|
|
|
|---|---|
|
Åkte hem idag från Dala Motor (mycket trevlig personal och bra priser) i min Z3:a och låg i ca 120km/h och tryckte på gasen till min förvåning började antspin skrället arbeta för fullt och jag kom inte en iväg alls som jag hade trott. Slog av antispinnet och iväg bar det av, nu undrar jag om det är någon annan som har råkat ur för något liknande, det var torrt väglag och +13º ute. Är det något fel på bilen eller ska det bli så? //Daniel | |
| Låter mycket märkligt. Hade några andra lampor än antispinnlampan tändts? | |
|
Neee inga andra lamport än antispinnlampan tändes, bilen kändes som om den var gjord av gummi i bakvagnen under tiden lampan blinkade också, men allting blev stabilt när jag slog av antispinn funktionen..... //Daniel |
|
|
Har du bytt däck nyligen? Har själv haft problem med antispinn funktionen, när rullomkretsen haft för stor differans mellan fram och bakhjul. /Fredrik |
|
|
Om du har lamelldäck på bilen kan det bli så ibland vid gaspådrag. Lamellerna viker sig lite och ger effekt av att hjulen spinner. Då jobbar antispin. En teori. DANNE Min bil: Länk |
|
|
Ja, jag har bytt däck nyligen, bytte från 235/45 17" till 235/40 17", fram sitter det 225/45 17" kan det göra så stor skillnad? Det är inte lamelldäck utan vanliga hederliga däck. //Daniel |
|
|
Ditt gamla 235/45 däck har rullomkrets 202.0 och det nya 194,7 cm. Dina framdäck har 199.2 cm i rullomkrets. Förmodligen är det detta som gör att antispinn systemet griper in. Så antingen byter du till 235/45 bak igen eller så stoppar du dit 225/40 där fram som har en rullomkrets på 192.2 cm. Jag fick problem med en rullomkrets skillnad på 4.7 cm, bilen fungerar klockrent med en skillnad på 1.8 cm. Då är mitt framhjul 1.8 cm mindre än bak. (265/35 18, 225/40 18) /Fredrik |
|
|
Ok, det kan vara så jäkligt alltså..... det var som huggarns. Jag får väl köra med antispinn avslaget när jag kör över 120km/h med andra ord =) //Daniel |
|
|
ASC verkar vara väldigt känsligt. Tidigare hade jag samma fabrikat fram och bak, 235/40 17 bak och 225/45 17 fram. När bakdäcken tog slut så bytte jag fabrikat men körde på samma däck fram, det gjorde att det kunde blinka på femman i motorvägsfart!! Bilen: Länk |
|
| dum fråga...vad är lamelldäck? | |
|
Dubbfria vinterdäck... DANNE Min bil: Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.