AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.567

Skrapande läte från höger bakhjul på e30 vid långsam körning?

er
17
erecxx
325iK -87
Hej!

Har en 325 ik -87 som det nyligen (denna vecka) har börjat låta om. När man ligger i under 50 km/h kommer ett skrapande ljud från höger bakhjul. Det låter som om något är skevt och tar i någonstans. Ett ganska lågt "skrap-skrap-skrap" som blir mer frekvent i högre hastigheter tills det försvinner i runt 70 km/h. Dessutom så är det fullt med rostdamm på fälgen. Skrapet kommer och går som det vill, men när det är där så blir det högre när man svänger vänster.

Jag har rykt lite i hjulet med bilen upphissad och kollat skivan och bromsbeläggen. Förrutom att skivan är rätt sleten så kan jag inte se något fel. Bilen är sänkt och jag bytte till powerflex i bakarmsbussningarna för ett par månader sen.

är det hjullagret? jag bytte vänster bak för ett år sen och då vart det inte så här.
Hälge
Skulle tippa på att "Handbromsbackarna" rostat sönder inuti bromsskivan.
er
17
erecxx
325iK -87
ok.. tackar! låter inte så himla roligt.

ska köra 35 mil i helgen, vågar man göra det?
er
17
erecxx
325iK -87
Testade att höja upp bilen igen idag.. rykte i handbromsen och testade hjulet. Bromsbackarna verkar hålla ganska bra eftersom jag inte kunde rubba hjulet.
Hälge
Det allra bästa är nog att ta bort bromsoket samt bromsskivan, för att då lättare komma åt att se vad som ev, felar.
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Jag har precis samma problem med min E21a, skrapljud bakifrån som försinner efter 70 nånting för att sedan bli ett svagt tickande i högre farter.
Min lampa för handbroms lyser ibland vid start trots att hadbromsen är ur, jag får peta till handbromsspaken i sidled för att lampan ska slockna. Mitt hjullager höger bak har max 0.5mm i glapp samma på andra sidan och navcentrum blir inte varmt när man kört med bilen så lagret kan det nog inte vara.
Visa användare
183
lier
320ia -94
Jag skulle nog ta lös bakhjulet och kolla lagret För det låter som att lagerbanan har gått sönder. Om nu lagret har gått sönder och du har otur så kan du måsta byta hjullageraxeln och det e inte billigt om du inte kan byta det själv
er
17
erecxx
325iK -87
Demonterade hjulet och skivan idag, och såg direkt problemet. Den skruv och fjäder som förr höll fast en av handbromsbackarna hade lossnat och hade legat och rullat runt i skivan. Eftersom skivan har en bana där handbromsbackarna har gått så monterade jag ihop igen utan skruven, och jag låter det va så tills jag behöver byta backarna. Om jag inte har helt fel så får man med sådana skruvar.

..kanske va bra det här ändå, eftersom man ängtligen fick tid till att spänna handbromsvajjern =)
Hej!
Du får helt enkelt hissa upp bilen och kolla följande.
1. 325an har hanbromsbackar där bak med fotbromsskivor (info)
2.Hur ser skölden ut som håller handbromsbackarna? (Rostig,svag)
3.Är den Ok så får du gå vidare med en vän och se hur det funkar då
han bromsar försiktigt.
Som vidare inlägg du fått så gäller det att vara nogrann.
Jag kan ge dig ett litet tips som jag alltid praktiserar trots mina år med bilar. Köp en haynes rep bok och studera den INNAN du mekar.
Har du den boken och läst vad den säger om bromsar INNAN du startar behöver du förmodligen inte fråga någon.
Mao En mycket bra sängläsning för kommande dag.
er
17
erecxx
325iK -87
jag äger en högt värderad haynes redan. Har kollat felsökning och vilka reparationsområden det tycktes va fel på, utan att hitta felet.

jag hittade ju felet själv, men slängde ändå en blick i boken när jag skulle spänna upp handbromsvajjern.

tipset med sängläsning skulle funka, men boken är vid det här laget så skitig så att man skulle behöva avfetta sängkläderna efter... =)
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
erecxx, haha känner igen det där, min har tyvärr också blivit skitig, det hände efter topplocksbytet.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.