AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
1.472

En fråga Cd-spelare M3 -02

Sp
13
Spirou
M3 Cupe -02
Hej på er! Hämtade min Bmw m3 -02 idag.
En underbar bil,men blev mycket fundersam,Det finns ingen cd-spelare i den.
Jag har tv,navi och harmankardan i den jag tog förgivet att det var standar med cd,fäller jag upp fronten på stereon så sitter det en kasset spelare där bakom,
var det extra tillval till denna bilen? misstänker att det är cd-växlare man skall ha.
går det att efter montera en sådan så att den arbetar uhop med stereon och vet någon vad en sådan ligger på i prie?
Tacksam för svar

Har du tittat i bakluckan?
Sp
13
Spirou
M3 Cupe -02
Detta e helt nytt för mig ,men bakom en lucka till vänster sitter det en spelare men den e för navigatorn.thats it om man har cd-växlare så tror jag att den skall sitta direkt till vänster.

Spirou:

det finns en släde/infart för navin och växlare det står H/K på den du kan inte missa den.
Sp
13
Spirou
M3 Cupe -02
DU FÅR URSÄKTA MIG NU MEN ALLA E INTE HEMMA NU!!!! VAD MENAR DU "STARRE".
PÅ SPELAREN FÖR NAVI SKIVAN (bagage utrymmet vä-bak)kan jag stoppa in navi skivan men precis under där ser det ut som om man skulle kunna öppna något men jag är osäker,har du lust att förkalra lite bättre för mig,sedan har jag suttit en bra stund idag för att leta reda på hur man ställer in bas diskan osv, samt var sätter man i sim kortet i telefonen har en mellan armstödet och växelspaken det är en telefon som är "sladd lös" massa dumma frågor kanske men jag fattr inte tyskan som står i instruktionsboken.
Tacksam för svar..............

Sp
13
Spirou
M3 Cupe -02
var ute i garaget nu och kollade igen , det sitter en navi spelare bara och det står havi system på den över den är det ett tomt plast fack!!!!

Spirou:

För att komma åt navi läsaren så måste du vrida om ett plast vred sen fäller du ner en lucka ok?

Där finns precis som du säger en slot för navin ok?

Ovanför den navi läsaren ska det finnas en 6växlare cd ok?

FInns det en grön knapp som man kan trycka på? Om det finns tryck in den och vips så ska du ha ett magasin för 6st skivor.

Är det tomt kan det vara så att förra ägaren tog med sig cd-fodralet men att spelaren finns kvar?

Om det är så finns säkert den delen att köpa på Bmw behöver inte kosta speciellt mycket.

Det borde även framgå av utrustnings listab som du säkert fick med vi d köpet av din Bmw.
Sp
13
Spirou
M3 Cupe -02
jag e med men ovanför navigatorn är det bara ett tomt plast fack typ som ett prylfack under en vanlig bil stereo , du har inget svar på mina andra frågo?
har du något hum om vad en ny sådan växlare kan kosta?

Hej. Jo du har möjlighet att sitta en cd-växel bak över din navi. Men du måste kolla att kabler till denna är dragna igennom bilen. Om dom är det, kan du antingen köpa en cd-växlare igennom autopower.se - begagnatguiden eller också hos BMW för runt 4300 SEK. Utöver tillkommar montering på ca. 3.000 SEK. men om kablarna är dragna, är det let själv att montera den. Lycka till.
Sp
13
Spirou
M3 Cupe -02
Tack för tippset man behöver inte ladda ner någon mjuk vara eller något sådant? det e bara att koppla in den

Hej, Jo jag tror att mjuk varen måste opdateras.. så den känner igen en cd-växler.. men är inte 100 % säkker... ring til BMW eller kolla med RS2 här på forumet.. han vet sånt.
Spirou,

Då du har navigator så är det en stor chans att kablaget som behövs finns fördraget i bilen och allt du behöver göra är att ta bort plast facket och skruva fast CD-växlaren. Se länken nedan för mer info. Det enklaste är att installera en original BMW CD-växlare (ingen kodning eller speciell programmering krävs) men även Alpine CD-växlare går att installera men då krävs en speciell adapter.

Länk

Det finns även en helt ny BMW CD-växlare ifrån 09/2005 som dessutom spelar mp3-låtar men BMW kan inte svara på om den fungerar i E46 (jag ska själv testa att installera denna istället för min gamla CD-växlare).

Det går även att byta ut kassett-spelaren i bakom den nedfällbara LCD-skärmen men detta är betydligt krångligare och dyrare då man oftast även måste byta ut radio enheten i bagageutrymmet till en ny modell med programvara som stöder denna (beror på tillverknings månad). Dessutom måste bilen kodas om för detta.

Lycka till!

/RS2
Ytterligare en länk över hur man installerar en CD-växlare.

Länk

/RS2
Sp
13
Spirou
M3 Cupe -02
Tack RS2 för tippsen,låter enklast med Bmw orginal, du vet inte var man kan få tag på en sådan till bra pris? skall riva ner panelen på torsdag och se hur det ser ut,om det finns något kablage.
stereon känner den av cd-växlaren automatiskt och får alla funktioner så man kan styra den,idag om jag går in på mode får jag bara upp no casette
jag har en dat spelare bakom fronten.
/spirou

Sp
13
Spirou
M3 Cupe -02
Rs2 gå in på www.ebay.de och sök på CD-Wechsler bmw det kom upp en person som säljer helt nya Alpine mp3 växlare inkl kablage 369 Eur

Länk

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.