AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.373

Varför laddas batteriet ur?

Bj
6
Björn.K
320i-91
Har ett problem med min 320i -91.
När jag körde med bilen för en vecka sedan började laddningslampan lysa svagt, men då gasade jag till litegrann och den släcktes (detta upprepades några gånger, men enbart när bilen hade varit avslagen ett tag) Några dagar senare började ABS lampan lysa och bilstereon la av, bilen la av några sekunder senare. Jag köpte ett nytt batteri och körde med den 2dagar, då började ABS lampan lysa och bilsteron la av. och bilen just efteråt.(laddningslampan hade inte varnat alls denna gång) du undrar jag, är det bara generatorkolen som måste bytas? eller måste jag byta regulatorn också? eller måste jag byta hela generatorn? kan det vara något annat som är fel?
eftersom jag själv inte är så bra på detta så hoppas jag någon kan hjälpa mig.
ma
597
magican
E36 328 Coupe
På moderna generatorer (vilket du garanterat har) så är kolen och regulatorn i ett.. extern regulator o kol hittar man väl på gammla Volvo 240/140 m.m.

Men iallafall, det låter som att din bil inte laddar, starta den (ladda batteri lr liknande), sen mätare du med multimeter, du bör ha 13,8-14,2 volt då, nånting i den stilen..

har du typ 12v eller så, då laddar den definitivt inte.

Regulator går på 335 .- till min kärra på mekonomen.

Men som sagt, ladda upp batteri med laddare, starta, mät på polerna och kolla läget, vid 12volt köp & byt regulator.

har du 13,8 volt lr så, ja, då drar den ju ur ström, då kopplar du in en ampere mätare i serie med en kabel (lämpligen jord), ligger den över 30mA så drar den för mkt, slit ut säkring efter säkring tills du hittar VAD som drar, sen arbeta vidare efter det.

Men nu tar vi en sak itaget.

Sen så, när laddlampan slocknar när du varvar upp, det är typiska symtom på att kolen håller på lägga av (kan även vara släpringarna, men det är mindre troligt) .

Så, ladda batteri, ut o mät, och skriv här sen.. sesså.. :)
ma
597
magican
E36 328 Coupe
kan snabbt förklara varför din ABS lampa tänds om det skulle kännas bra?

det är nämligen så, att ABS lampan tänds så FORT systemet inte är aktivt.

Så, ABS styrenhet är programmerad att bli "inaktiv" så fort spänning är under 10 volt (har jag för mig, nånting sån't), den tänder då lampan för att berätta att den är inaktiv (det är med 99.9% inget fel på din ABS i detta fall).

Troligen samma sak med stereon, den får för lite powah.

Kanske känns bättre att veta det också? :)
ma
597
magican
E36 328 Coupe
Jag är på G idag.. kan ta en sak till, generator lampan jordas GENOM kolen och den lyser, samtidigt som ett magnetfält skapas i generatorn, motorn går runt och generatorn börjar producera sin egen spänning, på D+ kommer då istället också +12V och lampan slocknar (+12V från 2 håll).

Däremot om kolen är tok slut (andra gången din bil bråkade) så jordas inte kretsen via generatorn, inget magnet fält skapas, 2 saker händer

-Lampan lyser inte
-Generatorn laddar inte

Svårt att förklara allt med text.. men men.. har vi koll på läget nu?

Sen så, regulator & kol är i samma enhet, lätt att byta, ltie trångt o jä-ligt men men, sån't man får ta : ) Kanske finns någon guide ngnstans.. men men,

-ladda batteri

Starta bilen..

ABS lyser garanterat inte, stereon funkar nog, och MÄT på polerna. Berätta sedan här..

Jo just.. om nu lampan i instrumenthuset är paj, kan det vara så att generatorn inte förmagnetiseras heller.. detta kan du kolla.

Ta lös kabel bak på generator (D+) , sen jordar du den, lampan i instrumenthus skall då lysa. Men den borde vara hel.. jaja.. ut o jobba :)
ru
27
ruffe
320ia-93
Har haft samma problem och på min 320-93 var släpringarna i generatorn slut. Det är dom som kolen ligger an mot, Det går att byta men det är inte billigt och inget man gör själv. Blev billigare att köpa en begagnad på skroten. Fick ge 1100 kr för en.
Hoppas detta kan hjälpa.
Bj
6
Björn.K
320i-91
Tack så otroligt mycket för tipsen, nu ska jag ut till bilen och kolla upp vad som är felet! hör av mig sedan.
ma
597
magican
E36 328 Coupe
kollat ännu? :)
Bj
6
Björn.K
320i-91
Jag hade under 23,8v när jag mätte batteriet. Så jag ska köpa en regulator, så ska jag byta den.
Bj
6
Björn.K
320i-91
13,8v menade jag förståss...:=) och jag låter en "kunnig" byta åt mig så allt blir rätt...
ma
597
magican
E36 328 Coupe
Kanon! Kommer säkert funka kalas sen. har du lite o göra och kommer ihåg det kan du ju berätta hur de gick.

När du laddat bat och startat, då funakde allt va? ABS lyste inte osv .. ?
Bj
6
Björn.K
320i-91
Nu är det klart och allt verkar fungera perfekt, så nu får man bara hoppas att den håller ett tag! :-) tänkte byta bort den till en touring, påökning i familjen! :-)
Tack så mycket för all hjälp!!
ma
597
magican
E36 328 Coupe
Perfekt! Tuta o köra då :)

Grattis till på(P)ökningen :D
Bj
6
Björn.K
320i-91
Tackar! :D
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.