|
|
|
|---|---|
|
Apropå ett annat inlägg där det hänvisas till följande artikel: Länk I texten kan man läsa "Fortkörningen anses vara det som dödar flest...". Jag undrar om det finns någon statistik som underbygger detta? Jag tycker det verkar antagas av många att så måste vara fallet, men jag är skeptisk. Är verkligen den höga hastigheten orsak till så många dödsolyckor? Vidare måste det finnas nyanser även i gruppen "fortkörare". Erfarenhet och hur bra bilförare man är måste ju vida överskrida hastighetsfaktorn. Tolka mig inte fel, jag försöker inte rättfrärdiga mitt eget fortkörande eftersom jag kör fort under rätt omständigheter. Jag är dessutom beredd att ta mitt straff om farbror-polisen uptäcker det. Jag ställer mig bara frågande till att det anses vara ett faktum att hög hastighet per automatik skapar fler olyckor. Vad tycker ni? Någon som har lite fakta i ärendet? | |
|
är inte de flesta olyckor singelolyckor? om det är det sa är nog hög hastighet den största anledningen till att olyckorna sker...fast jag har egentligen ingen aning maste sluta med detta forumet, far inget gjort...:-/ |
|
|
Retardationen dödar och den är mer kraftig vid högre farter. Språkbruket i kvällstidningarna blir lite haltande. Fakta är att en 10%-ig generell fartökning ger grovt ungefär 10% mer dödade. Materialet säger ingenting om ökning av antalet olyckor till följd av en fartökning. Däremot kan man väl anta att om alla har exakt lika bråttom och ingen kör om, så skulle vi se en drastisk minskning av dödsolyckorna. |
|
|
Jag vill också se en undersökning som kan visa att en olagligt hög hastighet är den direkta orsaken till olyckor. Om en singelolycka beror på att personen i fråga somnat bakom ratten så är det ju oväsentligt om han kör av vägen i 110km/h eller 120km/h. /Olof Überlegenheit aus Bayern |
|
|
Man kan ochså se det som att det är det låga bensinpriset som dödar. Höj priset så inga har råd att köra då står bilarna stilla = 0 visionen är uppfylld. Men det lär väl va nån dum j*vel som lyckas köra ihjäl sig på cykel istället, då är karusellen i gång igen. Så passa på farbror blå jaga oss bara. *Suck* /Ian |
|
|
kolla in: Länk Mötesolyckorna ligger på cirka 1/2 av singelolyckorna. En halvering av dessa har skett sedan 2000 vilket kanske kan tillskrivas vajervägarna och kameror? Mötesolyckor borde väl främst orsakas av omkörningar? Omkörningar är ofta resultatet av att någon vill köra fortare än alla andra. Alltså kan man ju säga att farten dödar. Singelolyckor orsakas väl oftast av hög hastighet i kombination med bländande sol, älgar och sprit? |
|
| Ajdå, det fanns en kolumn för omkörningsolyckor också. 3 döda hitills i år. Undrar hur de skiljer på mötes och omkörningsolyckorna? | |
|
Om singelolyckor är vanligast vet jag inte, men bland olyckor med dödlig utgång är de nog mer vanliga än bland olyckor totalt sett. I vilken utsträcking farten orsakar olyckor är nog väldigt svårt att säga, inte minst eftersom det kan finnas flera orsaker till en och samma olycka. Man kan ju exempelvis onykter köra förbi ett rött trafikljus i en hastighet som överstiger gällande fartgräns och åstadkomma en olycka. Vad var då orsaken till olyckan? Farten, alkoholen eller rödljuskörningen? Grundläggande är det som pruttgas skriver, att konsekvenserna av olyckorna blir värre om farten är högre. En allmän höjning av farterna skulle resultera i fler trafikdödade även om inte olyckorna blev fler. |
|
|
traden handlar väl om dödsolyckor? mötesolyckor är väl krock med mötande bil när ingen omkörning sker och omkörningsolycka vid omkörning? |
|
|
när man kör själv sa märker man att säkerhetsmarginalerna minskar när man ökar farten, det är ganska självklart att det inte är bra att köra fort ur säkerhetssynpunkt. Här i Tyskland respekterar folk i högre grad hastighetsbegränsningarna, orsakerna är antagligen bl.a att de är vettigare + att det finns flyttbara kameror i stan som flyttas runt och ser ut som en papperskorg. |
|
|
Är helt och fullständigt med på att högre hastighet i stadsmiljö förmodligen leder till fler olyckor, men att göra ett allmänt uttalande som i artikeln låter i mina öron idiotiskt. Kan hålla med om att tyskarna respekterar hastighetsbestämmelser i stadsmiljö, men värre ögontjänare har jag aldrig varit med om än tyskarna på en begränsad motorväg. De kör rejält för fort, utom precis på de ställen de vet att det sitter kameror på. ;) |
|
|
Dredd skrev: >> De kör rejält för fort, utom precis på de ställen de vet att det sitter >> kameror på Inget unikt för tyskarna? Svenskarna gör precis likadant, enda skillnaden är att de, med en dåres envishet, hävdar att "de bara kör för fort på sträckor som är lämpade för den höga hastigheten". Vilket j*vla hyckleri?! Sätt upp en kontroll på "den lämpade sträckan" så ska ni få se på allehanda erfarenhets- och säkerhetsursäkter. Alla (inklusive mig själv) kör för fort där vi är hyffsat säkra på att det inte finns en kamera/kontroll? Pinsamma moralpredikningar ang. trafiksäkerhet kan ni således bespara mig. |
|
|
Ännu en länk (jag gillar statistik): Länk Statistik ljuger inte (fast man kan ju ljuga med statistik). Kollar man antalet döda per 100.000 fordon ligger Sverige näst lägst (10.6 döda) i världen endast slagen av kameratäta och fortkörningsdyra Norge (10,2 döda). Tyskland ligger på 12.3 och har fri fart på motorvägar och låga bötesbelopp. De sambanden kan man tolka hur man vill ;-) |
|
| Men det kanske skall framhållas att en mycket liten del av dödsfallen i den tyska trafiken inträffar på Autobahn. Jag minns inte den exakta andelen, men det rörde sig om några få procent. | |
|
Nockenwelle: Det kan vara sant. Jag bara bollade lite med statistiken. Antalet mil (riktig) motorväg i Norge däremot kör man av på tre-fyra timmar och de ligger lägst i statistiken. Tror medelhastigheten i Norge ligger iallafall 5 knyck lägre än i Sverige. |
|
| Nu är det ju många olika faktorer som påverkar frekvensen olyckor med dödlig utgång, men självklart är det så att om allt annat är lika kommer högre farter att leda till fler dödsfall. Det enkla faktumet att krockvåldet ökar med farten räcker för att komma fram till detta. | |
|
pruttgas: intressant läsning. Har också för mig att det ligger till som Nockenwelle skrev, att endast ett fåtal av dödsfallen på tyska vägar inträffar på autobahn. Det är ju just detta jag menar med att uttalanden som i artikeln jag nämnde i första inlägget är urbota idiotiskt. Jag betalar mer än gärna böter på upp till 10.000:- men inte varsomhelst under alla omständigheter. På en motorväg lär det knappast rädda några liv om alla hade kört 10 km/h långsammare. Inför istället bötesbelopp och gränsvärden som är baserade på någon multipel av den tillåtna hastigheten. T ex att 20% över tillåten hastighet ger ett visst belopp, medan 30% över ger ett annat. Det är ju inte heller riktigt rimligt att man blir av med lappen om man kör 141 på motorväg, men inte om man kör 79 i stadsmiljö. |
|
|
Dom säger det ju själva i artikeln: "...Fortkörningen anses vara det som dödar flest men också det som kan påverkas enklast jämfört med de två andra stora olycksorsakerna, rattfylla och slarv med bilbälte." Alltså väljer man att höja böterna och öka antalet kameror då detta är enklaste sättet att påverka antalet döda. Trots att 85% av trafikolyckorna är alkoholrelaterade så kostar det för mycket att åtgärda. Rädda så många liv per investerad krona är det som gäller, gärna då om man också kan få tillbaka till kassan i form av böter. Ser man det med politikerögon så finns det ju bara ett alternativ som är rimligt - tyvärr. |
|
|
Är inte alkoholen inblandad i 150 av cirka 500 dödsfall per år? Alltså knappt 40%? /Siffernisse |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.