AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.640

Går det att variera med tankning? 95 sen 98 och återigen 98?

Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
Jag undrar om motorn tar stryk om man skulle varierar med tankningen. Alltså tanka 95 sedan prova 98 och sedan tillbaks till 95, eller hoppa från 95 till 99 och sedan tillbaks till 95 igen?

------
Länk
Länk
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Ingen risk, såvida inte motorn kräver 98 oktan.
Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
Vilka motorer kräver 98 då? Jag tankar min BMW 95!

------
Länk
Länk
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
äldre motorer, ofta utan katalysator, som t.ex. M10 motorn i min 518-87.

Nyare motorer har knacksensorer vilket gör det möjligt att blanda bensin med olika kvaliteter utan risk för att motorn spikar.

___
Läs begagnatguiden!
Länk
Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
Vad är bäst i en BMW då av nyare årgång?

------
Länk
Länk
No
5.161
Nockenwelle
En 323 E46 klarar sig bra på 95 oktan. Få motorer kräver idag 98 oktan. Däremot kan de ofta vara anpassade för 98 oktan, men om bilen tankas med 95 oktan ställs tändning (och eventuellt turbotryck) ner för att undvika motorskador. En viss förändring av effekt och bränsleförbrukning kan bli följden. Moderna motorer sköter detta kontinuerligt, så ägaren behöver inte fundera så mycket på det. Om 323 E46 är mappad för både 95 och 98 oktan vet jag ej. Allt talar för att 330 E46 är det, kanske har även M52-generationen av motorer denna funktion.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
BMW:s sexcylindriga "moderna" motorer (M52 och uppåt) är mappade för 98 oktan, men kan köras utan problem på bensin av 95 oktan.

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
Ok tack! Ska nämligen testa och tanka 98 för första gången i bilen! Har hört att det skulle vara så mycket bättre!

------
Länk
Länk
No
5.161
Nockenwelle
Prova gärna, men förvänta dig inga drastiska skillnader. Jag vill nog mena att förbättringen med 98 oktan är så pass liten att det bör till mätutrusting för att undvika omdömen som har placebo-karaktär. På en turbomotor (där laddtrycket också förändras vid olika oktantal) blir skillnaden mer påtaglig, kanske speciellt om man också har chipat bilen.
Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
Ok tack, men det skadar inte och prova verkar det som! :)

------
Länk
Länk
No
5.161
Nockenwelle
Nej, att prova är riskfritt.
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Johan B: även M50 är optimerad för 98 oktan men går att köra på så pass "dålig" bensin som 91 oktan.

___
Läs begagnatguiden!
Länk
Ja, man känner inte av skillnaden mellan 95 o 98 när man kör...

Keep Your Distance!
Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
Det jag kan säga efter att kört med 98 hela veckan istället för 95 är att bilen drar så j*vla mycket mindre bensin, och det är absolut ingen inbildning!

------
Länk
Länk
MD
1.925
MD
BMW Sports Tourer
Har du räknat ut förburkningen före och efter sen jämfört mot priset för 95 och 98? Så att det är "värt" dem extra örena 98 kostar.. Men visst är det kul när bilen drar mindre, men om det är värt är ju en annan femma.
bmw,m3
Hej!

Tankar oavsett vilken bil jag har 98 oktan även har jag nu börjat med 99 men någon skillnad märker jag ej men bilen mår väl bättre hoppas jag.

Mvh.

Grodan: Nu vet jag inte hur mycket du har tankat och kört men det går nog åt minst ett par tömda tankar innan du bör mäta och jämföra. Första tankningen skedde kanske innan det var helt slut på 95, då blir det kanske 97 oktan eller nåt liknande på blandningen. Man bör nog köra ett par tankar 98 och sen skifta tillbaka osv och köra under så lika betingelser som möjligt, vilket är rätt svårt mht temperaturändringar, vägsträcka osv. I labmiljö kan man säkert påvisa skillnader men ute på vägarna är det riktigt svårt. Det finns ett antal trådar i samma ämne, även om 95 kontra 99-100 oktan, resultaten är skiftande.

FP
Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
folke//

Det stämmer, när jag tankade så var det lite 95 kvar i tanken, jag tankade 40 liter som test och jag tycker verkligen att bilen dra mindre! Jag känner min egen bil;) och jag vet när och hur den drar mycket broende på min körning och körsträcka och jag måste säga att jag blev överraskad hur lite bensin den drog nu! Ska testa 95 igen och räkna ordentligt och sedan 98 igen!

------
Länk
Länk
Mugge: Om M50 är optimerad för 98 oktan, så undrar jag varför BMW rekommenderar 95 oktan i min instruktionsbok?

/Olof

Überlegenheit aus Bayern
Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
Innanför tanklocket på min 325i -91 stod det iaf superblyfrei eller nåt sånt och det har jag för mig är 98 i tyskland?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.