AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.093

Sonderablauf - Dienstfahrzug ?

Mi
2.004
Mixtus
E60 530i 2004
Första leveransstämpel i serviceboken enligt nedan:
-----------------------
BMW AG Werk 1.2
Sonderablauf
Dienstfahrzug
15.1.98
-----------------------

Det är en E46:a. Uppenbarligen ett tidigt exemplar, men vad menas egentligen med denna form av "tjänstebil"?
Förmodligen har bilen använts som tjänstefordon för fabriken på något vis. Kan också vara en testbil som släppts ut på marknaden, men det verkar lite konstigt också, trodde att de skrotade testbilarna.

Mvh,
Kalle
Mi
2.004
Mixtus
E60 530i 2004
Rullade ca. 500 mil de två första åren!!!!
Scheckheft
Hej
Det rör sig om en bil som använts som tjänstebil inom BMW AG. Kom aldrig från bandet ut till försäljning. Inte alls ovanligt att dessa bilar har gått lite. Däremot vet jag inte vad man använt dessa fordon till. Tjänstebilarna säljs ju oftast efter ett år som Jahreswagen.
Lite Ot:
Det finns fler "konstiga" extrautrustningar:
SA 902 Sonderkontrolle Pressewagen
SA 903 Sonderkontrolle Stand-/Fotowagen
SA 905 Sonderkontrolle Vorführwagen

Bilar som genomgått en extra noggrann kontroll för att släppas till pressen för provkörning, som "fotobil" el för provkörning hos bilhandlaren.

Mvh
Scheckheft
E9:Länk
Letar M5E34
Mi
2.004
Mixtus
E60 530i 2004
Intressant. Exemplaret lär ha varit en slags "demobil" som lär ha flyttats runt i Tyskland. Men jag ville förhöra mig om stämplarna gav ytterligare ledtrådar. Stort tack Scheckheft!
Mixtus,

Det kan mycket väl ha varit en förseriebil som forslats runt för att de olika återförsäljarna skulle få en möjlighet att provköra bilen innan den släpptes på marknaden!

Mvh,
Kalle
Mi
2.004
Mixtus
E60 530i 2004
Det är väl därför den är så fin ;D
Mixtus:
Om det är något annat än en 318 eller 328:a så är bilen EXTREMT tidigt tillverkad. Är det däremot en 318/328 så är den visserligen också tidigt tillverkad men är det en 320d eller 320 så borde den vara unik.

Scheckheft:
Kan inte dessa tidiga vagnar också kallas för "vorfürwagen" eller är jag felunderrättad?

- UTAN FRI FART STANNAR SVERIGE -
Finns rätt många tidiga bilar i omlopp, just nu en X3 3,0i från 7/03, en lika gammal 645Ci var till salu för ett år sedan, båda från BMWåterförsäljare, den andra tillverkade 530iA V8 E34 dök upp till salu på e34.de, från mars 1992! BMW verkar i rätt stor utsträckning sälja sina förseriebilar, i stället för att skrota dom, lite förvånande men är dom bara välbyggda ser jag inget problem.

Mvh Stephan
Kikade på VINnummer över 328i E46 5vxl EZ400**, ett femtiotal är byggda 1997, dom flesta av dom rullar nog fortfarande?!

Mvh Stephan
Mi
2.004
Mixtus
E60 530i 2004
Vi får väl se om det kan vara något. Den finns med i en serie bilar jag tänkte kika på när jag åker till Tyskland. Söker egentligen 5- eller 7-serie (typ 728) men har biffat upp med ett par bra "andrabilar" om det inte känns rätt.
Mi
2.004
Mixtus
E60 530i 2004
Det här är en automatare.
Scheckheft
Hej
Rolex: en del har säkert använts som det. Annars är koden:
SA 905 Sonderkontrolle Vorführwagen

Mvh
Scheckheft
E9:Länk
Letar M5E34
JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
gamla förseriebilar säljs i alla fall från BMW med tydlig information om att de är förseriebilar. anledningen kan väl vara att utrustning osv kan variera från de vanliga bilarna. jag har tex blivit erbjuden att köpa just en 328iA farngrün/beige skinn som hade i princip allt utan multiratt! en komination som mig veterligen inte gick att få på de senare bilarna. så jag tror absolut inte det är ett plus att det är en förseriebil, eftersom BMW informerar om det på samma sätt som de gör med f.d. krockskadade bilar, körskolebilar eller hyrbilar.

mvh Johan
Mi
2.004
Mixtus
E60 530i 2004
Johan: du har mail!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.