mycket jag än leker med "guide hjulen".

DANNE
Visa användare
1.665
Dandelue
540iA Touring -94
HS-
Nr. 22 kan justeras genom att man släpper på bultarna lite. Då kan man flytta "hjulen" (nr.22) ca. 5mm. åt varje håll...

DANNE
fjamsetramsa
nä vad jag kan komma ihåg va det ett rent helvete..trodde nästan bilen varit krockskadad...men pilla på för det går...
Z-
433
Z-motor
E34 520-88 [2,5L]
E34 525-94 [turbo]
Dandelue: Justera på nr 21 som jag skrev - där kan du ändra höjdinställningen på huvens bakkant. Släpp helt på fastsättningsmuttrarna så att du känner att hela fästet är löst - dra därefter fast så pass mycket att du med lite kraft kan ändra läget på fästet - stäng därefter huven och lyft upp huven till rätt höjdläge - öppna huven och dra fast muttrarna - stäng huven och kontrollera höjdläget.

Idde: Om jag förstår dig rätt så har du lite "slapp öppning" av huven. Smörj alla rörliga delar - räcker inte detta får du byta gasdämparna (nr 11) mot nya - kostar ca 280kr styck på BMW - jag har gjort det på min e34 och resultatet blir mycket bra.

/Z-motor
Visa användare
539
idde
320d touring -08
523 Touring -97
Tack för svaren skall testa runt lite och se vad som händer.

/Ian
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.